بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹
صنعت برق کاملا نو و جذاب است/ اقدام نو بورس انرژی با تابلوی برق سبز/ برق؛ صنعت خاص برای کشور/ عرضه اولیه نیروگاه توس در نیمه دوم سال جاری
مدیرعامل شرکت مدیریت توسعه انرژی تامین گفت: عرضه اولیه نیروگاه توس را در دست اجرا داریم که امیدواریم در سال ۱۴۰۲ بتوانیم آ ن را عرضه کنیم.
کد خبر : ۲۷۰۲۸۷

صنعت برق کاملا نو و جذاب است/ اقدام نو بورس انرژی با تابلوی برق سبز/ برق؛ صنعت خاص برای کشور/ عرضه اولیه نیروگاه توس در نیمه دوم سال جاری

ابوالقاسم احمدی مهر، مدیرعامل شرکت مدیریت توسعه انرژی تامین "تدکو" در گفتگو با بورس نیوز، اظهار کرد: هلدینگ انرژی شستا ۵ زیرمجموعه دارد. شرکت افق تامین انرژی طوس مالک نیروگاه طوس که ۶۰۰ مگاوات تولید انرژی برق دارد، شرکت تولید نیروی برق خلیج فارس مالک نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی خلیج فارس است. در حوزه آب، شرکت پروژه تأمین آب هرمز ابدال بوده که مسئولیت احداث یک پروژه آب شیرین کن در بندر کرگان میناب راه بر عهده دارد. در حوزه تجدید پذیر، شرکت افق تامین انرژی سبز کویر؛ احداث یک پروژه ۱۰ مگاواتی خورشیدی در اردکان یزد، و یک پروژه در دست بررسی ۱۰ مگاواتی خورشیدی دیگر در زاهدان دارد، شرکت افق تامین انرژی پارس نیز مالک نیروگاه ۲ مگاوات از نوع مقیاس کوچک است.

وی درخصوص میزان تامین برق مصرفی کشور بیان کرد: تامین حدود ۳ درصد از برق مصرفی کشور را انجام میدهیم.

احمدی مهر درباره طرح‌های توسع‌های "تدکو" توضیح داد: مهمترین برنامه ما سیکل ترکیبی نیروگاه خلیج فارس است. درحال حاضر حدود ۱۰۰۰ مگاوات برق در این نیروگاه تولید می شود که با راه اندازی بخش سیکل ترکیبی حدود ۵۰۰ مگاوات افزایش تولید خواهیم داشت بدون آنکه گاز مصرف کنیم.بنابراین ۵۰٪ در مصرف سوخت صرفه جویی میکنیم. در طرح توسعه نیروگاه طوس نیز افزایش و بهره وری بالای این نیروگاه مدنظر ماست.

مدیرعامل شرکت مدیریت توسعه انرژی تامین درخصوص صادرات برق ادامه داد: همه برق تولیدی مجموعه نیروگاهی خود را به شبکه واگذار میکنیم. موضوع صادرات برق به عهده وزارت نیرو است که این صادرات در زمان غیر پیک انجام میشود. بخشی که میتواند فضای صنعت برق را با رشد همراه کند، صادرات برق ازمحل تجدیدپذیر هاست. برای ما امکان صادرات وجود ندارد، زیرا مسئولیت ما تولید برق و تحویل به شبکه است. اما صادرات در حوزه انرژی‌های نو را طبق بخشنامه‌ها و تفاهمنامه‌هایی که با وزارت نیرو میتوانیم داشته باشیم میتوان انجام داد.

وی در خصوص فروش مستقل برق تولیدی تدکو بیان کرد: وزارت نیرو در تفاهم‌نامه‌هایی دوجانبه قسمتی از تولید را در اختیار شرکت قرار داده تا بتواند با صنایع به صورت دوجانبه و قیمت پایین‌تر از برقی که به شبکه میدهیم، آن را به فروش برساند. در مجموعه شستا این هم افزایی داخلی صورت گرفته که نخستین گام آن در بخش سیمان بود که در سال ۱۴۰۱ انجام شد. فروش دو جانبه در دیگر صنایع نیز در دستور کار داریم که کمک بزرگی به تامین مالی برای مجموعه و صنعت برق خواهد کرد و به این وسیله میتوان تجهیزات وتعمیرات به موقع را انجام داد که این کار به صورت مداوم و با برنامه میتواند برق پایدار و با کیفیت را تحویل شبکه داد. همچنین، بحث افزایش تولید و راندمان بالا را در این تعمیرات می توان دید.

احمدی مهر توضیح داد: برای فروش دوجانبه چه مجموعه داخل شستا و چه خارج از شستا محدودیتی در فروش برق نداریم. به اندازه ظرفیت مشخص شده چه در بورس انرژی و چه در قرارداد‌های دوجانبه میتوانیم برق را بفروشیم. با ۲۱ مجموعه شرکت سیمان و غیر سیمان قرارداد دوجانبه منعقد کردیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت توسعه انرژی تامین درباره قطعی برق صنایع عنوان کرد: با اطلاع رسانی دقیق پیش از قطعی برق، میتوان نسبت به تولید در زمان پیک برنامه ریزی کرد. زمانی، هم برق صنعت و هم برق خانگی به طور همزمان قطع میشد، اما در سال گذشته و در بخش برق خانگی کمترین قطعی را داشتیم، در بخش صنعت نیز به دلیل اطلاع رسانی‌های قبلی بهتر از سال‌های گذشته عمل کردیم. وقتی پیک بار را از قبل اطلاع رسانی کنند تولید با برنامه و پیش بینی شده ادامه پیدا می کند.

وی یادآور شد: صنعت برق یک صنعت تخصصی و اقتصادی است. وقتی با توجه به تحریم‌های ظالمانه بسیاری از تعمیرات نیروگاه‌ها و تامین و تجهیزات قطعات با مشکل مواجه شد، با ورود نخبگان این صنعت، خودباوری شکل گرفت و بازطراحی و ساخت نیروگاه در کشور قوت گرفت و در چند دهه اخیر، نیروگاه‌های افتتاح شده به کمک همین نخبگان داخلی وارد مدار شد. این که الان خودمان میتوانیم نیروگاه بسازیم و وارد مدار کنیم از نظر سرمایه گذاری و سودآوری میتواند بازار خوبی باشد. بالاخص در حوزه تجدیدپذیرها.

احمدی مهر گفت: باتوجه به دستورالعمل‌های وزارت نیرو در خصوص تجدیدپذیرها، مهمترین اصل آن قانون ماده ۱۶ جهش دانش بنیان است که صنایع را موظف کرده تا یک درصد از برق سالیانه خود را از محل انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین کنند در غیر اینصورت همان مقدار به صورت آزاد برای آن‌ها محاسبه می‌گردد، البته در کنار آن، مشوق‌های خوبی نیز برای صنایع در نظر گرفته شده، از جمله عدم قطع برق در پیک تابستان و ... که این مشوق‌ها برای ورود سرمایه گذاران خصوصی در حوزه تجدیدپذیر‌ها موثر خواهد بود. بازگشت سرمایه پروژه‌های تجدیدپذیر‌ها ۴ ساله با ضریب حاشیه سود ۲۳ تا ۲۷ درصد بوده و به صورت پایدار در این صنعت میتواند محقق شود.

مدیرعامل تدکو خاطرنشان کرد: در دوسال اخیر با اهتمام وزارت نیرو برای ساخت نیروگاه‌ها که برنامه جدی در ساخت نیروگاه‌ها و نیرو گاه‌های مقیاس کوچک و تجدید پذیر دارد، قطعی برق صنعت نیز کاهش پیدا کرده است. 

وی توضیح داد: در حوزه تجدیدپذیر‌ها و مقیاس کوچک به صورت مشارکتی با شرکت‌های مجموعه سیمان در ساخت نیروگاه‌های ۱۰ مگاواتی تجدیدپذیر کار میکنیم. با سرمایه گذاران داخلی و خارجی در نیروگاه‌های بادی در حال مذاکره هستیم. صنعت برق کاملا نو و جذاب است. باتوجه به تنوع درحوزه انرژی، در بخش آب نیز همین جذابیت مشاهده میشود. در کشور ما در حوزه آب شیرن کن بسیار ضعیف عمل شده و نسبت به کشور‌های همسایه در این حوزه در کشور ما سرمایه گذاری کمی صورت گرفته است. 

احمدی مهر در این باره ادامه داد: باتوجه به خشکسالی‌ها و کمبود آب در برخی از مناطق کشور، بحث آب شیرین کن مهمترین اصل است که با سرمایه گذاری و حاشیه سود بین ۳۰ تا ۳۲ درصد میتوان در این حوزه سرمایه گذاری کرد. لازم به ذکر است که سرمایه گذاری در بازار آزاد آب میتواند سودآوری خوبی داشته باشد. وزارت نیرو به صورت تضمینی آب را از مجموعه‌ها خریداری می کند که این خود یک سرمایه گذاری و فروش پایدار است. هلدینگ انرژی در برنامه ۱۴۰۲ در پروژه‌های سنواتی، پروژه آب شیرین کن بندر کرگان را با اهتمام جدی در ۶ ماهه دوم سال وارد مدار خواهد کرد که پروژه‌های جدیدی نیز در این زمینه تعریف شده است. در حوزه آب و آب شیرین کن‌ها برای سرمایه گذاران، اطلاع رسانی خوبی در خصوص مشوق‌های سرمایه گذاری صورت نگرفته است. همچنین باید ارتباط بین وزارت نیرو و بخش خصوصی نزدیکتر شده و بروکراسی اداری سرمایه گذاران در حوزه انرژی را کمتر کنیم تا بتوانیم در این حوزه نیز رشد کنیم.

وی درخصوص تامین مالی از بازار سرمایه ادامه داد: در بودجه ۱۴۰۲ پیش بینی کردیم بیش از ۶۰ درصد از تامین مالی پروژه‌ها را از محل بازار سرمایه و اوراق عملیاتی کنیم.

احمدی مهر بیان کرد: نیروگاه‌هایی هستند که حدود ۴۰ سال از ساخت آن‌ها میگذرد. مشکل ما تجهیز نیروگاه‌های قدیمی بوده نه نیروگاه‌های جدید. شرکت‌های دانش بنیان و مجموعه تعمیراتی نیروگاه‌های کشور بسیار تلاش کردند که قسمتی از این تجهیزات را بومی سازی کنند و بتوانند با کمک نخبگان صنعت برق دانش بومی و مهندسی معکوس را انجام دهند. نیروگاه خلیج فارس یک نیروگاه خاص بوده و کلیه تجهیزات آن وارداتی است که بخبگان کشور بخشی از آن را توانستند داخلی سازی کنند. شرکت‌های دانش بنیان از سال گذشته وارد این موضوع شدند. برای ساخت بسیاری از قطعات با شرکت‌های داخلی و دانش بنیان مذاکره کردیم که وابستگی نیروگاه‌های خاص نیز به خارج از کشور کاملا قطع شود. در اکثر نیروگاه‌ها مشکلات بازسازی قطعات، تغییر طرح توسعه و بومی سازی داخلی کمتر شده که میتوان گفت ما در دهه آینده مطمئنا مشکلی از بابت تامین و تجهیزات نیروگاهی نخواهیم داشت.

وی افزود: نیروگاه خلیج فارس جزو پاکترین نیروگاه‌های کشور است که کمترین آلایندگی را دارد. کاهش آلایندگی نیروگاه طوس را در برنامه داریم. با دو شرکت دانش بنیان از سال گذشته وارد مذاکره شدیم که بتوانیم آلایندگی آن را به کمترین سطح برسانیم.

مدیرعامل تدکو درخصوص استفاده از مازوت در شرکت‌های زیرمجموعه گفت: در نیروگاه طوس به مدت کوتاه به دلیل محدودیت سوخت گاز از مازوت استفاده کردیم.

وی درباره قیمت گذاری برق عنوان کرد: سال گذشته باتوجه به اینکه قیمت افزایش قیمت برق دیر اعمال شد بسیاری ازمجموعه‌های تولیدی برق انحراف بودجه پیدا کردند. عدم تصمیم گیری به موقع در قیمت گذاری و بحث افزایش قیمت سوخت برای نیروگاه‌ها در سال گذشته مشکلاتی را برای نیروگاه‌ها به وجود آورد. موضوع دیگر اینکه استهلاک نیروگاه‌ها بالاست. با توجه به شرایط موجود، مجموعه‌های خصوصی در تامین، تجهیز و نگهداری نیروگاه‌ها ضربه میخورند. باید در قیمت گذاری صنعت برق تجدیدنظر صورت بگیرد.

احمدی مهر درخصوص فروش برق در بورس انرژی افزود: خواسته همه مجموعه‌های برقی است که تولید خود را در بورس انرژی عرضه کنند، اما آن نسبت که وزارت نیرو برای عرضه در بورس در اختیار صنعت برق قرار داده در حال انجام است.

باتوجه به اینکه بیشترین برنامه ما روی قرارداد‌های دو جانبه است، اما در بخش تجدیدپذیر‌ها و به عنوان خرده فروشی نیز برنامه جدی برای ورود به بورس انرژی داریم. نکته مهم در بورس انرژی، نقدینگی است.

مدیرعامل "تدکو" با اشاره به موضوع نقدینگی به عنوان موضوع مهم بیان کرد: مهمترین اصل، نقدینگی است. بحث مطالباتی که سنواتی میشود، برنامه ریزی و سیاستگذاری بخش خصوصی را کمرنگ میکند و با مشکلات عدید‌های مواجه میشود. مشکل عمده بسیاری از شرکت‌های خصوصی این صنعت مطالبات از وزارت نیرو است و ما میتوانیم از محل مطالبات طرح‌های توسع‌های خود را پیش برده و فضای جدیدی را برای سرمایه گذاران خصوصی فراهم کنیم. زیرا صنعت این پول را برای همین حوزه سرمایه گذاری میکند. در دو سال اخیر کمک خوبی صورت گرفت و توانستیم بخشی از مطالبات پیمانکاران را از طریق مطالباتی که از وزارت نیرو داریم تهاتر کنیم.

وی همچنین، درباره تابلوی برق سبز در بورس انرژی توضیح داد: تابلوی برق سبز در بورس انرژی اتفاق خیلی خوبی است. مهمترین موضوع سرمایه گذاران حوزه تجدیدپذیرها؛ موضوع فروش برق بود. عرضه برق در بورس نقدینگی و جذابیت این بخش را نشان میدهد.

مدیرعامل تدکو خاطرنشان کرد: تابلوی برق سبز در بورس انرژی اقدام نو و پرفاید‌های است. یعنی مشوق و جذابیتی برای سرمایه گذاران دارد. جذابیت خاصی را در حوزه تجدیدپذیر‌ها و سرمایه گذاری ایجاد کرده است. همچنین درخواست میکنیم مشوق‌هایی که خود وزارت نیرو گذاشته رسان‌های شود، هرچقدر در تجدیدپذیر‌ها بتوانیم سرمایه گذاری کنیم و برق تولید شود آن اندازه در پیک بار این حوزه، برق قطع نمی کند.

وی گفت: برای سرمایه گذاران تسهیلات در نظر بگیرند. باید صندوق توسعه ملی و مجموع‌های که میتواند به صنعت برق کمک قابل توجهی داشته باشد، تسهیلات بانکی باید شفاف شود تا جذابیت سرمایه گذاردر این حوزه مشخص شود. برق یک صنعت خاص برای کشور است. این حوزه، سند راهبردی خاص را میطلبد که وزارت نیرو باید در برنامه اش داشته باشد تا بخش خصوصی آسیب کمتری ببیند. تامین مالی، مهمترین و مشکل اصلی طرح توسعه در نیروگاه‌ها باتوجه به استهلاک بالای آنهاست که این یک آسیب برای مجموعه‌های برق است.

احمدی مهر درخصوص ورود شرکت‌های زیرمجموعه به بازار سرمایه گفت: عرضه اولیه نیروگاه طوس را در دست اجرا داریم که امیدواریم در سال ۱۴۰۲ بتوانیم آ ن را عرضه کنیم. همچنین در تلاش هستیم که مشکل مالکیت و انتقال سند‌هایی که از طریق وزارت نیرو به بخش خصوصی وجود دارد را برطرف کنیم تا نیروگاه خلیج فارس را نیز وارد بورس کنیم.

مدیرعامل تدکو در پایان گفت: نکت‌های که اشاره نشد بحث ممیزی انرژی و بهینه سازی مصرف سوخت است که در صنعت برق جدی گرفته نشده است. ما میگوییم که تلاش کنیم نیروگاه بسازیم، تولید برق را افزایش دهیم تا بتوانیم در صنعت طرح توسعه داشته باشیم؛ اما در بهینه سازی مصرف سوخت در صنعت برق اقدامی مهمی صورت نمی‌گیرد. شرکت تامین انرژی پارس در حوزه مشاوره، اجرا و بهینه سازی مصرف سوخت به مجموعه شستا ورود پیدا کرده و سال گذشته توانستیم به ۱۹ مجموعه صنعتی در بهینه سازی مصرف سوخت و کاهش مصرف ورود کنیم و نتیجه خوبی گرفتیم. امسال برنامه جدی و کامل ما در مجموعه صنعت شستا در حوزه بهینه سازی مصرف سوخت است که بتوانیم با کاهش مصرف نیاز برق صنعت را در سال جاری جبران کنیم.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
حمایت فولاد هرمزگان از طرح‌های دانش‌بنیان قابل تقدیر است
رئیس پژوهشگاه نیرو در مراسم پیش‌راه‌اندازی طرح پایلوت آب‌شیرین‌کن جذبی فولاد هرمزگان مطرح کرد؛

حمایت فولاد هرمزگان از طرح‌های دانش‌بنیان قابل تقدیر است

ارسال نظر