بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴
در جلسه استیضاح وزیر صمت مطرح شد؛

وزارت صمت؛ باعث رشد تورم و کنترل تولید

وزارت صمت؛ باعث رشد تورم و کنترل تولید
عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران با انتقاد از عملکرد وزیر صمت گفت: علیرغم ارائه برنامه‌ها و فرصت‌های داده شده به این وزارتخانه، وزارت صمت باعث رشد تورم و کنترل تولید شده است.
کد خبر : ۲۶۹۳۶۵

وزارت صمت؛ باعث رشد تورم و کنترل تولید

به گزارش بورس نیوز، صدیف بدری، عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۰ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تبریک روز کارگر گفت: امیدوارم مسئولان نسبت به ارتقاء حقوق و دستمزد کارگران متناسب با شرایط تورم به این افراد توجه نموده و نسبت به پرداخت حداقل حقوق آن‌ها اقدام نمایند.

نماینده مردم اردبیل و نمین و نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی افزود: استیضاح یکی از مهم‌ترین اهرم‌های نظارتی خانه ملت است. مجلس با استیضاح هشدار‌های لازم را به وزرا می‌دهد تا در عمل به برنامه‌ها و وعده‌هایی که از پشت این تریبون اعلام کردند جدیت لازم را داشته باشد لذا استیضاح نه تنها تهدیدی برای دولت نیست بلکه زمینه تقویت کابینه در راستای جامه عمل پوشاندن به برنامه‌ها و وعده‌ها را ایجاد می‌کند.

وی در ادامه اظهار کرد: آقای فاطمی امین در طول ۲۰ ماه گذشته بسیاری از فرصت‌ها را از دست داده است، استیضاح کنندگان در تابستان ۱۴۰۱ بنا به فرموده رئیس مجلس و نظر رئیس جمهور ۳ ماه به وی فرصت دادیم. نمایندگان بنا به وعده‌های وزیر صمت در جریان استیضاح آبان ماه سال گذشته به وی با رأی خود مهلت دادند، اما متاسفانه آقای وزیر نه تنها در حوزه‌های مختلف وظایف اجرایی خود به ویژه خودرو اعم از کنترل بازار، کیفیت خودروی تولیدی و واردات خودرو هیچ اقدامی انجام نداد بلکه با سوءمدیریت موجب تشدید مشکلات گذشته هم شد.

بدری یادآور شد: در ماه‌های نخست سال وزارت صمت باعث رشد تورم و کنترل تولید شد، آقای وزیر مگر تمام اختیارات درخواستی را از شورای سران قوا نگرفتید؟ شما مگر براساس ماده ۸ قانون ساماندهی صنعت خودرو اختیارات کافی برای واردات خودرو ندارید؟ چرا در زمان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام و در جلسه ویژه موضوع واردات خودرو حاضر نشدید و از مصوبه مجلس دفاع نکردید، چرا براساس اختیارات کامل قانونی نسبت به واردات استاندارد اقدام نمی‌کنید و شتابان با قطعی شدن استیضاح به فکر ارائه لایحه دوفوریتی می‌شوید؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس افزود: در طول ۲۰ ماه گذشته متلاطم‌ترین و بی برنامه‌ترین حوزه بازار کشور، بازار خودرو است. هر فصل یک تصمیم گرفته شده است، یک بار قرعه کشی، یک بار عرضه در بازار بورس، یک بار ثبت نام با ودیعه گذاشتن برای عرضه خودرو صورت می‌گیرد. آیا این تصمیم‌های متناقض و متفاوت ناشی از اعمال نفوذ‌ها و هدایت مافیای تولیدکنندگان خودرو نمی‌باشد؟

وی گفت: آقای وزیر شما به افزایش تولید خودرو در کشور اشاره می‌کنید، اما هیچ اثری از بهبود کیفیت خودرو تولیدی و ثبات قیمت نیست و بازار و مردم اثر مناسبی از آمار‌های ارائه شده شما را شاهد نیستند لذا هیچ سودی عاید مردم نشده است. آقای وزیر آیا می‌دانید و باور دارید که سالانه بیش از ۱۷ هزار نفر در جاده‌ها و در اثر تصادف جان خود را از دست می‌دهند؟ آیا می‌دانید بیش از ۳۶۰ هزار نفر از هموطنان گرامی ما با جراحت‌های مختلف از قطع عضو تا قطع نخاع مواجه می‌شوند؟ و آیا می‌دانید حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد بودجه کل کشور صرف هزینه‌های تصادفات می‌شود؟

بدری ادامه داد: آقای وزیر آیا می‌دانید خودروسازان داخلی هر روز از کیفیت خودرو‌ها می‌کاهند و بسیاری از قطعات خودرو را با کیفیت پایین از چین وارد می‌کنند، خودروسازان مونتاژکار هستند. آیا شما می‌دانید خودروساز‌های داخلی فلز حلب را سه لایه کرده و مصرف می‌کنند و وسیله قتل هموطنان را فراهم می‌کنند در صورتی که در دیگر کشور‌ها خودروسازان از فولاد کم کربن در تولید ورق استفاده می‌کنند.

وی در پایان تصریح کرد: جامعه انتظار تغییر و تحول در وزارت صمت را دارد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر