بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۲
راه‌های سرمایه گذاری با ریسک کم
بورس به عنوان یکی از محبوب‌ترین بازار‌های مالی در بین سرمایه‌گذاران شناخته می‌شود. در بازار سرمایه ابزار‌های متنوعی جهت سرمایه‌گذاری وجود دارد.
کد خبر : ۲۷۳۳۴۷

به گزارش بورس نیوز، بورس به عنوان یکی از محبوب‌ترین بازار‌های مالی در بین سرمایه‌گذاران شناخته می‌شود. در بازار سرمایه ابزار‌های متنوعی جهت سرمایه‌گذاری وجود دارد. این ابزار‌ها می‌توانند از نظر مدت‌زمان سرمایه‌گذاری و میزان ریسک با یکدیگر متفاوت باشند. در حقیقت، در بازار سرمایه امکان سرمایه‌گذاری با هر میزان ریسک‌پذیری میسر است. برخی از افراد که نسبت به تغییرات قیمتی در دارایی خود احساس نگرانی می‌کنند یا قصد دارند برای کوتاه‌مدت در بورس سرمایه‌گذاری کنند، معمولا در جست و جوی گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری هستند که بتواند این نگرانی‌ها را تا حد قابل قبولی کاهش دهد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری به علت مدیریت حرفه‌ای و متنوع بودن سبد دارایی، می‌توانند گزینه مناسبی برای این دسته از افراد باشند. به صورت کلی، روش‌های متنوعی برای سرمایه‌گذاری در بورس وجود دارد. اما، راه‌های سرمایه گذاری کم ریسک در بازار سرمایه می‌تواند برای بخشی از سرمایه‌گذاران جذابیت داشته باشد.

معمولا افراد در بورس به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از بهترین گزینه‌ها برای افرادی هستند که قصد دارند به‌صورت غیرمستقیم در بازار سرمایه فعالیت کنند. با توجه به اینکه صندوق‌ها توسط افراد حرفه‌ای و متخصص در حوزه مالی و سرمایه‌گذاری مدیریت می‌شوند، برای سرمایه‌گذاری در آن‌ها نیازی به دانش تخصصی نبوده و می‌توان با توجه به میزان ریسک‌پذیری در انواع صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کرد.

برای سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس، کسب دانش و تجربه امری ضروری است. کسب مهارت‌های مرتبط با بازار سرمایه مثل تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی و تابلوخوانی برای فردی که قصد فعالیت به‌صورت مستقیم در بورس را دارد توصیه می‌شود. در حقیقت، بورس یک بازار تخصصی بوده و فراگیری مهارت‌های مورد اشاره، در مدیریت مناسب سرمایه، می‌تواند موثر باشد.

سرمایه‌گذاری با پذیرش کم‌ترین میزان ریسک

همانطور که اشاره شد بازار سرمایه امکان سرمایه‌گذاری با هر میزان از ریسک‌پذیری را با توجه به ابزار‌های متنوع فراهم می‌کند. در حقیقت، صندوق‌های سرمایه‌گذاری از نظر ترکیب دارایی در انواع مختلفی وجود دارند. 

صندوق‌های سهامی، با درآمد ثابت، مختلط، تضمین اصل سرمایه، طلا، بخشی، شاخصی و اهرمی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند. صندوق‌های سهامی، طلا، شاخصی، بخشی و اهرمی جزء دارایی‌های با ریسک بالا محسوب می‌شوند. در سوی مقابل، صندوق‌های با درآمد ثابت و تضمین اصل سرمایه جزء صندوق‌های کم‌ریسک قرار می‌گیرند.
صندوق درآمد ثابت می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری برای افرادی باشد که تحمل ریسک پایینی دارند. بیشتر دارایی این صندوق‌ها را اوراق درآمد ثابت تشکیل داده و این اوراق جزء دارایی‌های با ریسک پایین به شمار می‌آیند. از جمله اوراق با درآمد ثابت می‌توان به اوراق اخزا (اسناد خزانه اسلامی)، افاد، مشارکت و گام اشاره کرد. 

به صورت کلی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری از لحاظ نحوه خرید و فروش واحدها، به دوسته قابل معامله (ETF) و مبتنی بر صدور و ابطال تقسیم می‌شوند. واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌های قابل معامله را می‌توان از طریق سامانه‌های آنلاین کارگزار‌های فعال بورسی خرید و فروش کرد. صندوق‌های ETF به دلیل خرید و فروش آسان و سریع، از محبوبیت بالایی در بین سرمایه‌گذاران برخوردار هستند. 


سود روز شمار یکی از مهم‌ترین مزایای صندوق درآمد ثابت به شمار رفته و این صندوق‌ها، نرخ شکست ندارند و معاف از مالیات هستند. از دیگر مزیت‌های برخی از صندوق‌های با درآمد ثابت می‌توان به پرداخت سود به‌صورت ماهانه اشاره کرد. صندوق‌های درآمد ثابت دارای دو نوع هستند، نوع اول و نوع دوم که تفاوت اصلی آن‌ها در ترکیب دارایی آن‌هاست. صندوق‌های با درآمد ثابت نوع دوم باید حداقل ۹۰٪ از دارایی‌های خود را به اوراق با درآمد ثابت، گواهی سپرده بانکی و سپرده بانکی، حداکثر ۵٪ را به سهام، حق تقدم سهام و قرارداد اختیار معامله سهام و حداکثر ۵٪ را به واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری تخصیص دهند. در واقع در صندوق‌های با درآمد ثابت نوع دوم الزامی به سرمایه گذاری در سهام وجود ندارد.

صندوق‌های درآمد ثابت می‌توانند برای مدیریت ریسک در بورس هم کاربردی باشند. همانطور که اشاره شد دارایی‌هایی مثل سهام و طلا می‌توانند با تغییرات قیمتی قابل توجهی در کوتاه‌مدت و میان‌مدت همراه باشند. به طور مثال زمانی‌که بورس در روند نزولی خود قرار داد، اختصاص بخشی از سرمایه به صندوق‌های با درآمد ثابت می‌تواند استراتژی مناسبی به‌شمار آید. زیرا، صندوق‌های درآمد ثابت می‌توانند حتی در شرایط نزولی بازار هم بازدهی مثبتی داشته باشند. 

باید به این نکته اشاره کرد که اختصاص بخش زیادی از سبد دارایی به یک نوع دارایی خاص مثل صندوق درآمد ثابت همواره نمی‌تواند گزینه مناسبی باشد. زیرا در بازه بلندمدت در طی سال‌های اخیر دارایی‌هایی مثل صندوق سهامی و صندوق طلا بازدهی بالاتری نسبت به صندوق‌های درآمد ثابت داشته‌اند و می‌توانند گزینه مناسبی برای تنوع‌بخشی به سبد دارایی باشند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.