بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵
پیام الیاس کردی ، کارشناس بازار سرمایه :

سرمایه‌گذاران به دنبال سرمایه‌گذاری کوتاه مدت نباشند

سرمایه‌گذاران به دنبال سرمایه‌گذاری کوتاه مدت نباشند
شرایط مطلوبی برای سرمایه گذاری بلند مدت پیش بینی میشود؛ اما، مردم نباید فکر کنند قرار است در بازه‌ای سرمایه‌گذاری کنند که سازمان بورس یا وزارت اقتصاد برای ‌آنها تدارک دیده است.
کد خبر : ۲۶۹۵۰۴

بورس نیوز:

پیام الیاس کردی کارشنان بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در پاسخ به سوال تحلیل چرایی و چگونگی رشد بازار سرمایه در چند ماهه اخیر و همچنین هجوم سرمایه به سمت بازار سرمایه عنوان داشت: برای مدت زیادی بازار سرمایه‌‌ی ما به نسبت بازارهای موازی خود در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ جامانده بود و هرچند رشد و کاهش‌هایی را به همراه داشت اما؛ به دلیل رخدادهای سال ۱۳۹۹ و خروج سرمایه‌ی عظیم از بورس ، بازار دیگر توانایی ایستادگی در برابر پولی که به آن وارد میشد را حتی نداشت.

سرمایه‌گذاران به دنبال سرمایه‌گذاری کوتاه مدت نباشند

این کارشناس بازار، افزایش نرخ دلار را مهم‌ترین و اصلی‌ترین محرکه رشد بازار سرمایه در سال جاری دانست.

وی در این خصوص ادامه داد: در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بیش از ۲ بار افزایش نرخ دلار را مشاهده کردیم اما؛ در یک سال گذشته دلار افزایش ۱۱۸ درصدی را تجربه کرد و بازار سرمایه نیز به تبع آن رشد ۱۰۰ درصدی را تجربه کرده است.
اگرچه بیان این مورد معیار کاملی نیست ، در صورت بررسی دقیق‌تر، مجموع پرتفوی یکساله اخیر حدود ۵۶ درصد رشد را داشته اند.

پیام الیاس کردی در پاسخ به نگرانی ها از تکرار تجربه‌ی مشابه سال ۹۹ و بررسی تفاوت های اوضاع بازار سرمایه در سال جاری با سال ۱۳۹۹ عنوان کرد:

اکنون نمی‌توان گفت که بازار ما ارزان است به این دلیل که در مقایسه با آبان ماه سال گذشته و رشد ۱۰۰ درصدی بازار سرمایه نمی‌توان چنین ادعایی داشت. با نگاه به ۶ ماهه دوم سال جاری و در نظر داشتن تورمی که خواهیم داشت و به دنباله آن افزایش قیمت دلار که انتظار می‌رود حداقل به نسبت تورم پیش برود بازار سرمایه نیز از این موضوع مستثنی نیست و در ادامه با رشد همراه خواهد بود.

الیاس کردی میزان ریسک در بازار سرمایه را چنین دسته بندی کرد که برای کوتاه مدت سرمایه‌گذاران با ریسک بیشتری به نسبت بلند مدت مواجه هستند و اصلاحاتی در بازار وجود خواهد داشت. اصلاحاتی که در ادامه شاهد آن خواهیم بود بنیادی و عمیق نیست.

وی در این باره افزود: به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کنم سهام‌هایی که رشد ۵۰ الی ۶۰ درصدی را به دنبال داشته اند را مورد توجه بیشتری قرار دهند و با تکنیک‌های تابلو خوانی و تحلیل های تکنیکال و غیره وارد بازار شوند. برای ‌مدت زمان بلند مدت ۵ یا ۶ ماهه قصد سرمایه‌گذاری داشته باشند و در غیر این صورت به نسبت میزان ریسک بیشتری خواهند داشت اما؛ مردم نباید فکر کنند قرار است در بازه‌ای سرمایه‌گذاری کنند که سازمان بورس یا وزارت اقتصاد برای ‌آنها تدارک دیده است. چرا که هنوز سازوکار کارآمدی برای پوشش ریسک وجود ندارد و بهتر است با بینش باز و بررسی بیشتر سرمایه‌گذاران وارد بازار شوند.


در انتها ایشان در پاسخ به اعتماد از دست رفته مردم به بازار سرمایه تصریح کردند: در سال ۱۳۹۹ سازمان بورس و اوراق بهادار واکنش‌هایی صحیح و غلط مآبانه داشته است، زیرا اولین باری بود که بازار سرمایه چنین رشد صعودی را به خود می‌دید اما؛ در سال جاری شرایط متفاوت‌تر و تجربیات بیشتری کسب شده است، اما سازمان بورس اوراق بهادار در سال جاری تمام تلاش خود را دارد تا از روند شارپی بازار جلوگیری کند ؛ دو مصوبه اخیر سازمان بورس را میتوان در همین راستا دانست، یک،کاهش ضریب اعتباری به ۵۰ درصد  و دو، کاهش حد نصاب صندوق های درآمد ثابت به ۱۰ درصد.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
افزایش درآمد‌های متوالی در
انتقال داده‌های آسیاتک در فروردین‌ماه؛

افزایش درآمد‌های متوالی در "آسیاتک"

تعهد پذیره نویسی اوراق صکوک در
شرکت تامین سرمایه دماوند اعلام کرد؛

تعهد پذیره نویسی اوراق صکوک در "تماوند"

ارسال نظر
نظرات بینندگان
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۲
ریدم تو این وضعیت بورس که ان میخریدم طی این سه سال چهار برابر میشد وبه گفته رهبر والامقامتان سرمایه گذاری دربورس امنترین جاست گوز هی
هنوز بعداز سه سال پول خودمون برنگشته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۷
چیزی از به یغما بر دن سرمایه مردم توسط دولت داعشی نگفت ‌ مجددا این اتفاق ۹۹ خواهد افتاد .چون این محل غارت ثروت مردم است که دولت آن را فراهم کرده
بازنشسته
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷
..از هر فرصتی برای زدن جیب مردم استفاده میکند.هنوز ضرر سال 99 جبران نشده مانده سرمایمونو تو بورس داره بالا میکشه .چند روز الکی شاخصو باد میکنن بعد چند ماه همه پول مردمو میدزدن با پایین کشیدن قیمت سهام...