بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۳
ثبت ۳ هزار میلیارد تومان سود خالص
معاون مالی صبا فولاد خلیج فارس گفت:در ۹ماهه اول سال جاری بیش از ۳ هزار میلیارد تومان سود خالص داشتیم. در برآورد‌ها که حاصل تعمیم ضریب ۹ ماهه و فروش ۳ ماه آتی است، بیش از ۴همت پیش بینی سود خالص داریم.
کد خبر : ۲۷۵۶۸۵

سعید امید قائمی، معاون مالی صبا فولاد خلیج فارس در گفتگو با بورس نیوز، اظهار کرد: شرکت صبا فولاد طی یکی، دو سال اخیر حرکت جدیدی را با مدیریت جدید شروع کرده که آثار آن را در روند فروش، تولید و سودآوری شاهد هستیم.

وی افزود: اگر نگاهی به سود ۶ ماهه اول سال جاری بیندازیم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۹۶ درصدی داشته در حالی که درآمد‌های عملیاتی ۱۳۶ درصد رشد داشته و نشان دهنده این است که هم رشد تولید و فروش و هم رشد بهره وری را داشتیم.  

معاون مالی "فصبا" ادامه داد: در بحث مدیریت، زیرساخت‌های خوبی فراهم شده، برنامه استراتژی شرکت تدوین و اجرا می‌شود. سیستم ERP از اول دی ماه سال جاری به طور کامل به بهره برداری می‌رسد. همچنین، در گذشته سیستم برنامه ریزی جامع تعمیرات و نگهداری را نداشتیم که آن را نیز طراحی کردیم. ماه‌های بدون توقف تولید را سپری کردیم. در حالی که در گذشته به دلیل کمبود قطعات و ابزارآلات خط تولید تعطیل می‌شد.

قائمی توضیح داد: آینده خوبی را برای تولید پیش بینی می‌کنیم. در سال جاری نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش تولید را محقق کردیم و  امیدواریم این روند در سال آینده نیز ادامه یابد.

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی تولید شرکت صبا فولاد خلیج فارس در سال جاری یک میلیون و ۷۰ هزار تن است. در مقایسه با ظرفیت قابل دسترس یک میلیون و ۴۵۰ هزار تن، ۳۵۰ هزار تن ظرفیت دارد که در برنامه داریم به این ظرفیت برسیم. در واقع ما با دو سوم فعلی توانستیم روند سودی را طی کنیم که خودمان باور نمی‌کردیم.

معاون مالی شرکت صبا فولاد خلیج فارس درخصوص سود خالص این شرکت بیان کرد: در سال ۱۴۰۰، ۱٫۸میلیارد تومان سود خالص، درسال ۱۴۰۱، ۲ هزار میلیارد تومان و در ۹ماهه اول سال جاری بیش از ۳ هزار میلیارد تومان سود خالص داشتیم. در برآورد‌ها که حاصل تعمیم ضریب ۹ ماهه و فروش ۳ ماه آتی است، بیش از ۴همت پیش بینی سود خالص داریم.

معاون مالی صبا فولاد گفت: از آنجایی که معافیت مالیاتی داریم نسبت به رقبا ۲۵ درصد جلوتر هستیم. از آنجا که سیاست تقسیم سود هلدینگ، سیاست حداکثری است نوید خوبی برای سهامدارانی است که در حال حاضر سهامدار ما هستند یا در آینده سهامدار ما خواهد شد. پیش بینی ما بین ۸۰ تا ۹۰ درصد تقسیم سود است.  

وی درباره مواد اولیه شرکت افزود: ماده اولیه اصلی ما گندله است که به وفور در کشور است. امروز دچار مازاد عرضه هستیم که صادر می‌شود. برخلاف بریکت برای صادرات گندله مزیت‌های صادراتی در نظر گرفتند.

قائمی درباره افزایش سرمایه گفت: سرمایه فعلی شرکت صبا فولاد، ۵۵۰ میلیارد تومان است که قرار است به ۵ هزار میلیارد تومان افزایش یابد. این افزایش سرمایه حدود ۸۰۹ درصدی از محل سلب حق تقدم است که تمام وجوه حاصل از این افزایش سرمایه صرف پروژه احیای ۲ خواهد شد.

وی درباره ظرفیت این پروژه گفت: ظرفیت اسمی پروژه یک میلیون و ۷۶۰ هزار تن است که طبق برآورد ما در مدت ۲۸ ماه برخلاف پروژه‌های مشابه که ۳۶ماهه است، وارد مدار خواهد شد. علت هم این است که برخی از زیرساخت‌های پروژه در شرکت موجود است.

معاون مالی صبا فولاد درباره مزیت‌های این شرکت توضیح داد: مکانی که صبا فولاد قرار گرفته جایی است که قرار بود فولاد مبارکه تاسیس شود. مطالعات تولید ۱۰ میلیون تن فولاد صورت گرفته بود. یکی از بهترین جا‌های فیزیکی برای تولید فولاد است. بزرگترین مزیت آن دسترسی به آب‌های آزاد و بندر شهید رجایی است. درواقع چه برای ورود ماده اولیه و چه صادرات هزینه حمل را کم می‌کند. پیش بینی صرفه جویی، ۲۰ دلار در تن به ازای هر حرکت است. اگر احیانا در ۳۰ سال آینده سنگ آهن ایران تمام شود و ما مجبور شویم گندله وارد کنیم، ما نسبت به رقبا این مزیت را داریم که هزینه حمل و صادرات ما کم می‌شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر