بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰
خصوصی سازی خودرو با آزادسازی قیمت‌ها/ قیمت گذاری دستوری، صنایع را با مشکل سودآوری مواجه می‌کند
کارشناس بازار سرمایه گفت: خودرویی‌ها همیشه کانون توجه بازار بودند. چه در شرایط سودآوری و چه شرایط فعلی که بخشی از خودروسازان بزرگ شرایط سودآوری مناسبی ندارند، همیشه در کانون توجه بازار قرار داشتند.
کد خبر : ۲۶۹۲۸۵

خصوصی سازی خودرو با آزادسازی قیمت‌ها/ قیمت گذاری دستوری، صنایع را با مشکل سودآوری مواجه می‌کند

رحیم کریمی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، اظهار کرد: بازار سرمایه به نظر شرایط متعادلی دارد و باتوجه به هر رشد، یک اصلاح دارد. این اصلاح می‌تواند هم به صورت عددی روی شاخص باشد و هم می‌تواند به صورت زمانی باشد.

وی ادامه داد: با توجه به ورود نقدینگی که در این بازار صورت گرفته اکثر سهامدارانی که سهم هایشان در سود مناسبی قرار دارد سود‌های خود را شناسایی و سهم‌های دیگری را جایگزین می‌کنند که حاصل تصمیمات و تحلیل‌های آن‌ها عرضه و تقاضایی است که در بازار شکل می‌گیرد. نظرات و تحلیل‌ها باعث می‌شود که جابجایی سهم‌ها شکل گیرد. یکی سود شناسایی می‌کند و دیگری ورود پیدا می‌کند. شرایط حال بازار منطقی و عاقلانه‌ای است و بازار عقلایی رفتار می‌کند.

کریمی خاطرنشان کرد: مشکلی در روز‌های اخیر بازار مشاهده نشده و روندی که از فصل زمستان سال گذشته شکل گرفته و ورود نقدینگی نیز در حال انجام است، روند منطقی است.

وی درباره صنایع پیشرو در این روز‌های بازار سرمایه بیان کرد: گزارش‌های شرکت‌هایی که پایان سال مالی آن‌ها ۲۹/۱۲ بود می‌تواند تاثیرگذار باشد. عملا نمی‌توان گفت در مقطعی که بازار در حال شناسایی سود و اصلاح پورتفوی است، کدام صنعت پیشرو است. گردش نقدینگی در صنایع دارد اتفاق می‌افتد. چند روز بازار روی خودرویی ها، چند روز بر روی پالایشی ها، پتروشیمی‌ها و همچنین سایر صنایع کوچک که وجود دارد. می‌گردد.
کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: اگر از نظر ارزندگی بگوییم در صنایع فولادی و فلزات اساسی P/E‌های مناسب و پایینی را می‌بینیم. از طرفی باتوجه به قیمت دلار در محدوده ۵۰ هزار تومان، شرکت‌ها شرایط سودسازی مناسبی را در سال جاری می‌توانند داشته باشند و سال ۱۴۰۲ خوبی را با این میانگین می‌توان برای آن‌ها انتظار داشت.

کریمی در این باره توضیح داد: باتوجه به اینکه میانگین این نرخ‌ها سال گذشته کمتر بوده و گزارش‌های اعلامی شرکت‌ها مناسب بودند گروه فلزات اساسی، پتروشیمی و پالایشی‌ها شرایط مناسب تری دارند. در کنار این ها، سهم‌های کوچک نیز هستند. خودرویی‌ها همیشه کانون توجه بازار بوده و همیشه برای نوسان‌ها مورد اقبال بازار هستند.

وی ادامه داد: همانطور که گفته شد، خودرویی‌ها همیشه کانون توجه بازار بودند. چه در شرایط سودآوری و چه شرایط فعلی که بخشی از خودروسازان بزرگ شرایط سودآوری مناسبی ندارند، همیشه در کانون توجه بازار قرار داشتند. یعنی خارج از این‌ها معامله نشده است. در این گروه نیز با اخباری که حوزه بورس کالا برایش مطرح شده کورسویی برای روند و چشم انداز آتی این صنعت ایجاد کرده و باید دید سرانجام چه تصمیمی اتخاذ می‌شود. مدتی چشم انداز‌ها مثبت بود و آزادسازی قیمت‌ها از طریق بورس کالا صورت می‌گرفت و این باعث اقبال بازار شد. با هر خبری این گروه مورد اقبال قرار می‌گیرند و باید دید که تصمیمات دولت در حوزه بحث آزادسازی قیمت‌ها یا یارانه‌ای که برای این صنعت در جبران قیمت گذاری دستوری می‌تواند در نظر بگیرد چه خواهد بود و چه چشم اندازی برای این صنعت ایجاد خواهد کرد.

کارشناس بازار سرمایه درباره خصوصی سازی خودرویی‌ها عنوان کرد: این موضوع از گذشته مطرح بوده است. اما مهمتر از موضوع خصوصی سازی‌ها بحث آزادسازی قیمت گذاری محصولات آنهاست. اگر خصوصی سازی اتفاق بیفتد، اما آزادسازی رخ ندهد و قیمت گذاری، دستوری باشد هر صنعت با مشکل سودآوری مواجه می‌شود. اگر صنعتی مواد اولیه را به صورت ارز آزاد و ارز‌های با نرخ بالاتر تهیه کند، بهای تمام شده بالاتر باشد و حاشیه سود پایین باشد قطعا چشم انداز سودآوری را برای بخش خصوصی کم می‌کند. اگر خصوصی سازی به همراه اصلاح شرایط بنیادی این صنعت باشد، می‌تواند مفید باشد. از این نظر که بخش خصوصی می‌تواند تصمیم گیری‌های سریع تری را در راستای بهبود محصولات با کیفیت به بازار ارائه کند تا بتواند کندبودن بخش دولتی را در تولید محصولات جدید و نوآورانه پوشش دهد.

کریمی در پایان گفت: امیدواریم هر گونه تصمیم چه از جانب مجلس و دولت و سایر نهاد‌هایی که مرتبط هستند اتخاذ می‌شود، در راستای این باشد که نقدینگی که وارد این بازار می‌شود را به حضور در بازار سرمایه مشتاق کند نه اینکه از این بازار فراری دهد. شاید کنترل نقدینگی از طریق جذب نقدینگی‌ها راحت‌تر از سایر روش‌های کنترل تورم باشد. امیدواریم که سیاست‌های دولت بر مبنای توسعه این بازار با چشم انداز جذب نقدینگی سرگردان در بازار صورت بگیرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
عرضه عمومی صکوک ۶ هزار میلیارد ریالی این داروساز
با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار رقم می خورد؛

عرضه عمومی صکوک ۶ هزار میلیارد ریالی این داروساز

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴
با سلام به نطر شما ارزش بورسی دو بانک 60 ساله به اندازه ارزش یک شرکت بیمه بورسی نباشه خنده دار نیست آقای می گفت بانک ما هر سهم ان 2 الی 3 دلار ارزش دارد کجاست
ناشناس
يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۴
آره یادمه مدیرعامل بانک صادرات اینو میگفت
ناشناس
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۱
نه ریالی سود میدن نه میزارن سهم رشد کنه.بازدهی هر دو سهم در دوسال گذشته تقریبا منفی بوده.بقول سعدی چه حرامزاده مردمانند که سنگ را بسته و سگ را گشاده اند.تو این مدت اکثر سهم ها چند برابر شدن ولی سهم سهامدار این دو بانک فقط آه و حسرت هست.چندین میلیارد دلار دارایی فقط سهامدار بی نصیب هست و همه می‌خورند.
سهامدار خرد دزد زده
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰
دولت .چند ساله میگه فردا خودروسازارو واگزار میکنیم ولی همش دروغ میگه.سود خودروسازارو میخورن و یک ریال به سهامدار بینوا نمیدن.خودروهارم که 98درصدشو میدن به خودیاو مردم سرشون بی کلاه.دهها هزار نفر سفارشی تو خودرو سازا استخدام کردن مدیران خودرویی رو با حداقل سهمی که دارند منصوب میکنن خلاصه همش در حال چپاول اموال خودروسازان وسهامداران خرد هستن این .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۶
به حق پنج تن آل عبا مدیران بانک تجارت و صادرات خیر از زندگیشون نبینند..مسکن مهر پرند فروختم سال ۹۹ بانک تجارت و صادرات خریدم حدود ۲۷۰ تومن.بعد از سه سال با اینهمه تورم هنوز تو ضرر هستم.بماند که یه عده بالای ۴۰۰ خریدن.خود دولت تو دلار ۱۵ تومنی سهم رو به مردم فروخت ۱۷۰ تومن.از کارشناسان محترم این سایت خواهشمندم برسی کنند که چرا تو صورت های مالی بانک تجارت سه برابر سود خالص هزینه مطالبات مشکوک الوصول شناسایی شده.مگر اینها پول مردم رو به کی دادن که پس نمیدن؟ یعنی سهم سهامدار یک چهارم سهم دزدهاست؟ چطور با اینهمه دارایی چند ساله پشیزی هم به سهامدار سود ندادن؟
مجيدي
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۳
چقدر اين مصاحبه خوب بود