بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴
افزایش چشمگیر تولید چدن مذاب در ذوب‌آهن اصفهان
در روز‌های پایانی سال ۱۴۰۱ رکورد تولید دو میلیون و ۹۱۶ هزار تن چدن مذاب با همدلی و تلاش شبانه‌روزی کارکنان بخش‌های مختلف شرکت و به‌ویژه بخش کوره بلند به ثبت رسید.
کد خبر : ۲۶۹۰۶۶

افزایش چشمگیر تولید چدن مذاب در ذوب‌آهن اصفهان

به گزارش بورس نیوز، در روز‌های پایانی سال ۱۴۰۱ رکورد تولید دو میلیون و ۹۱۶ هزار تن چدن مذاب با همدلی و تلاش شبانه‌روزی کارکنان بخش‌های مختلف شرکت و به‌ویژه بخش کوره بلند به ثبت رسید. رکوردی که حاکی از رشد ۵/۳ درصدی تولید چدن نسبت به سال ۱۴۰۰ هست. با این نوید مسرت‌بخش تولید، تلاشگران ذوب‌آهنی به استقبال سال «مهار تورم، رشد تولید» رفتند تا با عزم و اراده پولادین خود تولید ۳ میلیون تن چدن مذاب را محقق نمایند. همایون صمیمی مدیر کوره بلند ذوب‌آهن اصفهان و تنی چند از تلاشگران این مدیریت این دستاورد بزرگ را از زوایای گوناگون تحلیل کردند که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

همایون صمیمی، مدیر بخش کوره بلند ذوب‌آهن اصفهان با تأکید بر اهمیت همدلی و هم‌افزایی کارکنان در راستای تولید ۳ میلیون تن چدن مذاب در سال جاری اظهار داشت: استفاده بیشتر از کک داخلی، تعمیرات موفق و همچنین تأمین پایدار مواد اولیه (کک، سنگ‌آهن و آگلومرات) موردنیاز کوره بلند‌ها به‌منظور تحقق این هدف مهم در دست اقدام است.

وی افزود: رکورد تولید دو میلیون و ۹۱۶ هزار تن چدن مذاب در روز‌های پایانی سال ۱۴۰۱ به ثبت رسید که این عدد نسبت به سال ۱۴۰۰، رشد ۵/۳ درصدی تولید چدن را نشان می‌دهد.

مدیر بخش کوره بلند شرکت اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱ سه محور اجرای برنامه تولید، کاهش هزینه‌ها و همچنین تعمیرات کوره بلند‌ها و کارگاه‌های وابسته به آن با همکاری بخش‌های مختلف کارخانه و به‌ویژه تلاشگران این مدیریت به نحو مطلوب محقق شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: درزمینهٔ کاهش مصرف کک نیز دستاورد‌های خوبی در سال ۱۴۰۱ به ثمر نشست و بر این اساس مصرف کک به ازای یک‌تن چدن در سال ۱۴۰۱ به عدد ۵۲۲ کیلوگرم رسید که نسبت به سال گذشته کاهش مصرف ۲۸ کیلوگرمی را نشان می‌دهد. همچنین مصرف کک خارجی نیز در سال ۱۴۰۱ به ۱۳۶ کیلوگرم رسید که این موفقیت نیز در کاهش هزینه‌ها نقش بسزایی دارد.

محسن عسکری، معاون تجهیزات مکانیک بخش کوره بلند نیز در ادامه مهم‌ترین برنامه‌های تعمیراتی سال گذشته که در راستای تحقق تولید دو میلیون و ۹۱۶ هزار تن چدن مذاب انجام گرفت را بدین شرح برشمرد: تعمیرات اساسی کارگاه سرباره کوره بلند ۳ دودکش، گالری نوار نقاله، اتاقک سرباره و اسکلت فلزی که بعد از ۱۳ سال و با تکیه‌بر توان داخل انجام گرفت، تعویض لنت cc ۳ برای اولین بار و طی ۵۴ ساعت و همچنین تعمیرات اساسی ماشین ۲ چدن‌ریزی که طی ۲۷ شبانه‌روز انجام شد.

وی مهم‌ترین برنامه‌های تعمیراتی سال جاری را چنین عنوان کرد: تعویض سیستم بارگیری جام و زنگ در کوره بلند شماره یک، ترمیم و هم‌راستایی محور‌ها و چرخ‌دنده‌های وینچ اسکیپ کوره بلند شماره۲ و ترمیم سیستم بارگیری و تأمین مواد در کوره بلند شماره۳.

شهرام گلی، معاون تولید بخش کوره بلند نیز با اشاره به اینکه برای تولید دو میلیون و ۹۱۶ هزار تن چدن مذاب در سال ۱۴۰۱، حدود شش میلیون ۴۰۸ هزار تن مواد اولیه به سه کوره بلند ارسال‌شده است، گفت: کارگاه‌های جنبی کوره بلند و ازجمله کارگاه چدن‌ریزی حدود ۲۱۳ هزار تن مازاد چدن تولیدی را ریخته‌گری نمود و به شمش تبدیل کرد و همچنین در سه کارگاه سرباره کوره بلند نیز سرباره به‌دست‌آمده به دو نوع زبری و ریزدانه تبدیل شد.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ با توجه به کمبود‌هایی که در سنگ منگنز درشت‌دانه ایجاد شد از سنگ‌آهن منگنز دار در فرایند تولید استفاده کردیم که در این زمینه صرفه‌جویی خوبی رقم خورد.

محمدرضا شانه سرپرست کوره بلند شماره ۲ شرکت نیز در خصوص عملکرد این کوره در سال ۱۴۰۱ گفت: تولید یک‌میلیون و ۱۱۹ هزار و ۳۷۳ تن چدن در سال ۱۴۰۱ محقق گردید که این عدد نسبت به سال گذشته رشد ۲۰ درصدی تولید را نشان می‌دهد.

وی افزود: مصرف کک خشک درشت نیز به ازای یک‌تن چدن به ۹ / ۴۸۵ کیلوگرم رسید که نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش ۹/ ۱۴ درصدی را نشان می‌دهد که بدین منظور حدود ۱۸ و نیم کیلوگرم کک۳۰ – ۲۰ و مواد آهن‌دار به ازای یک‌تن چدن در کوره بلند شماره ۲ شارژ شد و همچنین مصرف کک وارداتی به میزان ۴۴ کیلوگرم کاهش یافت که ارزش‌آفرینی خوبی از این طریق محقق شد.

محمدرضا شانه اضافه کرد: با توجه به محدودیت وینچ اسکیپ در کوره بلند شماره ۲، پروژه افزایش ظرفیت باردهی برای این کوره در سال ۱۴۰۱ تعریف شد که تقریباً بدون هزینه انجام گردید و بر این اساس تولید کوره بلند شماره ۲ در شبانه‌روز حدود ۴۰۰ تن افزایش یافت که ارزش‌آفرینی بالایی از این مسیر رقم خورد، زیرا زمان ارسال مواد از بونکر‌ها و کارگاه تأمین مواد به دهانه کوره، حدود ۳۰ ثانیه کاهش یافت.

سرپرست کوره بلند شماره ۲ بیان کرد: برای سال ۱۴۰۲ تولید یک‌میلیون و ۱۸۰ هزار تن چدن در این کوره بلند برنامه‌ریزی‌شده است.

محسن اسدی سرپرست کوره بلند شماره ۳ نیز گفت: تولید این کوره در سال ۱۴۰۱ به میزان یک‌میلیون ۲۷۵ هزار تن بود و در راستای کاهش هزینه‌های تولید و ارتقاء بهره‌وری اقداماتی نظیر کاهش مصرف کک خارجی به میزان ۱۲ درصد، افزایش مصرف کک مثبت ۳۰ و همچنین کک ریزه ۳۰ – ۲۰ انجام گرفت.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲ کاهش مصرف کک و تزریق پودر زغال در برنامه این کوره بلند قرار دارد، گفت: تأمین پایدار مواد اولیه از دو بُعد کمی و کیفی و برنامه‌ریزی برای جذب چدن ازجمله چالش‌های کوره بلند شماره۳ است که انشا... در سال جدید برطرف خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر