بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت:

جایگزینی پول واحد کشورها با دلار

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: چین، روسیه، ایران پیشقدم دلارزدایی هستند و چند سال آینده پول واحد کشور‌های مختلف جایگزین دلار خواهد شد.
کد خبر : ۲۷۰۵۱۰

جایگزینی پول واحد کشورها با دلار

به گزارش بورس نیوز، شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره اهمیت همگرایی اتحادیه پایاپای آسیایی با سایر اتحادیه‌های اقتصادی اظهار کرد: فعالیت اتحادیه‌ها در سطح بین الملل به شکلی است که برای حل مشکلات توانایی استفاده از ظرفیت‌های اعضا را شکوفا می‌کند.

وی افزود: جلساتی مانند اتحادیه پایاپای آسیا در تهران سبب تولید قدرت برای تمامی کشور‌های عضو و شرکت کننده خواهد شد، جمهوری اسلامی و کشور‌های مختلف حاضر در آن دیدگاه‌های اقتصادی خود را توضیح داده‌اند تا برای رفع مشکلات و تقویت روابط کمک کننده باشد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در خصوص تاثیر چنین اتحادیه‌هایی بر دلارزدایی بیان کرد: پول رایج بین الملل در حال حاضر دلار و یورو است، اما زمانی که قدرت اقتصادی چین، روسیه و کشور‌های مختلف ارزیابی می‌شود به این نکته دست پیدا می‌کنیم که وابستگی اقتصاد این کشور‌ها به دلار درواقع ظلم در حق آن‌ها است، به همین دلیل کشور‌هایی مانند چین، روسیه و ایران تصمیم گرفته‌اند تا بدون وابستگی به دلار کشور را اداره کنند.

نماینده مردم سرپل ذهاب و قصرشیرین در مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: دلار به عنوان یک ابزاردر اختیار آمریکا و کشور‌های وابسته قرار دارد و از آن در شرایط مختلف استفاده می‌کنند، بنابراین برای مقابله با آن کشور‌های مختلف به این نتیجه دست پیدا کرده‌اند که درقالب اتحادیه و پیمان‌ها به صورت مستقل وابستگی خود را به دلار کمتر کنند.

حیدری در این رابطه افزود: تلاش برای قطع وابستگی به دلارمعقول و منطقی است، جمهوری اسلامی که به عنوان یکی از کشور‌هایی که در این زمینه محور به حساب می‌آید، نقش سازنده و خوبی دارد و تا به امروز هم به توفیقاتی دست پیدا کرده است.

وی درباره راه اندازی بانک توسط کشور روسیه در ایران ابراز کرد: بانک‌های کشور‌های مختلف تابع یک قاعده بین المللی هستند واز این توانایی برخوردارند که با یکدیگر ارتباط داشته باشند. وقتی تمام ارتباطات اقتصادی وابسته به آمریکا ودلار باشد، بدون شک برای کشور در شرایط حساس دردسرساز خواهد شد، اما با روش‌هایی مانند راه اندازی بانک می‌توان از حجم فشار کم کرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: در حال حاضر چین، روسیه، ایران و برخی از کشور‌های مختلف برای دلارزدایی پیشقدم هستند و برای امضا پیمان‌های بین المللی آمادگی دارند تا از پول رایج خود در مبادلات تجاری بهره ببرند. در این زمینه هم حرکات خوبی انجام شده و قطعا چند سال آینده پول واحد کشور‌های مختلف جایگزین دلار خواهد شد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر