بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳
گروه مالی صبا تأمین محقق کرد؛

"صبا" در صدر

بیشترین تمرکز "صبا" در اولین ماه از سال ۱۴۰۲ و یازدهمین ماه از سال مالی منتهی به اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ مربوط به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بورسی بود که بهای تمام‌شده آن بالغ‌بر ۱۳ هزار و ۲۴۸ میلیارد تومان شناسایی شد.
کد خبر : ۲۶۹۵۳۸

بورس‌نیوز:

شرکت گروه مالی صبا تأمین در گزارش فعالیت ماهانه فروردین‌ماه سال ۱۴۰۲ توانست مجموع بهای تمام‌شده سرمایه‌گذاری‌های خود را مبلغی بالغ‌بر ۱۶ هزار و ۶۷۲ میلیارد تومان شناسایی کند، این سرمایه‌گذاری‌ها حاصل از سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و خارج از بازار سهام شکل گرفت.

عمده‌ترین سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین در فروردین‌ماه مربوط به شرکت‌های فعال در بازار سرمایه بود، مجموع بهای تمام‌شده سرمایه‌گذاری در شرکت‌های غیر بورسی برابر با ۳ هزار و ۴۲۴ میلیارد تومان و بهای تمام‌شده پرتفوی بورسی "صبا" بالغ‌بر ۱۳ هزار و ۲۴۸ میلیارد تومان بود.

این شرکت در فروردین‌ماه در حوزه استخراج کانه‌های فلزی، فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای، شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی، واسطه‌گری‌های مالی و پولی، رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن، حمل‌ونقل آبی، استخراج نفت گاز و خدمات جانبی جز اکتشاف، بیمه و صندوق بازنشستگی به جز تأمین اجتماعی، فعالیت‌های کمکی به نهاد‌های مالی واسط، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، سرمایه‌گذاری‌ها، صندوق سرمایه‌گذاری قابل‌معامله، محصولات شیمیایی، مواد و محصولات دارویی، فلزات اساسی، خودرو و ساخت قطعات، حمل‌ونقل، انبارداری و ارتباطات، خدمات فنی و مهندسی، سایر صنایع و سایر فعالیت‌ها سرمایه‌گذاری کرد.

بیشترین تمرکز "صبا" در اولین ماه از سال ۱۴۰۲ و یازدهمین ماه از سال مالی منتهی به اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ مربوط به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بورسی بود که بهای تمام‌شده آن بالغ‌بر ۱۳ هزار و ۲۴۸ میلیارد تومان شناسایی شد، این میزان سرمایه‌گذاری در مقایسه با سال مالی گذشته ۲۴ درصد افزایش را به دنبال داشت.

عمده‌ترین سرمایه‌گذاری "صبا" در پرتفوی بورسی و شرکت‌های خارج از بورس که در فروردین‌ماه انجام داد متعلق به سرمایه‌گذاری در حوزه «محصولات شیمیایی» با ۵ هزار و ۸۴۱ میلیارد تومان بود که همچنان بخش مهم و ویژه شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین است و تقریباً نیز مانند ماه‌های اخیر بود. «محصولات شیمیایی» سهم ۴۴ درصدی از سرمایه‌گذاری‌ها در پرتفوی بورسی را در اختیار گرفته است.

بهای تمام‌شده‌ای که "صبا" جهت سرمایه‌گذاری در شرکت‌های «بورسی» پرداخت کرده بالغ‌بر ۱۳ هزار و ۲۴۸ میلیارد تومان بود، میزان سرمایه‌گذاری در این حوزه نسبت به ماه گذشته با افزایش ۵ درصدی و نسبت به دوره مشابه سال گذشته نیز حدود ۲ هزار و ۵۷۸ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. بهای تمام‌شده‌ای که "صبا" جهت سرمایه‌گذاری در شرکت‌های «غیر بورسی» پرداخت کرده بالغ‌بر ۳ هزار و ۴۲۴ میلیارد تومان بود، میزان سرمایه‌گذاری در این حوزه نسبت به ماه گذشته ۱۱ درصد افزایش داشت و نسبت به دوره مشابه سال گذشته نیز ۴۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌های "صبا" در بخش شرکت‌های «بورسی» مبلغی بالغ‌بر ۶۴ هزار و ۱۰۲ میلیارد تومان اعلام شد که نسبت به بهای تمام‌شده سرمایه‌گذاری‌های بورسی، رشد ۳۸۴ درصدی را به همراه داشت.

عمده‌ترین بهای تمام‌شده سرمایه‌گذاری در پرتفوی بورسی "صبا" مربوط به شرکت «سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین» با ۵ هزار و ۸۳۸ میلیارد تومان بود و پس از آن نیز بیشترین بهای تمام‌شده مربوط به شرکت «سرمایه‌گذاری صدر تأمین» با یک هزار و ۲۱۹ میلیارد تومان بود، در این دوره ماهانه بخش «بیمه البرز، بیمه دانا، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، شرکت پالایش نفت تهران، گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان و گروه دارویی برکت» با افزایش سرمایه‌گذاری و بخش «بانک تجارت، بانک ملت، حفاری شمال، سرمایه‌گذاری صدر تأمین و بانک صادرات ایران» با کاهش سرمایه‌گذاری همراه بود.

بیشترین میزان ارزش بازار در صورت‌وضعیت پرتفوی شرکت‌های «بورسی» در اختیار شرکت «سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین» با ۱۷ هزار و ۹۶۲ میلیارد تومان بود، همچنین «سرمایه‌گذاری صدر تأمین» نیز با ۱۷ هزار و ۹ میلیارد تومان بیشترین ارزش بازار را در این دوره در اختیار داشتند.

همان گونه که گفته شد بهای تمام‌شده سرمایه‌گذاری "صبا" در شرکت‌های غیر بورسی برابر با ۳ هزار و ۴۲۴ میلیارد تومان بود، بیشترین سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته در این دوره مربوط به «شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران» با یک هزار و ۲۸۴ میلیارد تومان بود و بعد از آن نیز بیشترین سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته مربوط به شرکت «اندیشه‌ورزان صبا تأمین» با ۵۲۵ میلیارد تومان بود.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
ارسال نظر