بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۳
تفاوت اسپات و فیوچرز در معاملات ارز دیجیتال چیست؟
در حال حاضر بسیاری از صرافی‌های آنلاین جهانی امکان انجام انواع معاملات ارز دیجیتال را برای کاربران خود فراهم می‌کنند.
کد خبر : ۲۷۵۱۶۳

به گزارش بورس نیوز، در حال حاضر بسیاری از صرافی‌های آنلاین جهانی امکان انجام انواع معاملات ارز دیجیتال را برای کاربران خود فراهم می‌کنند.

به‌این‌ترتیب هر شخصی متناسب با استراتژی خود می‌تواند به سود و درآمدزایی برسد. معاملات اسپات و فیوچرز دو روش رایج و سودآور برای فعالیت در بازار ارز‌های دیجیتال هستند. هرچند معاملات اسپات به‌عنوان یک گزینه ساده و مبتدی برای معامله‌گران تازه‌وارد توصیه می‌شود، اما هیچ‌کس نمی‌تواند از سود معاملات فیوچرز بگذرد. در این مقاله قرار است به بررسی تفاوت اسپات و فیوچرز بپردازیم تا راحت‌تر بتوانید متناسب با استراتژی و شرایط خود بهترین گزینه را برای کسب درآمد انتخاب کنید.

معاملات اسپات چیست؟ ساده‌ترین نوع ترید ارز دیجیتال

معاملات اسپات ارز دیجیتال به فرایند خرید و فروش آنی دارایی‌های دیجیتال مانند ارز دیجیتال شیبا، بیت کوین و اتریوم می‌گویند. در این روش ترید، ارز‌های دیجیتال به‌طور مستقیم بین فعالان بازار (خریدار و فروشنده) منتقل می‌شوند. این استراتژی معمولا برای معاملات کوتاه‌مدت استفاده می‌شود که معامله‌گر قصد دارد از نوسانات قیمت فعلی ارز‌های دیجیتال سود ببرد.

از جمله مزایای معاملات اسپات می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

•    معاملات اسپات حتی برای مبتدیان نیز راحت است

•    خریدار مالکیت کامل ارز‌های خریداری‌شده را در اختیار دارد

•    معاملات اسپات ریسک بسیار پایینی دارد

بااین‌حال اگر قصد انجام معامله اسپات را دارید، باید توجه کنید که این نوع معاملات سود بسیار پایینی دارند و کسب درآمد از آن فقط در بازار‌های روبه‌رشد امکان‌پذیر است؛ بنابراین در طول روند نزولی بازار، دارایی‌های معامله‌گر ارزش خود را از دست خواهند داد. همین نکته را به‌عنوان مهم‌ترین تفاوت اسپات و فیوچرز می‌توانیم مطرح کنیم.

فیوچرز؛ معاملاتی پرریسک، اما سودآور

در معاملات فیوچرز شما یک ارز دیجیتال نمی‌خرید و طبیعتا مالک آن نیز نخواهید بود؛ بلکه این معاملات شامل خرید و فروش قرارداد‌هایی است که در آن معامله‌گر مقدار مشخصی از ارز دیجیتال را در تاریخ معین و با قیمت از پیش تعیین‌شده وعده می‌دهد.

به‌عنوان مثال، وقتی یک قرارداد بیبی دوج معامله می‌کنید، شما در واقع بیبی دوج خرید و فروش نمی‌کنید؛ بلکه با ارزشی که از آن به دست می‌آید، معامله می‌کنید. به‌عبارت‌دیگر، در معاملات فیوچرز شما افزایش یا کاهش قیمت ارز بیبی دوج پیش‌بینی می‌کنید و سود یا زیان آن به دقت پیش‌بینی شما بستگی دارد. از جمله مزایای معاملات فیوچرز عبارت‌اند از:

•    امکان کسب سود از معاملات فیوچرز در بازار نزولی نیز وجود دارد

•    معاملات فیوچرز از جمله دارایی‌های با نقدینگی بالا هستند

•    با استفاده از اهرم‌ها در فیوچرز می‌توانید با دارایی کم معاملات با حجم بالا انجام دهید.

مالکیت ارز دیجیتال تفاوت معاملات اسپات و فیوچرز است؛ در معاملات فیوچرز شما هیچ ارزی در اختیار ندارید. همچنین فیوچرز به‌دلیل ریسک بالا به‌ویژه هنگام استفاده از اهرم برای مبتدیان مناسب نیست. نوسانات کوتاه‌مدت در ارزش دارایی‌های دیجیتال ممکن است باعث از بین رفتن کامل سرمایه شما شود.

تفاوت اسپات و فیوچرز در معاملات ارز دیجیتال چیست؟

۴ تفاوت اسپات و فیوچرز در بازار ارز دیجیتال

معادلات اسپات و فیوچرز دو روش گوناگون برای کسب درآمد از بازار ارز‌های دیجیتال هستند که باید متناسب با استراتژی، میزان بودجه و سطح تسلط فرد بر معامله‌گری ارز‌های دیجیتال انتخاب شوند. در پاسخ به سوال «فرق اسپات و فیوچرز چیست» باید بگوییم که در معاملات اسپات مالکیت ارز کاملا با شماست، اما در معاملات فیوچرز شما فقط مالک یک قرارداد هستید.

در عوض، معاملات فیوچرز امکان دریافت سود در بازار نزولی را نیز برایتان فراهم می‌کنند. در ادامه به بررسی ۴ تفاوت ترید اسپات و فیوچرز می‌پردازیم:

اهرم؛ ابزاری برای کسب سود بیشتر در معاملات فیوچرز

امکان استفاده از اهرم در معاملات فیوچرز را می‌توانیم به‌عنوان اولین تفاوت اسپات و فیوچرز مطرح کنیم. با کمک این ابزار می‌توانید فقط با مقدار اندکی سرمایه، معاملات در حجم بالا انجام دهید. به‌عنوان مثال، با استفاده از اهرم ۱۰ می‌توانید ۱۰ برابر سرمایه واقعی خود را وارد معامله کنید؛ به‌این‌ترتیب سود و زیان معامله نیز برایتان ۱۰ برابر خواهد شد. استفاده از اهرم‌ها در معاملات اسپات امکان‌پذیر نیست.

انعطاف‌پذیری؛ تفاوت ترید اسپات و فیوچرز

با معاملات اسپات فقط در صورت افزایش قیمت‌ها به سود خواهید رسید. به‌عبارتی، در این نوع معاملات شما یک ارز با قیمت پایین در زمان حال می‌خرید تا بعدا آن را با قیمت بالاتر بفروشید. ازهمین‌رو امکان کسب سود از معاملات اسپات فقط در بازار‌های صعودی وجود دارد؛ اما با معاملات فیوچرز می‌توانید بدون توجه به جهت حرکت قیمت ارز، از حرکت‌های کوتاه‌مدت قیمت سود دریافت کنید.

تفاوت معاملات اسپات و فیوچرز در نقدشوندگی

نقدینگی بازارهای فیوچرز همیشه بسیار بالا است؛ به‌عنوان مثال، میانگین گردش مالی ماهانه بازار معاملات فیوچرز بیت کوین حدود 2 تریلیون دلار است که تفاوت چشمگیری با حجم معاملات بازارهای اسپات بیت کوین دارد. بااین‌حال معاملات اسپات معمولا با ریسک کمتری همراه هستند و انتخاب مناسبی برای تازه‌واردان به شمار می‌روند. به همین خاطر توصیه می‌کنیم با‌توجه‌به میزان تجربه و مهارت خود در ترید و تحلیل تکنیکال و فاندامنتال استراتژی معاملاتی مناسبتان را انتخاب کنید.

قیمت دارایی‌های دیجیتال؛ فرق مهم اسپات و فیوچرز 

قیمت ارزهای دیجیتال مانند سایر دارایی‌ها توسط خریدار و فروشنده تعیین می‌شود و تحت‌تاثیر عرضه و تقاضا در بازار است. قیمت یک ارز دیجیتال در بازار نقدی، قیمت حاکم برای همه تراکنش‌های اسپات است که به آن قیمت نقدی یا اسپات می‌گویند.

در مقابل، قیمت بازار فیوچرز بر اساس ارزش دارایی در بازار نقدی به‌علاوه حق بیمه آتی محاسبه می‌شود. حق بیمه آتی باتوجه‌به موقعیت ممکن است منفی یا مثبت باشد. حق بیمه مثبت به‌معنای بالاتر بودن قیمت مارکت فیوچرز نسبت به اسپات و حق بیمه منفی به‌معنای پایین‌تر بودن ارزش قراردادهای فیوچرز است.

انتخاب استراتژی معاملاتی باتوجه‌به سطح مهارت و تجربه

همان‌طورکه با خواندن این مقاله متوجه شدیم، تفاوت اسپات و فیوچرز در چند مورد مانند مالکیت ارز دیجیتال، استفاده از اهرم، قیمت معامله و همچنین سود و زیان احتمالی کاملا مشهود است. انتخاب استراتژی معاملاتی کاملا به هدف شما از فعالیت در بازار ارز دیجیتال، میزان بودجه و همچنین سطح مهارت و تجربه شما بستگی دارد. به‌طورکلی معاملات اسپات ساده‌ترین نوع معامله ارز دیجیتال است که برای افراد مبتدی انتخاب مناسب‌تری به شمار می‌رود. در مقابل، معاملات فیوچرز به سطح بالایی از تجربه و مهارت تحلیل تکنیکال و فاندامنتال نیاز دارد که فقط از عهده افراد خبره در این زمینه برمی‌آید.

اشتراک گذاری :
برچسب ها :
ارسال نظر