بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۲
تحلیل تکنیکال
در تمامِ این ادوار خطوطِ کانال در قالبِ خطوطِ آلفا (AL) و ام‌سی‌ال (MCL) قادر به شناسایی سیگنال‌های خریدوفروش مناسبی بوده‌اند که در نمودار، همگی مشخص شده‌اند.
کد خبر : ۲۷۴۱۵۰

بورس‌نیوز:

نکتۀ بنیادی:

احتمالِ همبستگی منفی، بین قیمت نفتِ جهانی و شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

۱. تکنیک غالب در تحلیل انجام شده:

استفاده از خطوط کانال، خطوط آلفا 

تصویر شمارۀ ۱ (بررسی کارکردِ الگو‌ها در گذشتۀ نمودار و چیدمان سناریو‌های محتمل)

تحلیل تکنیکال

شکل ۱ بررسی عملکرد سیگنال‌های حاصل از خطوط کانال (خطوط آلفا و MCL)

در تصویر بالا از قیمتِ جهانیِ نفت (Brent Crude Oil) در تایم فریم ماهانه، گذشتۀ نمودار از سالِ ۱۹۹۷ میلادی قابل‌مشاهده است. در تمامِ این ادوار خطوطِ کانال در قالبِ خطوطِ آلفا (AL) و ام‌سی‌ال (MCL) قادر به شناسایی سیگنال‌های خریدوفروش مناسبی بوده‌اند که در نمودار، همگی مشخص شده‌اند. در انتهای تصویر نیز پس از یک حرکتِ شارپِ صعودی؛ منتهی به سقفِ محدودۀ معاملۀ گسترده، یک حرکتِ اصلاحی و سپس سیگنالِ خریدی از جانبِ آخرین خطِ آلفای نزولی (AL) صادر شده است. با‌توجه‌به قدرت زیادِ حرکتِ شارپِ صعودی (شیب و شتاب و گستردگیِ این حرکتِ صعودی) طبق قوانین داوجونز، احتمالِ ادامۀ حرکتِ صعودی باهدف تستِ اوجِ قبلی؛ از این محدوده‌ها بســیار زیاد است و پس از تستِ اوجِ قبلی است (محدودۀ سقفِ قبلی) که احتمالِ ریزشِ قیمت را می‌توان در سناریو‌های خود در نظر قرارداد. ازاین‌رو سناریو دوم (Scenario ۲) و شکستِ سقفِ ۹۹ دلار و حتی رسیدنِ قیمت تا مقاومت‌های ۱۲۶ و ۱۳۸ دلار محتمل‌تر خواهد بود.

در ادامه، مطالبِ آموزشی در خصوص نحوۀ شناسایی خطوطِ کانالِ MCL و خطوطِ آلفا (AL) در اختیار شما قرار داده شده است که توجه شما مخاطبِ محترم را به آن جلب می‌نمایم.

تعریف مفاهیم، عبارات اختصاری و الگو‌ها

تصویر آموزشی

در تصویر زیر مراحل شناسایی خطوطِ کانال به تصویر کشیده شده است. در مرحلۀ اول با اتصال دو سقف در روندِ صعودی (قسمت بالای تصویر) و دو کف در روندِ نزولی (قسمت پایینِ تصویر) خطِ کانالی با عنوانِ MCL قابل‌شناسایی است (A) که در ادامه شکستِ آن می‌تواند در جهتِ روند، سیگنالِ ادامه‌دهنده‌ای را صادر نماید (B)، اما با نقض‌شدن این شکست و بازگشتِ قیمت به فضای قبلی، نسبت به خطِ MCL ماهیتِ این خطِ تبدیل به خطِ آلفا شده و سیگنالی در جهتِ مخالف صادر می‌شود (C).

تحلیل تکنیکال

شکل ۲ تصویر آموزشی از مراحل ایجاد خطِ کانال و تبدیل آن به خطِ آلفا (Alpha Line)

در قسمت زیر مفاهیم و الگو‌های مورداستفاده تعریف شده‌اند.

Channel Line_MCL خط کانال یا خط میکرو کانال:

خطی است مورب که از اتصال سقف‌ها در روند صعودی و از اتصال کف‌ها در روندِ نزولی ایجاد می‌شود.

Exhuasting Gap/Extra jump: 

جهش اضافه یا گپ خستگی، در اثر هیجانات بازار و کمین و خلأ معاملاتی جناح مخالفِ روند بروی یک خطِ کانال ایجاد می‌شود. این جهش منجر به شکستِ موقتی خطِ کانال شده و قیمت در جهتِ روندِ آن خطِ کانال حرکت کرده و سیگنالی در راستای حرکتِ آن صادر می‌کند. این حرکت اغلب بسیار تندوُتیز بوده، اما پس از مدتی نقض شده و در جهتِ مخالف باز می‌گردد. به‌عنوان‌مثال در روندِ صعودی و در انتهای آن جهشی صعودی رخ‌داده و خطِ کانال به سمتِ بالا شکسته؛ اما پس از مدتی بازمی‌گردد.

Alphan Line (خط آلفا):

زمانی که جهشِ اضافه‌ای از یک خطِ کانال ایجاد می‌شود، در صورتِ بازگشتِ قیمت به فضای قبلی، خطِ کانال نقض شده و تبدیل به خطِ آلفا می‌شود که در این صورت سیگنالی در جهتِ مخالف قابل‌شناسایی است، به‌عنوان‌مثال زمانی که جهشِ اضافه‌ای از خطِ کانالِ صعودی ایجاد می‌شود و قیمت به زیر این خطِ کانال باز می‌گردد، سیگنال فروش قابل‌شناسایی است که می‌توان در تأیید آن از دیگر نشانه‌های تکنیکی استفاده نمود.

Alpha Line Minor:

خطِ آلفای مینور خطی است که نسبت به خطِ آلفای ماجور یا اصلی دارای شیب بیشتری است و یا در بازۀ زمانی کوتاه‌تری بروی نمودارِ قیمتی شناسایی شده است. این خط اغلب می‌تواند با خطِ آلفای اصلی یا دیگر هشدار‌های بازگشتی سیگنالی دارای هم‌پوشانی قابل‌قبولی را صادر نماید.

نکته: در اغلب موارد در ترسیم خطوط روند یا خطوطِ کانال از قیمتِ بسته‌شدن پیوتِ دوم (Close Price) استفاده شده است.

۲. توضیحات تکمیلی:

در پی کاهشِ استخراج و عرضۀ دو کشورِ عربستان و روسیه و کاهشِ ذخایر نفتی آمریکا، قیمتِ نفتِ جهانی چندهفته‌ای است که افزایش‌یافته است. ازآنجایی‌که با افزایش قیمت فروش نفت و با فرضِ ثباتِ میزانِ فروشِ نفت در کشور، ذخایر ارزی کشور افزایش خواهد یافت، می‌توان این سناریو را در نظر گرفت که رشدِ قیمت دلار در کشور کنترل شده و شروعِ موجِ دلاری و به‌تبع آن موجِ افزایشِ قیمت سکه و اوراق بهادار تهران به تعویق خواهد افتاد.

با افزایش ذخایر ارزی، به‌واسطة افزایشِ قیمتِ نفت جهانی اگر این ذخایر وارد بانک مرکزی شود، آنگاه باعثِ افزایش پایه پولی شده و در آینده منجر به افزایش تورم و افزایشِ پتانسیلِ حرکتِ صعودی دلار خواهد شد. اما اگر با ذخایر جدید واردات کالا‌های مصرفی صورت پذیرد و یا به افزایش رشد تولید ملی کمک شود، تورم و رشد دلار نیز کنترل شده و آیندۀ بازار سهام می‌تواند در همبستگی با متغیر‌های دیگرِ اقتصادی، رشد خود را تجربه نماید.

نکته: در راستای صدور سیگنالِ خرید مجدد یا مدیریت سیگنالِ خریدِ قبلی، خطِ آلفای صعودی شمارۀ ۱ (AL ۱) می‌تواند نقش مهمی را ایفا نماید؛ چراکه با بازگشتِ قیمت به زیر این خط احتمالِ ریزش قیمت؛ حداقل در کوتاه‌مدت افزایش خواهد یافت.

۳. خلاصۀ وضعیت:

با افزایش ذخایر ارزی؛ در نتیجۀ افزایشِ قیمتِ نفتِ جهانی و افزایشِ درآمد سرمایه‌ای کشور و دولت، احتمال به‌تعویق‌افتادن رشد دلار و به‌تبع آن رشد بازار سهام و معاملاتِ سفته‌بازی بر مبنای مبادلاتِ دارایی افزایش خواهد یافت.

علی عاطفی آقایان، تحلیلگر و معامله‌گر بازار‌های مالی

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمدرضا کیانفر
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۲
.
حسین موسویان کارشناس سیاسی گفت: یک معامله شامل ایران آمریکا قدرت‌های جهانی و هشت کشور خلیج فارس ضروری است.

آقای موسویان،
سنگ بزرگ علامت نزدن است مشکل اصلی‌ی ما تحریمها می‌باشند که فقط با مذاکره‌ی مستقیم علنی بدون واسطه با آمریکا قابل رفعند.
چنان سنگی که مردان جهان را، نباشد زور جنبانیدن آن را.
تو را پس رستمی باید درین راه، که این سنگ گران بر گیرد از چاه.

سرور گرامی،
تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی.
2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی.
با تشکر از توجه شما.