بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶
سوژه هفته: مواضع ملایم سید حسن نصرالله را به فال نیک می گیریم؛ اما ....

آیا جنگ غزه، روند میان مدت بازار را تعیین می کند؟

آیا جنگ غزه، روند میان مدت بازار را تعیین می کند؟
بی تردید مهمترین و تاثیر گذارترین موضوع در روند ماه گذشته و ماه‌های آتی بازار سرمایه کشور، شرایط جنگ در نوار غزه و میزان مداخله ایران در آن می‌باشد. علی رغم تزریق پول و خرید‌های بی شائبه تحلیلگران نابغه صندوق حمایت از بازار در نماد‌های زیانده ای، چون خساپا، همه می‌دانیم که هر گونه اخبار نامطلوب سیاسی و نظامی در خصوص اظهار نظر‌ها و یا مداخلات نظامی ایران در جنگ مذکور، شرایط دشواری را برای سهامداران بازار سرمایه به وجود خواهد آورد. برخلاف هجمه‌های برخی از سهامداران به فروشندگان سهم در نماد‌های مختلف و خروج سرمایه هایشان از بازار سرمایه، نمی‌توان استراتژی فروش این دوستان را چندان غیر منطقی و غیر معقول دانست.
کد خبر : ۲۷۵۴۶۵

بورس نیوز:

علی رغم آنکه در روز جمعه شاهد اعلام مواضع ملایم سید حسن نصرالله نسبت به پیش بینی‌های بدبینانه برخی فعالان سیاسی بودیم، متاسفانه همچنان نمی‌توان شرایط کنونی را شرایطی مطلوب و بدون تبعات جانبی در نظر گرفت.


به طور کلی نخستین اصل سرمایه گذاری در هر کشوری، ثبات اقتصادی، سیاسی و امنیتی می‌باشد. همانگونه که شاهد خروج سرمایه بسیاری از شهروندان روسیه و اوکراین از کشورهایشان پس از شروع جنگ این دو کشور بودیم، هر گونه نااطمینانی در شرایط سیاسی و امنیتی در کشور ما نیز منجر به میل سرمایه‌ها به سمت دلار، طلا و حتی خرید املاک در خارج از کشور خواهد شد.


بر خلاف اعتقاد برخی از سرمایه گذاران و سهامداران این روز‌های بورس (لازم به ذکر است نگارنده نیز از سهامداران این روز‌های بازار سرمایه می‌باشد)، مبنی بر عدم تاثیر جنگ غزه بر شرایط اقتصادی، سیاسی، به نظر می‌رسد جنگ کنونی، تبعاتی منفی نامطلوبی را به همراه خواهد داشت.


بیایید سه سناریوی احتمالی را برای ادامه شرایط فعلی در نظر بگیریم:

 

۱- پایان جنگ حماس و اسرائیل در کوتاه مدت:

 
احتمالا یکی از بهترین سناریو‌های ممکن در خصوص آینده اقتصاد و بازار سرمایه کشور، آتش بس و اتمام جنگ در روز‌های آتی می‌باشد. علی رغم آنکه به نظر می‌رسد، ارتش اسرائیل با توجه به پیشرفت‌های حاصله در عملیات زمینی در غزه، قصدی برای اتمام جنگ در روز‌های آینده ندارد، با این وجود، با توجه به مواضع بسیار ملایم و منفعلانه ایران در روز‌های اخیر، می‌توان تبعات کمی را برای کشور ایران متصور بود.


با این حال پس از اعلام مستقیم ایران و حتی سید حسن نصرالله (در نطق روز جمعه)، مبنی بر حمایت کامل ایران از حماس، حزب الله و گروه‌های مقاومت در کشور‌های عراق و سوریه، ساده لوحانه است که فکر کنیم، شاهد تحریم‌های جدید و شدیدی از سوی آمریکا (مجلس نمایندگان، دولت) و کشور‌های اروپایی، در روز‌ها و ماه‌های آتی نخواهیم بود.


شاید بسیاری از این کشورها، هزینه‌های حیات گروه‌های مقاومت در منطقه و حتی هزینه‌های ادامه درگیری‌های نظامی غزه را وابسته به اقتصاد ایران می‌دانند چرا که نه فلسطین اقتصادی دارد، نه لبنان از پس مشکلات اقتصادی خود بر می‌آید و نه یمن و سوریه پولی برای هزینه کردن در این نوع جنگ‌ها دارند.


بر اساس مقالات منتشره در رسانه‌های آمریکایی، از دید کشور‌های غربی، جلوگیری از تامین مخارج و هزینه‌های درگیری‌های کنونی حماس، منوط به تحریم‌های همه جانبه و سخت گیرانه‌تر علیه ایران می‌باشد؛ بنابراین حتی در بهترین حالت و در صورت پایان درگیری‌ها در کوتاه مدت، می‌بایست در انتظار افزایش فشار‌های اقتصادی و سیاسی بر کشور عزیزمان باشیم.


شاید تصویب برنامه تشدید تحریم‌های نفتی ایران با رای بالا در مجلس نمایندگان آمریکا در روز گذشته، اولین نشانه‌ها و تبعات این نبرد نابرابر می‌باشد.

 

۲-ادامه درگیری‌ها و جنگی طولانی مدت در غزه:


علی رغم آنکه طولانی شدن جنگ غزه می‌تواند تا حدود زیادی از حساسیت‌های اقتصادی و سیاسی کشور نسبت به اخبار جنگ بکاهد با این وجود، اینکه فرض کنیم در طولانی مدت دولتمردان و مسئولان ایران، همچنان بر مواضع منفعلانه و سکوت‌های سیاست مدارانه خود استوار خواهند ماند، فرضی ساده اندیشانه می‌باشد.
همچنین همانگونه که در بالا نیز اشاره شد، طولانی‌تر شدن جنگ غزه، با احتمال زیاد به افزایش فشار‌های اقتصادی و تحریم‌های شدیدتر برای ایران و تحدید هزینه‌های گروه حماس منجر خواهد شد.


لازم به ذکر است با توجه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مناظرات و سخنرانی کاندیدا‌های اصلی، طولانی‌تر شدن احتمالی جنگ، منجر به اظهارنظر‌های تند و اعلام مواضع سختگیرانه بر علیه ایران خواهد شد که این موضوع می‌تواند منجر به نوسانات بازار‌های مالی در کشور گردد؛ بنابراین طولانی شدن روند جنگ غزه نیز می‌تواند علاوه بر افزایش احتمالی مداخلات نظامی حزب الله و ایران، منجر به افزایش چشمگیر تحریم‌ها و وخیم‌تر شدن شرایط اقتصاد گردد.

 

۳-مداخله نظامی ایران:


بی شک، بدترین سناریوی ممکن برای بازار‌های مالی ایران و شرایط وخیم اجتماعی و اقتصادی کشور، ورود و مداخله ایران در جنگ غزه می‌باشد. تلاطمات گسترده در بازار ارز، رکود در صنایع مختلف، احتمال حملات نظامی به زیر ساخت‌های حیاتی کشور نظیر میادین گازی و پالایشگاه‌های نفتی و ...، تنها بخشی از تبعات سنگین این سناریو می‌باشد.


فارغ از قدرت بالای نظامی کشور عزیزمان ایران و خسارت‌های جبران ناپذیر اسرائیل در صورت مداخله ایران در جنگ غزه، نمی‌توان از تبعات سنگین و لطمات گسترده جنگ بر پیکره‌ی نیمه جان اقتصاد کشورمان به سادگی گذشت.


فعالین بازار سرمایه نباید انتظار داشته باشند با طرح‌های آبکی و غیر کارشناسی خرید در نماد‌های خودرو، خساپا و نماد‌های شاخص ساز توسط متولیان بازار سرمایه و یا محدویت سفارشات فروش بازارگردانان، می‌توان مانع افت و ریزش سنگین قیمت سهام در صورت مداخله نظامی ایران در جنگ غزه شد؛ بنابراین همانگونه که عنوان شد، درگیری نظامی ایران و یا حتی گروه‌های تحت حمایت ایران در نوار غزه، تبعات بی بازگشتی برای اقتصاد ضعیف ما خواهد داشت. حتی بر خلاف تصور برخی از فعالین بازار سرمایه، افزایش نرخ‌های احتمالی ارز ناشی از چالش‌های سیاسی و نظامی هم نمی‌تواند نقش ترس و نااطمینانی‌های بازار سرمایه را از بین ببرد و احتمالا مسیر افزایش نرخ دلار و بازار سرمایه از جایی به بعد، جدا خواهد شد.


شرایط نامطلوب اقتصاد جهانی به ویژه چین، کاهش قیمت‌های جهانی نفت، محصولات پتروشیمی و فلزات اساسی، وضعیت نابسامان اقتصاد کشور و کاهش چشمگیر قدرت مصرف کنندگان، گزارشات ضعیف شرکت‌های تولید کننده فعال در بازار سرمایه، افزایش اخبار ناخوشایند و هر گونه تنش‌های احتمالی ایران در جنگ غزه، افزایش تحریم‌های بین المللی و ...، تنها برخی از عوامل تاثیر گذار نامطلوب بر روند روز‌ها و ماه‌های آتی بازار سرمایه می‌باشد.


متاسفانه برخلاف تعداد زیادی از عوامل تاثیرگذار احتمالی بر ادامه رکود و افت بازار سرمایه در ماه‌های آتی، شاخص‌های تاثیر گذار پر قدرتی جز احتمال بالای تورم به دلیل کسری بودجه و مشکلات اقتصادی، نمی‌توان نام برد که کفه ترازو را به سمت رشد و روند مثبت بازار سرمایه کشور، سنگین نماید.


در انتها، ضمن محکوم نمودن اقدامات اسرائیل و امید به اتمام زود هنگام نبرد غزه، فعالین بازار سرمایه و فضای اقتصادی کشور می‌بایست امیدوار باشند فرجام جنگ ظالمانه اسرائیل علیه حماس و فلسطین، با کمترین تبعات برای فضای اقتصادی و امنیتی کشور همراه باشد.

 

شما چه تحلیلی از شرایط بازار سرمایه در مقطع کنونی و تاثیرات جنگ غزه بر آینده این بازار دارید؟

اشتراک گذاری :
برچسب ها :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
زنگ خطر برای سهام‌داران بازار پایه:
سوژه هفته: راه‌اندازی بازار توافقی را به فال نیک می‌گیریم؛

زنگ خطر برای سهام‌داران بازار پایه: " بازار توافقی جای سفته‌بازی و نوسان‌گیری نیست "

شرایط نامطلوب پتروشیمی‌ها در گزارش‌های ۶ ماهه
سوژه هفته: پیش‌بینی‌های بورس‌نیوز محقق شد؛

شرایط نامطلوب پتروشیمی‌ها در گزارش‌های ۶ ماهه

سوژه هفته: نقدی در نکوهش هجمه به "ریاست سازمان بورس": چرا ما ایرانی‌ها همیشه به دنبال مقصر می‌گردیم

"سودها" ناشی از نبوغ و ضریب هوشی بالا و "ضررها" نشانه ناکارآمدی همه، به غیر از خودمان 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
دامان حقیقت
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷
یه آقایی امروز اومده خط میده داخل کانالی که افزایش تجدید ارزیابی باید انجام بشه و چند تا آیدی هم داخل شبکه ها فوروارد کرد ، مشکلی نیست انجام بشه ، ظاهرا گویا ایشان در همه مواردم صاحب نظرند ،چون اینجا بحثش شد تحلیل غزه و میبینیم افرادی واقعا تحصیل کرده خانواده دار شایسته و رنج دیده بخاطر اینکه سطح فکرشون با تفکرات الیورتویستی مهرورزانه نمیخونه عرض میکنم ، اسکرینهاش موجود اگر بخواهند سیستم میدان میوه تره بار رفتار کنند موقع زیان دهی اقتصاد کشور مطرح می کنیم که الان چگونه مردم را به تجدید ارزیابی فریب میدید ، که بعدم بهونه جور شده دیگه! خودشون سواد نداشتن ، اگر امثال این آقا که معلوم نیست آبدارچی جایی بوده حالا دفتر دستک بهش دادن ، دوتا کلمه درشت بار جاهایی می کنه که برای یک جوان معمولی حداقل سه ماه بنده ۹ اوین داره و داره اینطور حمایت میشه و تفی سربالا به افراد دارایی لیاقت واقعی و استعداد هستند که الان خارج کشور رفتند نباشه بنظر کلیت اقتصاد و تصمیم گیریش یک روالی عادلانه ای پیدا میکنه ، بنظر کاخ نشین کوخ نشین دلیلش این نیست یهو کوخ نیشنا بیاری داخل کاخ ساکن کنی بهش دفتر بدی تریبون مصاحبه بدی باید آداب یاد بگیرند میشه وضع الان این ثواب نیست ، خیانت به مملکته که جوانی که چرک یقه های پیراهنش را گرفته فکر میکنه اینستاگرام تلگرام سهامیاب رهاورد و ... اسباب بازیه با یه اطمینان محض راجبه غزه ، راجبه برجام راجبه همه چیز نظر میده و افول مرکب درست میکنه قبلها یک اصلاح طلب اصول گرا بود عده ای الیورتویستم امروز افول طلبند! تصاویری هم هست سال گذشته ایشان با آقایان هیات دولت در مسجد پانزده خرداد چای خوردن گفته برجام ردیف میشه ، ببینید چه بلایی سر مملکت آمده امکانات شده وسیله عقده گشایی افراد درجه سه و چهار لااقل عده ای اصلمن زاده و موجه جهت اعتبار خود و قلم و سابقه شون جلوی این سم ها و عادی سازی شون را بگیرند ، خوب معلومه وقتی نمیگذاری امثال مدیریها و ... بیان کار کنند ده نمکیها عادی سازی میشه چهارتا جملات فرای اختیارات عامه هم میگویند عادی سازی بشوند و بگن ایولا دمش گرم طرف مردمه اینا ریاکارای آفت یک کشورند هیچ جا به اینها تریبون که نمیده بازخاستم میکنه که به چه اجازه ای اراجیف سرهم میکنید! ما بعد اینهمه شب جمعه میدانیم طرف کیه فردا یه کرواتم میزنه من اپزسیونم به من ایمان بیاورید طفلک مردم چشم بدهان تا اختیار به زبان! اگر امثال ....بورس اینقدر دل و جرات دارن چرا اینهمه جوان برای مسایلی ناچیز الان مفلوم نیست کجا هستند ، ببینید جرات داشتن یک چیزه ، مردمو احمق فرض کردن و داعیه و منت سر مردم گذاشت برای دفاع از حقوقشون و بدون فکر حمایت تجدید ارزیابی صادر کردن یک چیز ، ممکن چند سال سود کذب شناسایی کنی و مملکتو که نمیتونی گول بزنی ، اون روز نزدیکی فروپاشی اقتصادی اجتماعی این اسکرینها هم دست همه هست که چه تشویق هایی پیازداغ جای پیاز لاله میکند عرف عیار مقیاس هر تصمیمی را باید داشته باشیم چرا مردم را ابله فرض میکنید ،میگویند تجدید ارزیابی بشه سهم بزرگ میشه نمیشه نوسان گرفت کی یه همچین حرفی زده ؟؟ اگه زده نباید اصلا در بورس چیه در همون اینستاگرام فعالیت کنه مگه افزایش سرمایه های اینشکلی درصد مالکیت فیکس بازها را تغییری میده الان به ۵۰۰ میل برگ سهم بازی میکنه فردا با ۵۰۰۰۰هزار میل این مصداق توهین غیرمستقیم به مردم ، استفاده از دیکتاتوری تیم کشی و فریب افکار و سو استفاده از محبوبیته و توضیحات میخاد نه عادی سازی منجلاب ، تاسف ازین همه جایگاه های فیکی که تولید میشه اینا تولید محتواعه ؟؟ طرف داره جراحی هوش مصنوعی میکنه بعد ما داریم دنبال این میگردیم که بگیم یه دقه بیاتو این ترفندیو که میگم لایک کن برو و امثال اینا مسخره داره واسه دنیا بخدا خوب معلوم با چنین شربتیهایی هیچ جایی نمیخاد اینجا بهم بریزه بنفع همه جاست آدمهایی که سرشون به تنشون میرزه میبرن ،آقاهای چرب وچیل و پیازداغی جای ما که جهنم جای شمای نویسنده و تحریه ای که سال ها جون کندی مجوز گرفتی با سرما و گرما نوشتی حرص خوردی از رسالت و دانشت و سوگند علمی وجدانیت دفاع کرده خلاصه میشه به نرم افزارهای آقای بزوس و ماسک که ته دلشون میخندن میگن ملت هفت هزار ساله چی دارن مینویسن و سرگرمند اونا هم بدنام میکنند این سم های مجازی ، واقعا باعث تاسفه که باید بگیم حیف اینکه داخل جامعه باید تحمل کنیم ، که می آلایند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۱
بخش جدایی ناپذیر سرمایه گذاری در هر بازاری ریسک است ، تجربه نشان داده سود و جهش سرمایه در ریسک بیشترین بازده و یا بیشترین زیان را دارد ، مسلما محدوده دید سرمایه گذار به اندازه میدان دید و آگاهی رهبران سیاسی نیست ، به ناچار سرمایه گذار باید با توجه به اخبار منتشر شده ، میزان سرمایه دردست ، نوع برداشت و پیش بینی فردا ، میزان تحمل و ریسک پذیری تصمیم گیری کند . و اما منطق حکم می کند که با دید مثبت به تصمیم گیری های سیاسیون نگاه کنیم ، خصوصا ما که تجربه هشت سال جنگ را داشته ایم ، در هر حال برای سرمایه گذار با تجربه همیشه بازار آشفته سودهای کلان دارد ، در حالت نرمال رشد پلکانی و آرام خواهد بود ، اما اگر تحلیل ریسکی منطقی داشته باشیم ، شاید بتوان از هر بازاری سود مناسب کسب کرد. و در آخر در سرمایه گذاری یا سر میره یا کلاه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۷
تا زمانیکه دیدگاه ارجحیت دنیای باقی بر دنیای فانی مد نظر باشد و همه چیز به نوعی باید در سمت و سوی کسب مقام در آخرت باشد ، هیچگونه برنامه ریزی اقتصادی نه ممکن و نه در دست اقدام خواهد بود . و شاید فراموش کرده ایم بی تفاوتی به این دنیا آنگونه که هست ما را از آخرت نیک هم به نوعی محروم خواهد کرد.