بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲
عدم ثبت نام در سامانه مودیان
با توجه به اهمیت اجرایی شدن قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه‌های مالیاتی، یکی از مهم‌ترین وظایف افراد مشمول این قانون این است که در سامانه مودیان ثبت نام نمایند.
کد خبر : ۲۷۰۳۳۵

عدم ثبت نام در سامانه مودیان

به گزارش بورس نیوز، در واقع اهمیت ثبت نام در این سامانه به عنوان خط قرمز سازمان مالیاتی کشور محسوب می‌شود که عدم رعایت قوانین و مقررات آن عواقب زیادی به همراه خواهد داشت. به طور کلی خرده فروشی‌ها و همه واحد‌های صنفی که مستقیما با مصرف کننده نهایی (خریدار) ارتباط دارند، هم باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کرده و هم باید از پایانه‌های فروشگاهی استفاده کنند. با توجه به این که قانون توسط سامانه امور مالیاتی تعیین و تصویب شده، عدم رعایت این قانون و عدم ثبت نام در سامانه مودیان عواقب و جرایم مختلفی به همراه خواهد داشت. پس از تایید شدن عدم ثبت نام در سامانه مودیان مرجع مورد نظر موظف و مکلف است که مراتب تخلف را به فرد و مرجع صادر کننده مجوز فعالیت واحد متخلف اعلام نماید.

همچنین مرجع مکلف است که حداکثر ظرف مدت یک هفته از اعلام سازمان، برای فرد اخطار کتبی صادر نمایید. همچنین فرد یا واحد متخلف نیز باید پس از دریافت تاریخ اخطار فورا نسبت به عضویت و ثبت نام در سامانه مودیان تا مدت ۱۰ روز اقدام نماید. اما در صورتی که ظرف مدت ۱۰ روز پس از دریافت تاریخ اخطار برای ثبت نام اقدام نکند، برای بار اول به مدت دو هفته و برای بار دوم از دو تا شش ماه با اعلام مرجع صدور مجوز توسط نیروی انتظامی و در مورد کسب و کار‌های مجازی توسط کار گروه تعیین مصادیق مجرمانه تعطیل یا مسدود می‌گردد. همچنین اگر پس از گذشت ۱۵ روز مرجع صادر کننده تخلف از طریق همکاری با نیروی انتظامی یا کار گروه تعیین مصادیق نسبت به تعطیلی و پیگیری واحد صنفی اقدام نکند، سازمان مالیاتی رسما موظف است که در مورد تعطیلی واحد صنفی متخلف، و ارسال گزارش تعطیلی به نیروی انتظامی و کار گروه تعیین مصادیق همان واحد شغلی اقدام نماید. علاوه بر این، در صورتی که واحد مختلف به تخلفات خود ادامه دهد، پس از یک سال مجوز فعالیت آن واحد صنفی مجددا باطل خواهد شد. پس از آن نیز بانک مرکزی موظف است که درگاه پرداخت و پایانه‌های فروشگاهی آن واحد صنفی را مسدود نماید. در صورتی که جز مشاغل مشمول ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی هستید و هنوز نسبت به این کار اقدام نکرده اید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا با سامانه مودیان و نحوه ثبت نام در این سامانه به طور کامل آشنا شوید.

سامانه مودیان چیست؟

همان طور که در ابتدای مقاله هم ذکر شد، یکی از مهم‌ترین اقداماتی که واحد‌های صنفی مختلف و به ویژه خرده فروشی‌هایی که به صورت مستقیم با خریداران (مصرف کنندگان نهایی) در ارتباط هستند، این است که باید پس از ثبت نام در سامانه مودیان نسبت به تنظیم و ارسال صورتحساب به پایانه‌های مالیاتی اقدام کنند. سامانه مودیان یک سامانه منسجم است که توسط سازمان مالیاتی کشور طراحی شده و به واحد‌های صنفی و کلیه افراد حقیقی و حقوقی امکان متصل کردن پایانه‌های فروشگاهی را به این سامانه می‌دهد. در این سامانه برای هر فرد حقیقی یا حقوقی یک کار پوشه در نظر گرفته شده که که با استفاده از آن می‌تواند نسبت به انجام کلیه عملیات ارسال صورتحساب‌های مالیاتی اقدام نماید. در واقع برای تعریف دقیق‌تر سامانه مودیان مالیاتی می‌توان گفت که این سامانه یک سامانه الکترونیکی دولتی است که سایر مردم به منظور ارتباط با واحد‌های اجرایی می‌توانند در آن ثبت نام کرده و از خدمات آن بهره‌مند شوند. علاوه بر این، عموم مردم با ثبت نام در این سامانه شکایات و پیشنهادات مختلف را در آن ثبت نمایند. همچنین پس از آن نیز سایر شهروندان می‌توانند نسبت به دریافت اطلاعات کامل‌تر و پیگیری پیشنهادات و شکایات درج شده در آن اقدام کنند. (اموزش سامانه مودیان)

عدم ثبت نام در سامانه مودیان

چه مشاغلی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟

یکی از سوالات مهمی که زمان ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی مطرح می‌شود، این است که چه مشاغلی باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کنند؟ به طور کلی می‌توان گفت کلیه صاحبان مشاغل صنفی و غیر صنفی و همه اشخاص حقوقی موظف هستند که به منظور اتصال پایانه‌های فروشگاهی به سازمان و اداره مالیات کشور و همچنین ارسال صورتحساب‌های الکترونیکی به پایانه‌های فروشگاهی، در سامانه مودیان ثبت نام کنند.

آموزش ثبت در سامانه مودیان در کاربرد کامپیوتر

یکی از مهم‌ترین مسائلی که زمان ثبت نام در سامانه مودیان مطرح می‌شود، نحوه ثبت نام به صورت صحیح و دقیق است به صورتی که فرد پس از ثبت نام با مشکلی مواجه نشود. برای شروع ثبت نام می‌توانید از طریق نرم افزار کاربرد کامپیوتر اقدام نمایید. برای این کار ابتدا در نظام مالیاتی و تشکیل پرونده مالیاتی به آدرس سایت my.tax.gov.ir ثبت نام کنید. سپس درخواست تشکیل پرونده مالیاتی داده و مدارک درخواست شده را در این قسمت اسکن کرده و وارد نمایید. سپس وارد سایت www.gica.ir شده و درخواست دریافت امضای الکترونیکی دهید. برای این کار یک کد رهگیری برای شما ارسال می‌شود که باید پس از دریافت آن به یکی از دفاتر منتخب در این سایت مراجعه کرده و امضای الکترونیکی را دریافت نمایید.

همان طور که در پاراگراف‌های بالاتر هم ذکر شد، هر فرد یک کار پوشه مختص خود را در سامانه مودیان مالیاتی دارد. از طریق ورود به درگاه ملی خدمات مالیاتی به آدرس www.my.tax.gov.ir کار پوشه مختص خود را در آن مشاهده کنید. پس از آن متناسب با نوع کالا و خدماتی که عرضه می‌کنید، اقدام به دریافت شناسه عمومی یا اختصاصی برای کالا‌های مورد نظر نمایید. برای دریافت شناسه عمومی کالا و خدمات نیز ابتدا وارد سایت وارد سایت www.stuffid.tax.gov.ir شده و نسبت به دریافت شناسه کالا و خدمات اقدام نمایید. پس از انجام این مراحل، نرم افزار خرید و فروش شرکت کاربرد کامپیوتر را خریداری کرده و سپس به صورت روزانه همه صورتحساب‌های الکترونیکی مرتبط با کسب و کار خود را در آن ثبت و وارد نمایید.

 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عواقب عدم ثبت‌نام در سامانه مؤدیان
باطل شدن مجوز فعالیت شرکت در صورت ادامه تخلف؛

عواقب عدم ثبت‌نام در سامانه مؤدیان

ارسال نظر