بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
تحلیل تکنیکال
تا زمانی که شاخص کل بالای سقفِ قبلی خود بماند (سقف مشخص شده با عنوانِ LH ۱) می‌توان به ادامه‌دار بودنِ حرکتِ صعودیِ اخیر امیدوار بود. در صورتِ ایجادِ پولبکِ شکست (Break Even Pull Back) به سقفِ LH ۱ می‌توان سیگنالِ خرید معتبرِ دیگری را نیز از بازار دریافت کرد.
کد خبر : ۲۷۵۵۲۰

بورس‌نیوز:

توجه: تحلیل زیر فاقد هرگونه سیگنالِ خرید (ورود) یا فروش (خروج) است و تنها با درنظرگرفتن احتمالات به بررسی سناریو‌های محتمل می‌پردازد.

تکنیک غالب در تحلیل انجام شده:

استفاده از خطوط کانال و خطوط آلفا 

تصویر شمارۀ ۱ (تحلیل قبلی)

تحلیل تکنیکال

شکل ۱ شاخص کل در تایم‌فریم ۳۰ دقیقه

تصویر بالا مربوط به تحلیلِ قبلی (دومین تحلیل) از شاخص کل در تایم‌فریم ۳۰ دقیقه است. همان طور که در تحلیل قبلی عنوان شد، کراسِ صعودیِ قیمت از خطِ AL ۷ که با عنوانِ نقطۀ X در تصویر بالا مشخص شده است، می‌تواند روند نزولی قیمت را متوقف نماید، اما شرط لازم برای این منظور، عبورِ شاخص از سدِ مقاومتیِ کانالِ نزولیِ PSP است. در ادامه اما، شاخص کل نتوانست در اولین تلاش خود سقفِ کانالِ PSP را بشکند و دوباره برای تستِ مجددِ کفِ قبلی حرکت کرد. در تصویر بعد می‌توانید به‌روزرسانی نمودار را مشاهده نمایید.

تصویر شمارۀ ۲ (به‌روزرسانی نمودار)


تحلیل تکنیکال 

شکل ۲ به‌روزرسانی نمودار شاخص کل در تایم‌فریم ۳۰ دقیقه

در تصویر بالا نمودار به‌روزرسانیِ نمودارِ شاخص کل را مشاهده می‌نمایید. شاخص کل پس از واکنش به مقاومتِ برگرفته از کانالِ PSP و پس از کراسِ نزولیِ از خطِ AL ۱۱ حرکتِ ریزشیِ خود را با شدتِ بیشتری انجام داد. این حرکت همراه با خلأ معاملاتی (اشاره به حرکتِ شارپِ ریزشی در مقایسه با شتابِ حرکاتِ ریزشی اخیر) و در قالبِ سه موج (اغلب حرکات انتهایی سه موجی هستند)، شکستِ کاذبی را در سطحِ تقاضای سبزرنگ ایجاد کرد و پس از آن با کراسِ صعودی از خطِ AL ۱۲ سیگنالِ خریدی را در کوتاه‌مدت صادر کرد. این سیگنالِ خرید در تصویر تحت عنوانِ X۲ مشخص شده است. پس از آن برای اولین بار در طی چند هفتۀ گذشته، قیمت توانست از سقفِ کانالِ PSP عبور نماید و هم‌زمان کراسِ صعودیِ قیمت از خطِ AL ۱۱ ثبت گردید. این کراسِ صعودی با عنوانِ X۳ در تصویر بالا مشخص شده است که می‌تواند مهم‌ترین سیگنالِ خرید در طی چند هفتۀ اخیر باشد.

نکته: محدودۀ مشخص شده توسطِ کانالِ PSP، در تایم‌فریم روزانه، در داخل ابرِ ضخیمِ ایچیموکو قرار گرفته است.

در ادامه، مطالبِ آموزشی در خصوص نحوۀ شناسایی خطوطِ کانالِ MCL و خطوطِ آلفا (AL) در اختیار شما قرار داده شده است که توجه شما مخاطبِ محترم را به آن جلب می‌نمایم.

تعریف مفاهیم، عبارات اختصاری و الگو‌ها

تصویر آموزشی

در تصویر زیر مراحل شناسایی خطوطِ کانال به تصویر کشیده شده است. در مرحلۀ اول با اتصال دو سقف در روندِ صعودی (قسمت بالای تصویر) و دو کف در روندِ نزولی (قسمت پایینِ تصویر) خطِ کانالی با عنوانِ MCL قابل‌شناسایی است (A) که در ادامه شکستِ آن می‌تواند در جهتِ روند، سیگنالِ ادامه‌دهنده‌ای را صادر نماید (B)، اما با نقض‌شدن این شکست و بازگشتِ قیمت به فضای قبلی، نسبت به خطِ MCL ماهیتِ این خطِ تبدیل به خطِ آلفا شده و سیگنالی در جهتِ مخالف صادر می‌شود (C).


تحلیل تکنیکال

 شکل ۳ تصویر آموزشی از مراحل ایجاد خطِ کانال و تبدیل آن به خطِ آلفا (Alpha Line)

در قسمت زیر مفاهیم و الگو‌های مورداستفاده تعریف شده‌اند.

Channel Line_MCL (خط کانال یا خط میکرو کانال): خطی است مورب که از اتصال سقف‌ها در روند صعودی و از اتصال کف‌ها در روندِ نزولی ایجاد می‌شود.

Exhuasting Gap/Extra jump: جهش اضافه یا گپ خستگی، در اثر هیجانات بازار و کمین و خلأ معاملاتی جناح مخالفِ روند بروی یک خطِ کانال ایجاد می‌شود. این جهش منجر به شکستِ موقتی خطِ کانال شده و قیمت در جهتِ روندِ آن خطِ کانال حرکت کرده و سیگنالی در راستای حرکتِ آن صادر می‌کند. این حرکت اغلب بسیار تندوُتیز بوده، اما پس از مدتی نقض شده و در جهتِ مخالف باز می‌گردد. به‌عنوان‌مثال در روندِ صعودی و در انتهای آن جهشی صعودی رخ‌داده و خطِ کانال به سمتِ بالا شکسته؛ اما پس از مدتی بازمی‌گردد.

Alphan Line (خط آلفا): زمانی که جهشِ اضافه‌ای از یک خطِ کانال ایجاد می‌شود، در صورتِ بازگشتِ قیمت به فضای قبلی، خطِ کانال نقض شده و تبدیل به خطِ آلفا می‌شود که در این صورت سیگنالی در جهتِ مخالف قابل‌شناسایی است، به‌عنوان‌مثال زمانی که جهشِ اضافه‌ای از خطِ کانالِ صعودی ایجاد می‌شود و قیمت به زیر این خطِ کانال باز می‌گردد، سیگنال فروش قابل‌شناسایی است که می‌توان در تأیید آن از دیگر نشانه‌های تکنیکی استفاده کرد.

Alpha Line Minor: خطِ آلفای مینور خطی است که نسبت به خطِ آلفای ماجور یا اصلی دارای شیب بیشتری است و یا در بازۀ زمانی کوتاه‌تری بروی نمودارِ قیمتی شناسایی شده است. این خط اغلب می‌تواند با خطِ آلفای اصلی یا دیگر هشدار‌های بازگشتی سیگنالی دارای هم‌پوشانی قابل‌قبولی را صادر نماید.

PSP _ Final Flag: اصلاحِ پرچم نهایی (Final Flag) به آخرین اصلاح از یک روندِ مشخص (روندِ قبلی) گفته می‌شود و اصطلاحِ PSP (Previous Swing Point) به کف یا سقفِ قبلی از این اصلاحِ گفته می‌شود که می‌تواند به‌عنوان یک سطحِ عرضه یا تقاضا یا سطحِ حمایتی یا مقاومتی ایفای نقش کرده و اغلب خطوطِ آلفا را می‌توان با مبدأ آن‌ها ترسیم نمود که در این صورت نامِ خطِ آلفا به Alpha PSP Line تغییر می‌کند.

PSP Channle: پس از ترسیم خطِ کانال با استفاده از پیوتِ PSP، با انتقالِ این خط به‌سوی دیگر روندِ قیمتی و به‌عنوانِ یک خطِ روند، می‌توان کانالِ قیمتی مشخصی را ترسیم نمود که با عنوانِ PSP Channel شناخته می‌شود. این کانال حتی اگر در محدودۀ خطِ روند، دارای نقاطِ برخوردِ کافی نباشد و فاقد اعتبار لازم به نظر بیاید، بازهم می‌توان سیگنالِ اتمام روند یا حرکتِ اصلاحی را با کراسِ قیمت از خطوطِ این کانال؛ با درصد احتمالِ بالای ۶۰ درصد شناسایی کرد.

نکته: در اغلب موارد در ترسیم خطوط روند یا خطوطِ کانال از قیمتِ بسته‌شدن پیوتِ دوم (Close Price) استفاده شده است.

خلاصۀ وضعیت:

تا زمانی که شاخص کل بالای سقفِ قبلی خود بماند (سقف مشخص شده با عنوانِ LH ۱) می‌توان به ادامه‌دار بودنِ حرکتِ صعودیِ اخیر امیدوار بود. در صورتِ ایجادِ پولبکِ شکست (Break Even Pull Back) به سقفِ LH ۱ می‌توان سیگنالِ خرید معتبرِ دیگری را نیز از بازار دریافت کرد. اما اگر شاخص به زیر سقفِ LH ۱ نفوذ کند آنگاه احتمالِ ورود شاخص کل به یک محدودۀ معامله یا روندِ نزولی خواهد بود. این اتفاق پیش‌ازاین، پس از کراسِ صعودیِ قیمت از خطِ AL ۹ نیز افتاده است، بنابراین بهتر است این بار مراقب واکنش قیمت به سقفِ شکسته‌شدة LH ۱ بود.

علی عاطفی آقایان، تحلیلگر و معامله‌گر بازار‌های مالی

اشتراک گذاری :
ارسال نظر