بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۶
روز چهارشنبه صورت می‌گیرد؛

رونمایی از قرارداد آتی تک سهم برای ۳ نماد

رونمایی از قرارداد آتی تک سهم برای ۳ نماد
معاون عملیات بازار بورس تهران گفت: روز چهارشنبه از قرارداد آتی تک سهم روی ۳ نماد بورسی شستا، شتران و گام بانک صادرات رونمایی می‌شود و در ماه‌های آینده به فراخور نیاز بازار به تعداد این نمادها افزوده خواهد شد.
کد خبر : ۲۷۰۴۹۱

مهدی زمانی سبزی، معاون عملیات بازار بورس تهران با اشاره به سابقه راه‌اندازی قرارداد آتی سهام بیان کرد: سال‌های گذشته، در بورس تهران قراردادهای آتی روی سبد سهام راه‌اندازی شد و این قراردادها در صنایع بانک، فرآورده‌های نفتی، خودرویی و فلزی تعریف شده بودند ولی بنا بر پیچیدگی‌هایی از حیث نرم افزاری و مفهومی، این قراردادها مورد استقبال قرار نگرفتند. به همین دلیل بورس تهران تصمیم گرفت قراردادهای آتی را روی تک نمادها معرفی کند تا بتوان روی هر دارایی پایه‌ای که در بورس معامله می‌شود (اعم از سهام، یونیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری، اوراق بدهی) قرارداد آتی تعریف کرد.

رونمایی از قرارداد آتی تک سهم برای ۳ نماد

وی اظهار داشت: از سال گذشته پیگیر اجرای این طرح بودیم و با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، شرکت مدیریت فناوری بورس تهران و همچنین شرکت‌های ارائه دهنده خدمات زیر ساخت OMS، شرکت نرم‌افزاری صحرا، رایان هم افزا و تدبیر پرداز مذاکراتی صورت گرفت تا این قراردادها به مرحله اجرا برسند.

مدیرعملیات بازار بورس تهران افزود: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، روز چهارشنبه از قرارداد آتی تک سهم روی ۳ نماد بورسی شستا، شتران وگام بانک صادرات رونمایی می‌شود و در ماه‌های آینده به فراخور نیاز بازار به تعداد این نمادها افزوده خواهد شد.

زمانی ادامه داد : در حال حاضر نیز در بازار ابزارهای مشتقه بورس تهران، قراردادهای اختیار معامله را داریم و قراردادهای آتی به این بازار اضافه خواهد شد. نمادها بر اساس پارامترهایی همچون نقدشوندگی مطلوب، حجم و ارزش بالای معاملات، حداکثر شفافیت در جهت به حداقل رساندن توقف نماد، انتخاب می‌شوند و با راه‌اندازی قراردادهای آتی در واقع انجام معاملات دو طرفه روی نمادها تقویت خواهد شد. همچنین با ارائه این قراردادها در کنار ابزار اختیار معامله که تاکنون استقبال خوبی هم از آن صورت گرفته و حجم و ارزش قابل توجهی هم داشته مطالبه فعالان بازار سرمایه مبنی بر تکمیل بازار مشتقات محقق خواهد شد. در چنین شرایطی لزوماً انتفاع فعالان در گرو بازار صعودی نیست و حرفه‌ای‌هایی که با تحلیل و با اتخاذ استراتژی‌های ترکیبی نقد، آتی و اختیار از این ابزار استفاده می‌کنند در روندهای نزولی هم می‌توانند بازدهی کسب کنند.

زمانی به تاثیر قراردادهای آتی تک سهم روی معاملات نقدی سهام اشاره کرد و گفت: جنس قراردادهای مشتقه با بازار سنتی سهام متفاوت بوده و احتمالاً بازیگران این بازار هم متفاوت خواهند بود؛ ولی به صورت کلاسیک بازار بزرگ‌تر، بازار کوچکتر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و حتما قراردادهای آتی تک سهم را به نحوی عرضه خواهیم کرد که این بازار از بازار سنتی بزرگ‌تر نشود.

مدیر عملیات بازار بورس تهران تصریح کرد: تعریف سقف موقعیت باز در سطح بازار، کارگزار و مشتری جهت کنترل این موضوع است. ضمن اینکه فعالان بازار آتی نیز با توجه به تحلیل و پیش بینی وضعیت سهم در زمان سررسید و نرخ بازده مورد انتظار در این بازار فعالیت خواهند داشت و در موقعیت خرید یا فروش قرار می‌گیرند.

وی در پایان گفت: مکانیزم تسویه روزانه، وجه تضمین اولیه، وجه تضمین لازم و کال مارجین موجب می‌شود ریسک نکول (ریسک عدم ایفای تعهدات در زمان سررسید) هم پوشش داده شود.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
ارسال نظر