بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹
رشد بورس به هیچ عنوان تورم‌زا نیست/ خروج پول از بازار سرمایه، تحلیلی سطحی است
کارشناس بازار سرمایه گفت: رشد بازار سرمایه به هیچ عنوان تورم‌زا نیست؛ این تحلیل که با رشد بازار سرمایه، عده‌ای ذخیره سود کرده و اقدام به خروج از بازار سهام و سرمایه‌گذاری در بازار‌های موازی می‌کنند، نگرشی بسیار سطحی است.
کد خبر : ۲۷۰۷۰۱

رشد بورس به هیچ عنوان تورم‌زا نیست/ خروج پول از بازار سرمایه، تحلیلی سطحی است

سید هادی موسوی، مدیرعامل سبدگردان راد در گفتگو با بورس نیوز، ضمن تاکید بر مزایای هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه، در رابطه با راهکار‌های ترغیب سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت به سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در بورس بیان کرد: افزایش ماندگاری سرمایه‌ها در بازار سهام نیاز به دو شرط دارد. اولین شرط، جلب اعتماد سرمایه‌گذاران نسبت به این بازار است. ثبات در سیاست‌گذاری‌ها، عدم مداخله در امور شرکت‌ها و عدم دست‌اندازی در سود صنایع، از اقداماتی است که به افزایش اعتماد عمومی نسبت به بازار سرمایه کمک می‌کند.

وی افزود: سرمایه‌گذاران باید اطمینان داشته باشند سیاست‌گذار به‌گونه‌ای تصمیم‌گیری می‌کند که هم منافع ملی و هم منافع سهامداران لحاظ می‌شود. دومین شرط برای هدایت سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری بلندمدت در بازار سهام، ایجاد چشم‌انداز مثبت نسبت به وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور است. چنانچه مردم اطمینان خاطر داشته باشند که سیاست‌گذاران کفایت لازم برای حل مناقشات داخلی و بین المللی و... را دارند با اعتماد بیشتری در این بازار فعالیت خواهند کرد. 

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: رونق بازار ثانویه (بازار سهام) خود منجر به افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در بورس و کاهش ریسک نقدشوندگی در این بازار خواهد شد. به عبارتی می‌توان گفت رونق بازار ثانویه می‌تواند منجر به افزایش جذابیت ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه، افزایش مشارکت در افزایش سرمایه‌ها، کمک به تامین مالی بنگاه‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری در بازار اولیه و... نیز شود. این شرایط هم برای سرمایه‌گذاران کوتاه مدت و هم سرمایه‌گذاران بلندمدت منافعی در بر خواهد داشت.

موسوی افزود: نقدینگی در شبکه بانکی جابجا می‌شود و معتقدم به جای استفاده از واژه هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه، باید به دنبال هدایت سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت بازار‌های مختلف به سمت بازار سرمایه و ترغیب آنان به سرمایه‌گذاری بلندمدت‌تر در این بازار باشیم. معتقدم در بخش مولد اقتصاد خصوصا در بازار سهام، با هدایت سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت و سفته‌بازان به سمت بازار سرمایه می‌توان یک بازی برد-برد تعریف کرد که از یکسو کمترین آثار مخرب را در بازار‌های مختلف داشته باشد و از سوی دیگر، به تامین مالی بنگاه‌های تولیدی از طریق این بازار کمک شود.

 مدیرعامل شرکت سبدگردان راد در ادامه ضمن تاکید بر نادرستی ادعای تورم‌زا بودن رشد بازار سرمایه، عنوان کرد: رشد بازار سرمایه به هیچ عنوان تورم‌زا نیست؛ این تحلیل که با رشد بازار سرمایه، عده‌ای ذخیره سود کرده و اقدام به خروج از بازار سهام و سرمایه‌گذاری در بازار‌های موازی می‌کنند، نگرشی بسیار سطحی است.

وی اضافه کرد: با ریزش بازار سهام در سنوات قبل، شاهد تعدیل قیمت‌ها در بازار‌های موازی یا کاهش تورم نبوده‌ایم. ضمن اینکه صرفاً همبستگی بین بازار‌های مختلف را نمی‌توان به عنوان علت افزایش قیمت در سایر بازار‌ها تلقی کرد؛ بنابراین رشد بازار سرمایه به معنای رشد تورم نیست. تورم دلایل بسیار ریشه‌ای‌تری دارد که در دهه‌های اخیر در مورد آن بسیار بحث شده است. کسری بودجه‌ای که منجر به رشد پارامتر‌های پولی شده، تحریمی که منجر به افزایش انتظارات تورمی شده و... تورم و تضعیف ارزش ریال، خود علت افزایش قیمت‌ها در بازار‌های مختلف است و بهتر است در بحث ریشه‌یابی تورم علت و معلول‌ها را گم نکنیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲
من اگه ۵۰ درصد هم در ضرر باشم از بازار خارج نمیشم فقط سیو سود می کنم سهام می خرم سرمایمو زیاد می کنم بعد از اصلاح شاخص میانگین می زنم