بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲
مدیرعامل بانک صنعت و معدن گفت: در اقتصاد‌های دنیا بخشی از تامین مالی‌هایی که انجام می‌شود از منابع مالی خارجی، سرمایه گذاری مستقیم و تامین مالی‌هایی است که مراکز بین المللی دارند.
کد خبر : ۲۶۹۳۲۲

تامین مالی کشور، بانک محور است/ رسالت ذاتی بانک صنعت و معدن؛ خدمت به تولید و حمایتگر تولید

به گزارش بورس نیوز، علی خورسندیان، مدیرعامل بانک صنعت و معدن در آیین احیا و بازآفرینی شرکت صنایع پوشش ایران اظهار کرد: به دستور وزیر اقتصاد ما دیروز و امروز با تمام قوا وارد استان گیلان شدیم و از فرصت استفاده کردیم و بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌های استان بازدید کردیم. نشست خوبی با کارآفرینان و صنعتگران داشتیم. قرار بود ما امروز مشکلات را بشنویم. می‌خواهم بگویم اتفاق زیبایی که امروز مشاهده می‌کنیم نماد و تجلی انسجام سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه است. این موضوع خیلی ارزشمند است و هر جا همکاری و انسجام وجود داشته باشد خروجی‌های خوبی داشته و در کل کشور نیز شاهد این قضیه خواهیم بود. در جا‌هایی که کاری به ناکامی می‌انجامد درون آن انسجام وجود ندارد. این نشان دهنده این است که وحدت بین افراد و مسئولین خوب است و به اهداف عالی مملکت نیز رسید.

تامین مالی ۲۱۴ طرح توسط بانک صنعت و معدن در استان گیلان

وی افزود: دیروز در جمع کارآفرینان استان گیلان بودم. به عنوان یک باور قلبی اشاره می‌کنم و می‌خواهم بدانید رسالت ذاتی بانک صنعت و معدن این است در خدمت تولید و حمایتگر تولید باشد. اصلا مشی غیر از این برای بانک صنعت و معدن نوشته نشده است. خدمت به تولید و خدمتگزاری به تولیدکننده را وظیفه شماره یک خود می‌دانیم. در استان گیلان تامین مالی ۲۱۴ طرح از طرح بانک صنعت و معدن انجام داده است. برای بالغ بر ۹ هزار میلیارد تومان طرح که بخشی ایجادی، بخشی سرمایه در گردش و بخشی در حال بهره برداری است توانسته نقش خوبی در استان داشته باشد. در مصوبات رئیس جمهور ۱۷ طرح به عهده بانک صنعت و معدن قرار داده شده بود و طرح‌هایی را که مد نظر رئیس جمهور بود با تامین مالی ۵۰۷ میلیارد بانک صنعت و معدن انجام داده است. یعنی به عبارت دیگر یکی از اولویت‌های بانک این است طرح‌هایی که نیمه تمام هستند، با مشکل مواجه شدند و با یک تزریق مالی به بهره برداری کامل می‌رسد آن‌ها را در اولویت قرار می‌دهیم. کما اینکه دیروز در بعضی از بازدید‌ها همین موضوع اتفاق افتاد و بخشی از پروژه‌های که پیشرفت داشتند، اما به بهره برداری کامل نرسیدند را اعلام کردیم که کمک کنیم تا به بهره برداری کامل برسند. به هر جهت حضور حداکثری بانک صنعت و معدن در این مراسم برای شنیدن مشکلاتی بود که وزیر اقتصاد تکلیف کرده بود.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن ادامه داد: من از غیرت ملی آقای حریری و نمایندگان که به دنبال ارتقای سطح معیشت مردم و تولید در استان هستند لذت بردم. انسان دلگرم می‌شود که با حمایت‌ها می‌توان کار‌های بزرگی را انجام داد.

انجام تامین مالی ۸۵ درصدی توسط شبکه بانکی

خورسندیان خاطرنشان کرد: به طور کلی بحث تامین مالی در شبکه بانکی بحث مهمی است. جالب است کارنامه واحد‌های تولیدی بهره برداری شده را ببینید که حدود ۸۵ درصد آن براساس تامین مالی است که توسط شبکه بانکی انجام شده است. این تامین مالی ۸۵ درصدی توسط شبکه بانکی افتخاری است برای شبکه بانکی، اما حاکی از نقطه ضعف نیز است که تامین مالی کشور بانک محور است. هیچ اقتصاد موفقی در دنیا وجود ندارد که ۸۰ درصد تامین مالی آن به وسیله بانک انجام شود. بخش زیادی توسط بودجه عمرانی دولت صورت می‌گیرد که با ناترازی که بودجه داشت تامین مالی از این محل اتفاق نمی‌افتد.

