بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۶
بازار گواهی سپرده کالایی بورس کالا در هفته نخست خرداد ۱۴۰۲ میزبان معامله بیش از ۱۴.۱ میلیون ورقه بهادار مبتنی بر کالا به ارزش نزدیک یک هزار و ۱۹۶ میلیارد تومان بود که به لحاظ حجم و ارزش به ترتیب افزایش ۴۶ درصدی و ۳۷ درصدی را نشان می‌دهد.
کد خبر : ۲۷۰۲۸۴

بازار گواهی سپرده بورس کالا میزبان ۱۴ میلیون ورقه کالایی

به گزارش بورس نیوز، بازار گواهی سپرده کالایی بورس کالای ایران در هفته نخست خرداد ۱۴۰۲ میزبان معامله بیش از ۱۴.۱ میلیون ورقه بهادار مبتنی بر کالا به ارزش نزدیک یک هزار و ۱۹۶ میلیارد تومان بود که به لحاظ حجم و ارزش به ترتیب افزایش ۴۶ درصدی و ۳۷ درصدی را نشان می‌دهد. شمش طلا از لحاظ ارزش معاملات و سیمان از نظر حجم معاملات برتر از سایر دارایی ها، در جایگاه نخست ایستاد.

همچنین، ۱۴ میلیون و ۱۶۲ هزار و ۸۳۲ ورقه بهادار مبتنی بر کالا به ارزش نزدیک یک هزار و ۱۹۶ میلیارد تومان در بازار گواهی سپرده کالایی در بورس کالا در هفته گذشته معامله شد. ارزش معاملات مربوط به ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ نزدیک ۸۷۲ میلیارد تومان برای ۹ میلیون و ۷۰۷ هزار و ۱۴۷ ورقه بهادار مبتنی بر کالا بود.

در هفته منتهی به ۵ خرداد ۱۴۰۲ بیش از یک میلیون و ۶۵۱ هزار و ۴۱۴ گواهی سپرده شمش طلا به ارزش نزدیک ۶۰۶ میلیارد تومان منعقد شد که این دارایی پایه، با سهم ۱۲ درصدی در حجم و ۵۱ درصدی در ارزش، جایگاه دوم را در حجم و نخست را در ارزش به خود اختصاص داد.

در جریان معاملات هفته گذشته، یک میلیون و ۳۵۱ هزار و ۲۵۲ اوراق گواهی سپرده تمام سکه طلا در حالی منعقد شد که این دارایی پایه ارزش نزدیک ۴۳۳ میلیارد تومان را ثبت کرد.

اوراق مبتنی بر سکه طلا با کسب سهم ۱۰ درصدی در حجم معاملات در جایگاه چهارم بعد از سیمان، شمش طلا و زعفران ایستاد، در حالی که این دارایی با کسب سهم ۳۶ درصدی از ارزش معاملات بعد از شمش طلا در جایگاه دوم ایستاد.

سیمان با ثبت معامله ۸ میلیون و ۹۹۸ هزار گواهی سپرده، رتبه نخست از نظر حجم را به ثبت رساند و ارزش معاملات این دارایی بیش از ۸ میلیارد تومان شد. سهم این دارایی از حجم کل معاملات ۶۳ درصد بود که از لحاظ حجم در جایگاه نخست ایستاد.

ارزش معاملات یک میلیون و ۵۲۲ هزار و ۸۳۶ گواهی سپرده زعفران بیش از ۵۹ میلیارد و ۲۴۵ میلیون تومان بود و ارزش معاملات ۶۱۵ هزار و ۴۷۹ گواهی سپرده شیشه نیز نزدیک ۸۸ میلیارد و ۳۳۹ میلیون تومان شد. زعفران از نظر حجم با سهم ۱۱ درصدی در جایگاه سوم و از نظر ارزش با سهم ۵ درصدی در رتبه چهارم ایستاد، درحالی که شیشه به لحاظ حجم با سهم ۴ درصدی در جایگاه پنجم قرار گرفت و از نظر ارزش با کسب سهم ۷ درصدی سوم شد.

در هفته‌ای که گذشت، معامله ۲۳ هزار و ۶۰۱ گواهی سپرده برنج به ارزش بیش از یک میلیارد و ۴۴۵ میلیون تومان در بازار مالی بورس کالا نیز به ثبت رسید. همچنین ۲ گواهی سپرده زیره سبز به ارزش نزدیک ۵۶۲ هزار تومان منعقد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر