بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۸
پتروشیمی بوشهر یک ابر پتروشیمی است/ افزایش ظرفیت ۹۵ درصدی متانول در پتروشیمی بوشهر
مدیرعامل شرکت پتروشیمی بوشهر گفت:از آنجایی که زنجیره تولید در پتروشیمی بوشهر متفاوت از سایر پتروشیمی هاست و شیرین سازی و استحصال اتان را خودمان انجام می‌دهیم بهای تمام شده ما کمتر از سایر پتروشیمی‌ها خواهد بود. همچنین، با افزایش ظرفیت ۹۵ درصدی در حال تولید متانول هستیم.
کد خبر : ۲۷۵۰۵۵

جواد حاتمی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی بوشهر در گفتگو با بورس نیوز، در خصوص برگزاری پنجمین سمینار صنعت متانول اظهار کرد: با توجه به سیاستگذاری‌های انجام شده در کشور، موضوع تولید متانول با ظرفیت حدود ۱۴ میلیون تن در حال انجام است و پیش بینی افزایش این ظرفیت در دو مرحله به ۱۹ میلیون تن و  ۲۵ میلیون تن در برنامه بوده و در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: برگزاری این قبیل سمینار‌ها منجر به یک خرد جمعی و تفاهم در پیشبرد مسائل خواهد شد و اینکه بتوانیم به اجماعات نهایی و سیاستگذاری‌های کلی برسیم که به تولید ارزش و رفع مشکلات کمک کند. قطعا این گونه سمینار‌ها کمک می‌کند بحث فنی و تکنولوژی مسائل روز دنیا طرح شود، مطالعات و بررسی‌های انجام شده به اشتراک گذاشته شود و از تجارب دیگران بتوان استفاده کرد.

مدیرعامل پتروشیمی بوشهر بیان کرد: همچنین، در حوزه بازرگانی نیز با توجه به تعاملات انجام شده و سیاستگذاری‌هایی که بستر آن در این همایش‌ها فراهم می‌شود، اجماعاتی صورت بگیرد که در فروش محصول به شکل درست عمل و رقابت ناسالم را حذف کنیم.

حاتمی ادامه داد: باتوجه به مشکلات مانند مساله لجستیک، حمل و نقل و... باتوجه به مشکلات موجود در کشور نشست‌ها و همایش‌های این چنینی به هم افزایی کمک شایانی خواهد کرد. در این همایش‌ها می‌توانیم راهبرد‌ها و سیاست‌هایی را اتخاذ کنیم و منافع را به سمتی سوق دهیم که در آینده نزدیک شاهد اتفاقات بهتری باشیم. زیرا اکثر مجموعه‌ها و شرکت‌های متانولی با این مشکل مواجه هستند.

وی عنوان کرد: نکته دیگر بحث نرخ خوراک و تامین منابع برای سرمایه در گردش و انجام پروژه‌های پایین دستی است. لازم است که در این همایش‌ها به این مسائل نیز پرداخته شود. در جلساتی که به صورت جمعی برگزار می‌شود، بسته‌هایی تدوین شود تا به ساختار‌های سیاستگذار و تصمیم گیر در کشور ارائه و بتوانیم با بررسی فرصت‌ها و تهدید‌ها آن‌ها را به سمتی ببریم تا مشوق‌های لازم در بدنه دولت برای شرکت‌های سرمایه گذار در این حوزه فراهم شود. این می‌تواند شامل سیاستگذاری نرخ خوراک، استمهال پرداخت نرخ خوراک، تخصیص بودجه‌های بلاعوض، بودجه‌های با نرخ پایین برای پیاده سازی و پروژه‌های مدیریت انرژی در مجموعه‌ها باشد.

مدیرعامل پتروشیمی بوشهر درباره چالش‌های این پتروشیمی خاطرنشان کرد: پتروشیمی بوشهر یک ابر پتروشیمی و بزرگترین پتروشیمی کشور است. ما نیز با عمده مشکلات شرکت‌های صنعت پتروشیمی مواجه هستیم. زیرا ما زنجیره شیرین سازی، تولید محصولات پایین دستی طرح در دست اجرا و پروژه در پتروشیمی بوشهر را داریم.  

حاتمی در این باره توضیح داد: به واسطه عظمت پتروشیمی بوشهر، این مجموعه موضوعات خاص خود را دارد. فاز یک که واحد شیرین سازی با ظرفیت ۲.۵ میلیون تن به بهره برداری رسیده، واحد استحصال اتان، واحد تولید متانول به ظرفیت ۱۶۵۰ هزار تن، واحد ESU با ظرفیت ۱۲۰ تن در ساعت را داریم. مسائل و مشکلات مربوط به سیاست‌های بالادستی در نرخ خوراک است.

وی افزود: اعمال نرخ خوراک ۷ هزار تومانی صنعت متانول کشور را با زیان مواجه می‌کرد، سیاست پتروشیمی بوشهر کاهش ظرفیت به ۸۳ و ۶۷ درصد بود.

 مدیرعامل پتروشیمی بوشهر گفت: از آنجایی که زنجیره تولید در پتروشیمی بوشهر متفاوت از سایر پتروشیمی هاست و شیرین سازی و استحصال اتان را خودمان انجام می‌دهیم بهای تمام شده ما کمتر از سایر پتروشیمی‌ها خواهد بود. همچنین، با افزایش ظرفیت ۹۵ درصدی در حال تولید متانول هستیم.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
بزرگترین پتروشیمی کشور همچنان به دنبال توسعه است
مصاحبه اختصاصی بورس نیوز با مدیرعامل پتروشیمی بوشهر؛

بزرگترین پتروشیمی کشور همچنان به دنبال توسعه است

ارسال نظر