تامین مالی گسترده‌ای از طریق بازار سرمایه انجام نمی‌شود

در اقتصاد‌های دنیا بخشی از تامین مالی‌هایی که انجام می‌شود از منابع مالی خارجی، سرمایه گذاری مستقیم و تامین مالی‌هایی است که مراکز بین المللی دارند. به دلیل شرایط تحریم ما از این منابع نمی‌توانیم استفاده کنیم. بخشی از تامین مالی در کشور‌های دیگر از طریق بازار سرمایه انجام می‌شود. شما شاهد شرایط بازار سرمایه و نوسان این بازار هستید. واقعا ازاین گیاه ضعیف انتظار نمی‌رود که به گونه‌ای به ثمر بنشیند که بتواند تامین مالی گسترده در صنایع کشور داشته باشد. طبعا این باعث می‌شود که همه راه‌ها به منابع شبکه بانکی ختم شود.

اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی موجب رشد تورم است

وی خاطرنشان کرد: منابع بانکی نیز دچار محدودیت هاست. در این چند وقت به دلیل فشاری که بر شبکه بانکی آمده بانک‌ها ناگزیر به اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی شده اند و این دقیقا خلاف شعاری است که مقام معظم رهبری امسال گفتند. مگر نگفتند رشد تورم باعث می‌شود کشور به فنا برود و باید تورم مهار شود. اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی موجب رشد تورم است. شبکه بانکی امروز به رغم اینکه ۸۵ درصد تولید را تامین مالی کرده، اما در مظنه اتهام قرار می‌گیرد که خلاف تولید عمل می‌کند، دارد رباخواری می‌کند، خلق پول بانک‌ها باعث تورم می‌شود. نقطه ضعف شبکه بانکی زیاد است. اما همین شبکه بانکی ۸۵ درصد تامین مالی را انجام داده است. اگر بخواهیم فشار‌های بیشتری وارد کنیم و اگر منابع محدود باشد که هست، منجر به دست اندازی به منابع بانک مرکزی و اضافه برداشت و تورم‌ها در سیکل‌های بعدی خواهد شد. در همان قشر مستضعف در سیکل بعدی با تورم‌های بالاتر مواجه می‌شویم. با عزم عمومی و حضور بخش خصوصی شرکت پوشش که با حمایت‌ها اتفاق افتاده است راه بلندی در پیش دارد. دوستان به برنامه‌های آینده شرکت اشاره کردند. دانشگاه علمی کاربردی نساجی موضوع خوبی است، اما عرض من این است که اگر صد درصد یک کار متکی به یک منبع مالی شود اگر مقدور نباشد و قول بدهم برای من بدقولی می‌ماند. امیدواریم در حیطه مقدورات بتوانیم تصمیم گیری و عمل کنیم.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن در این مراسم بیان کرد: اگر استاندار همین الان به ما کمک کند که بخشی از منابع استان را به ما بدهد و مشارکت داشته باشیم کمک بزرگی به ما می‌شود. همین کار را در استان‌های دیگر انجام دادیم. بالاخره باید هرکسی گوشه‌ای از کار بگیرد. بحث واگذاری که شده نقد جدی به آن وارد است. از طرفی هم قانون است و مکلف به واگذاری هستیم. شرکت آتیه دماوند که هلدینگ شرکت صنایع پوشش است در فرایند واگذاری قرار دارد و ما داریم کار‌های آن را انجام می‌دهیم که واگذار شود، زیرا تکلیف داریم و قرار است که بانک‌ها تصدی گری نکنند. در قانون آمده است که بانک‌ها اجازه سرمایه گذاری مستقیم ندارند. زیرا دولتی است و دولت نباید سرمایه گذاری کند. طبق قانون اگر بخواهیم طرحی را ایجاد کنیم باید مجوز قانونی داشته باشیم تا یک طرح جدید توسط یک بانک دولتی ایجاد شود. بانک مستقیم نمی‌تواند، اما تسهیلات می‌تواند بدهد. بانک در کنار حمایت‌های شما می‌تواند طرح‌ها و پروژه‌ها را انجام دهد. به تعبیر رئیس جمهور طرح‌ها و پروژه‌ها بهتر از اول بتواند ارتقا پیدا کند.

سعی می‌کنیم چراغ بانک صنعت و معدن در پرتو تولید روشن شود

خورسندیان در پایان گفت: بانک صنعت و معدن در خدمت تولید نه به عنوان یک شعار، در عمل اثبات کرده و همچنان در حمایت از تولید و اشتغال خواهد بود. به رغم اینکه بانک دولتی هستیم و بانک دولتی صرفا با افزایش سرمایه دولتی است که منابع توزیع می‌کند. دولت برای ما افزایش سرمایه ما نداده و بانک صنعت و معدن سیستم سپرده پذیر نیست با این حال ما با چنگ و دندان منابع را تامین می‌کنیم که بتوانیم پاسخ تولید را بدهیم.

با کمترین امکان با ۵۲ شعبه در کشور بدون سپرده پذیری که فقط منابع آن سرمایه و افزایش سرمایه دولت است تلاش می‌کنیم که چراغ بانک صنعت و معدن در پرتو تولید روشن شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عرضه عمومی صکوک ۶ هزار میلیارد ریالی این داروساز
با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار رقم می خورد؛

عرضه عمومی صکوک ۶ هزار میلیارد ریالی این داروساز

بانک های متخلف تسهیلات مسکن جریمه شدند
سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه:

بانک های متخلف تسهیلات مسکن جریمه شدند

ارسال نظر