بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۷
استقبال کارفرمایان از صندوق بازنشستگی تکمیلی/صندوق های سهامی عملکرد خوبی دارند
مدیرعامل شرکت سبدگردان اندیشه صبا گفت:این صندوق، یک صندوق سهامی بوده و تاکنون عملکرد خوبی داشته است. بیش از ۸۰ درصد از صندوق‌های سهامی عملکردی بهتر از شاخص داشتند.
کد خبر : ۲۷۳۵۸۳

هادی قره باغی یامچی، مدیرعامل شرکت سبدگردان اندیشه صبا در گفتگو با بورس نیوز، با اشاره به استقبال کارفرمایان از صندوق بازنشستگی تکمیلی، اظهار کرد: صندوق بازنشستگی تکمیلی مورد توجه کارفرمایان بوده و ابزار خوبی برای آن‌ها محسوب می‌شود. در گذشته نیز این طرح وجود داشت، اما نه در قالب صندوق‌های سرمایه گذاری. صندوق‌های سرمایه گذاری به واسطه اینکه قانونمند، شفاف و تحت نظارت سازمان بورس هستند، شفافیت خوبی ایجاد می‌کند و خیال کارفرمایان از اینکه هر کارمندی، از دارایی خود و ارزش NAV آن باخبر بوده، آسوده است.
 
وی افزود: به سه صورت می‌توان در این صندوق‌ها سرمایه گذاری کرد؛ این صندوق سه واحد دارد. واحد نوع اول، دوم و سوم. واحد نوع اول به نام کارفرما و به تفضیل کارکنا، واحد‌های نوع دوم به نام کارکنان و واحد نوع سوم به این صورت است که هرکسی خارج از مجموعه که تمایل به سرمایه گذاری داشت، می‌تواند اقدام کند.

مدیرعامل شرکت سبدگردان اندیشه صبا ادامه داد: بین کارفرما و مدیر صندوق یک قراردادی منعقد می‌شود تا واریزی‌ها به صورت منظم انجام شود. این طور نیست که کارفرما یک ماه واریزی داشته باشد و یک ماه واریزی به صندوق را انجام ندهد. قاعدتا مدیر صندوق نیز باید سرمایه گذاری بهینه انجام دهد.

همچنین، تفاهمنامه‌ای نیز بین کارفرما و کارکنان منعقد می‌شود. درواقع کارفرما و کارکنان با هم درباره میزان مبلغ ماهانه صحبت می‌کنند. بخشی از مبلغ توسط کارکنان و بخشی توسط کارفرما پرداخت می‌شود.

قره باغی توضیح داد: با توجه به سابقه‌ای که در صندوق‌های سهامی، عملکرد این صندوق‌ها نسبت به سایر بازار‌ها و شاخص کل عملکرد خوبی داشته است. اگر بازه ۵ و ۱۰ ساله را در نظر بگیریم، عایدی خوبی می‌تواند برای کارکنان ایجاد کند.

در بررسی‌هایی که صورت گرفت، اکثر افرادی که وارد شدند، اذعان داشتند که مزایای آتی این صندوق مدت ماندگاری را بالا برده است. بسیاری از جوانان که در اول زندگی شان به منابع بزرگی نیاز نداشتند، مشارکت‌های خوبی در این صندوق داشتند که در دوران بازنشستگی باعث ایجاد ثروت خوبی می‌شود. این خود، یک عامل نگهداشت و تشویق برای نیرو‌ها خواهد بود. این صندوق علاوه بر حقوق‌های معمولی که کارکنان می‌گیرند، ابزاری است که اطمینان مالی از آینده داشته باشند.

مدیرعامل شرکت سبدگردان اندیشه صبا درباره چالش اصلی مدیریت صندوق بازنشستگی تکمیلی گفت: به عنوان مدیر صندوق اصلی‌ترین چالش را در حیطه کارفرما می‌بینم. کارفرمایان این موضوع را درک کنند و برنامه مدونی در هیات مدیره داشته باشند که به چه صورت می‌توانند از نیرو‌های خود حمایت کنند. مباحث حقوقی که بین کارکنان و کارفرما اتفاق می‌افتد را ببینند و به آن فکر کنند. زیرا این موضوع پدیده جدیدی است و احتمال دارد اگر موارد حقوقی آن مورد توجه قرار نگیرد در سال‌های آینده مشکلاتی ایجاد شود و از جذابیت آن کم کند. 

این صندوق، یک صندوق سهامی بوده و تاکنون عملکرد خوبی داشته است. بیش از ۸۰ درصد از صندوق‌های سهامی عملکردی بهتر از شاخص داشتند که این نشان دهنده این است، در این حوزه متخصصان و افراد حرفه‌ای نقش خودرا به خوبی ایفا کرده و عملکردشان قابل دفاع بوده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.