بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶
تحلیل تکنیکال
تا زمانی که قیمت بتواند خود را بالای پرچمِ نهاییِ ماجور (FF) و خطِ AL ۲ نگاه دارد می‌توان به ادامه‌دار بودنِ روندِ صعودی امید زیادی داشت.
کد خبر : ۲۷۶۶۸۰

بورس‌نیوز:

توجه: تحلیل زیر فاقد هرگونه سیگنالِ خرید (ورود) یا فروش (خروج) است و تنها با درنظرگرفتن احتمالات به بررسی سناریو‌های محتمل می‌پردازد.

تکنیک غالب در تحلیل انجام شد

استفاده از خطوط کانال، خطوط آلفا و الگو‌های بازگشتیِ ایجاد شده بروی خطوط روند مانند SYD.

در این قسمت، تحلیل‌ها و نمودار‌های قبلی قرار گرفته است.

تصویر شمارۀ ۱ (تحلیل قبلی)


تحلیل تکنیکال

شکل ۱ تحلیل اُنس طلای جهانی در تایم‌فریم هفتگی

در تصویر بالا نمودار اُنس طلای جهانی در تایم‌فریم هفتگی قابل‌مشاهده است. در این بازۀ زمانیِ سه‌ساله (۲۰۲۰_۲۰۲۳) قیمت در یک محدودۀ معامله در حال نوسان بوده و در فواصلِ حرکتیِ مابین سقف و کفِ این محدودۀ معامله، سیگنال‌های خریدوفروش، توسط خطوطِ کانال (خطوطِ مشکی رنگ) در قالب‌های خطوطِ آلفا (AL) و میکرو کانال‌ها (MCL) و همچنین سیگنال‌های بازگشتی؛ حاصل از الگوی واگرایی قرینه‌ای با خطوطِ روند (SYD, TL) قابل‌شناسایی بوده‌اند.

در تصور بالا این سیگنال‌ها توسط پیکان‌های بالا و پایین مشخص شده‌اند. اما نکتۀ مهم کراسِ نزولیِ قیمت از خطوطِ کانالِ میکرویِ نزولی با عناوینِ MCL ۱ و MCL ۲؛ در انتهای نمودار است که باعثِ شدت‌گرفتن ریزشِ قیمت اُنسِ طلای جهانی در چند روز اخیر شده است. البته به‌واسطة عدمِ تکمیلِ کراسِ نزولیِ قیمت از خطِ MCL ۲ هنوز تأییدِ سیگنالِ فروش (Sell Signal) قابل‌انجام نیست. درهرصورت احتمالِ ادامۀ حرکتِ نزولیِ قیمت برای هفته‌های آینده، می‌بایست در برنامۀ معاملاتی قرار داشته باشد، هرچند که به‌واسطة افزایش تنش‌های سیاسی در جهان از لحاظ بنیادی هر کاهشِ قیمتی می‌تواند تنها به‌عنوانِ آخرین جهش از فازِ اصلاحی (Exhuasting Gap/Extra jump) در نظر گرفته شود.

اکنون قیمت در آستانۀ کراسِ نزولی از خطِ MCL ۲ است و به طور هم‌زمان امکان تشکیلِ الگوی واگرایی قرینه‌ای با خطِ روندِ TL ۵ را نیز دارد که این امر می‌تواند حداقل باعثِ اتمامِ فاز اصلاحی و کراسِ صعودیِ قیمت از خطوطِ MCL شمارۀ ۱ و ۲؛ در قالبِ سناریوی آبی رنگ شود. در صورتِ وقوعِ چنین احتمالی، می‌توان با کراسِ صعودیِ قیمت از خطوطِ MCL سیگنالِ خرید را دریافت نمود. در غیر این صورت خطِ TL ۵ می‌تواند قیمت را در راستای خود تا حدود سطوحِ پایین‌تر (۱۷۰۳.۶۳_۱۸۰۷.۳۳) هدایت نماید (سناریو‌های قرمزرنگ). یک سناریو دیگر وجود دارد که از لحاظ بنیادی دورازذهن است و آن سناریو مشکی رنگ است. این سناریو فرض را بر این قرار داده که قیمت توانایی نفوذ به زیر خطِ روندِ TL ۵ را خواهد داشت که در این صورت حرکتِ نزولی می‌تواند شدت بیشتری گرفته، اما پس از مدت‌زمان کوتاهی و پس از برخورد به سطح ۱۷۰۳.۶۳ متوقف شود. درهرصورت با ایجادِ خطوطِ روند و خطوطِ کانالِ جدیدتر؛ در قالب‌های خطوطِ AL و MCL می‌توان سیگنال‌ها و سناریو‌های جدید را به‌روز کرد.

۱. توضیحات تکمیلی از تحلیل قبلی:

در تصویر نیز می‌توانید وضعیت اُنسِ طلای جهانی را در تایم‌فریم روزانه مشاهده نمایید که با کراسِ نزولیِ قیمت از خطِ MCL ۴ این نمودار، تأیید کنندۀ احتمالِ بالای ریزش قیمت است، البته باید توجه داشت که با کراسِ صعودیِ قیمت از خطِ MCL ۳؛ این خط می‌تواند، ماهیت خود را به خطِ آلفا تغییر داده و سیگنالِ خریدی را طبق سناریو آبی رنگ ایجاد نماید، بخصوص که ریزشِ آخر با شتابِ زیادِ خود می‌تواند الگوی جهشِ اضافه (Exhuasting Gap/Extra jump) را ایجاد کرده باشد که این امر می‌تواند مقدمه‌ای برای بازگشت قیمت در نظر گرفته شود. در غیر این صورت، ادامۀ ریزش می‌تواند پس از پولبک به خطِ MCL ۳ صورت پذیرد.

تحلیل تکنیکال

شکل ۲ اُنس طلای جهانی در تایم‌‍فریم روزانه

در صورت ادامه‌دار شدنِ ریزشِ اُنسِ طلای جهانی، می‌توان، تقویتِ دلارِ آمریکا و ادامۀ سیاستِ انقباضی فدرال رزرو را در نظر داشت که می‌تواند در نتیجۀ جنگ تجاری با چین و مقابله با تورمِ ناشی از افزایشِ قیمت نفتِ جهانی در آمریکا ایجاد شود. درهرحال بازگشتِ دورانِ رونق به بازار اوراقِ بهادارِ تهران نیازمندِ شروعِ موجِ افزایشِ دلار و قیمت طلا و سکه است؛ بنابراین با‌توجه‌به تحلیل بالا، احتمال دارد شروعِ موجِ اوراق بهادار به‌تعویق‌افتاده و موجِ اوراقِ خزانه کمی بیشتر به طول انجامد. درهرصورت خطوطِ MCL ۴؛ در تایم‌فریم روزانه و از تصویرِ شمارۀ ۴ و خطوط MCL ۱ و MCL ۲ از تصویر شمارۀ ۱ می‌توانند سیگنالِ بازگشتِ روندِ نزولی را با کراسِ صعودیِ قیمت از خود؛ قابل‌شناسایی نمایند (تغییر ماهیتِ خطوطِ کانال به خطوطِ آلفا).

۲. خلاصۀ وضعیت از تحلیل قبلی:

قیمت در آستانۀ تکمیلِ سیگنالِ فروش و ادامۀ حرکتِ خود تا کفِ محدودۀ معامله است. برای تأیید سیگنالِ فروش نیازمندِ تثبیت کراسِ نزولیِ قیمت از خطوطِ کانالِ میکرو خواهیم بود و برای دریافت سیگنالِ مخالفِ آن (سیگنالِ خرید) می‌بایست بازگشتِ قیمت به فضای بالایی نسبت به خطوطِ MCL را شاهد باشیم.

در این قسمت تحلیل‌ها و نمودار‌ها به‌روزرسانی شده‌اند.

در تصویر زیر از نمودار اُنسِ طلای جهانی در تایم‌فریم هفتگی، شاهد واکنشِ خوب و تمیز قیمت به ناحیۀ تقاضا هستم. این واکنش دقیقاً با تلاقی در ایجادِ الگوی واگرایی قرینه‌ای با خط روندِ شمارۀ ۵ تشکیل شده است (SYD, TL ۵). پس از آن با کراسِ صعودیِ قیمت از خطوطِ MCL، سیگنال‌های خرید، ماهیت خطوطِ کانالِ نزولی را به خطوطِ آلفا با شماره‌های AL ۹ و AL ۱۰ تغییر داده‌اند. در پی ایجاد سیگنال‌های خرید، سقفِ تاریخیِ قیمت شکسته شده و پس از آن بازگشتِ قیمت، دقیقاً در واکنش به خط AL ۴ ایجاد شده است.

این بازگشتِ قیمت بدون ایجادِ جهشِ اضافه از خطِ AL ۴ صورت‌گرفته است، از همین رو احتمال تستِ این محدوده هنوز وجود دارد، اما در صورتِ کراسِ نزولیِ قیمت از خطِ AL ۱۱ سیگنالِ فروشِ مهمی صادر خواهد شد، اما تا پیش از آن، خطِ AL ۱ می‌تواند در حکمِ یک خطِ حمایتگر، باعثِ افزایش قیمت و تستِ سقفِ قبلی شود. سناریوی ایجادِ سقفِ جدید در اُنسِ طلای جهانی و پایدار شدن روندِ صعودی، تنها زمانی قابل‌اتکا خواهد بود که خطِ AL ۴ شکسته شده و در ادامه پولبک مشخصی به این خط و تلاقی آن با سقفِ قبلی ایجاد شود، در غیر این صورت هر حرکتِ شارپِ صعودی که باعثِ ایجاد جهشِ اضافه از خطِ AL ۴ شود، با احتمالِ بالای نقض‌شدن و بازگشت روبه‌رو خواهد شد.

تحلیل تکنیکال

شکل ۴ نمودار به‌روزرسانی شدۀ اُنس طلا در تایم‌فریم هفتگی

در تصویر زیر از نمودار اُنس طلای جهانی در تایم‌فریم روزانه، مشاهده می‌کنید که تمامیِ خطوطِ کانالِ نزولی، در ادامه تبدیل به خطوطِ آلفا شده و سیگنالِ خرید را در نقاطِ بهینه‌ای صادر کرده‌اند. باید توجه شود که این حرکات خارج از انتظارِ سناریو‌ها و برنامۀ معاملاتیِ ارائه شده در تحلیل قبلی نبوده است. اکنون نیز باید منتظر واکنش قیمت به حمایتِ ایجاد شده از ناحیۀ X_point ۲ بوده تا حرکتِ آیندۀ قیمت مشخص شود. پیش‌ازاین واکنشِ قیمت به X_point ۱؛ برگرفته از کفِ پرچمِ نهاییِ ماجور (FF) و خطِ AL ۱ قابل‌تأمل بوده است.

اکنون نوبتِ تلاقیِ حمایت ایجاد شده از شکستِ سقفِ آخر (پولبک شکست) و خطِ AL ۲ است تا قدرت خریداران را مشخص نماید. خطِ AL ۲ با استفاده از قیمت بسته‌شدن پیوتِ دوم (Close Price) ترسیم شده است و این در حالی است که خطِ AL ۳ با استفاده از اکسترممِ سقفِ قبلی ترسیم شده و پیش‌ازاین سیگنالِ خروج از روندِ صعودی، توسطِ این خط و با کراسِ نزولیِ قیمت از این خط صادر شده است (پیش از آن با کراسِ نزولیِ قیمت از خط AL ۴ سیگنالِ فروش در کوتاه‌مدت صادر شده است). ازاین‌رو بهتر است سیگنال‌های بلندمدت خرید، پس از کراسِ صعودیِ قیمت از خطِ AL ۳ صادر شوند. در چنین حالتی، کندلِ کراسِ صعودی از این خط می‌تواند به‌عنوانِ یک سطحِ تقاضا نیز، در آیندۀ روندِ صعودی، ایفای نقش نماید.

تحلیل تکنیکال

شکل ۵ نمودار به‌روزرسانی شدۀ اُنس طلا در تایم‌فریم روزانه

۱. خلاصۀ وضعیت:

تا زمانی که قیمت بتواند خود را بالای پرچمِ نهاییِ ماجور (FF) و خطِ AL ۲ نگاه دارد می‌توان به ادامه‌دار بودنِ روندِ صعودی امید زیادی داشت. در غیر این صورت با ورود قیمت به داخلِ محدودۀ پرچمِ نهاییِ ماجور (FF)، می‌بایست واکنش قیمت به کفِ این محدوده به‌دقت بررسی شود، زیرا با ازدست‌رفتن این ناحیۀ حمایتی، احتمالِ بازگشتِ قیمت به کفِ ماجور قبلی افزایش می‌یابد. دراین‌بین کراسِ نزولیِ قیمت از خطِ AL ۱ نیز می‌تواند سیگنالِ فروشِ مهمی را صادر نماید.

در ادامه، مطالبِ آموزشی در خصوص نحوۀ شناسایی خطوطِ کانالِ MCL و خطوطِ آلفا (AL) در اختیار شما قرار داده شده است که توجه شما مخاطبِ محترم را به آن جلب می‌نمایم.

تعریف مفاهیم، عبارات اختصاری و الگو‌ها

تصویر آموزشی

در تصویر زیر مراحل شناسایی خطوطِ کانال به تصویر کشیده شده است. در مرحلۀ اول با اتصال دو سقف در روندِ صعودی (قسمت بالای تصویر) و دو کف در روندِ نزولی (قسمت پایینِ تصویر) خطِ کانالی با عنوانِ MCL قابل‌شناسایی است (A) که در ادامه شکستِ آن می‌تواند در جهتِ روند، سیگنالِ ادامه‌دهنده‌ای را صادر نماید (B)، اما با نقض‌شدن این شکست و بازگشتِ قیمت به فضای قبلی، نسبت به خطِ MCL ماهیتِ این خطِ تبدیل به خطِ آلفا شده و سیگنالی در جهتِ مخالف صادر می‌شود (C).

تحلیل تکنیکال

شکل ۶ تصویر آموزشی از مراحل ایجاد خطِ کانال و تبدیل آن به خطِ آلفا (Alpha Line)

در قسمت زیر مفاهیم و الگو‌های مورداستفاده تعریف شده‌اند.

Channel Line_MCL (خط کانال یا خط میکرو کانال): خطی است مورب که از اتصال سقف‌ها در روند صعودی و از اتصال کف‌ها در روندِ نزولی ایجاد می‌شود.

Exhuasting Gap/Extra jump: جهش اضافه یا گپ خستگی، در اثر هیجانات بازار و کمین و خلأ معاملاتی جناح مخالفِ روند بروی یک خطِ کانال ایجاد می‌شود. این جهش منجر به شکستِ موقتی خطِ کانال شده و قیمت در جهتِ روندِ آن خطِ کانال حرکت کرده و سیگنالی در راستای حرکتِ آن صادر می‌کند. این حرکت اغلب بسیار تندوُتیز بوده، اما پس از مدتی نقض شده و در جهتِ مخالف باز می‌گردد. به‌عنوان‌مثال در روندِ صعودی و در انتهای آن جهشی صعودی رخ‌داده و خطِ کانال به سمتِ بالا شکسته؛ اما پس از مدتی بازمی‌گردد.

Alphan Line (خط آلفا): زمانی که جهشِ اضافه‌ای از یک خطِ کانال ایجاد می‌شود، در صورتِ بازگشتِ قیمت به فضای قبلی، خطِ کانال نقض شده و تبدیل به خطِ آلفا می‌شود که در این صورت سیگنالی در جهتِ مخالف قابل‌شناسایی است، به‌عنوان‌مثال زمانی که جهشِ اضافه‌ای از خطِ کانالِ صعودی ایجاد می‌شود و قیمت به زیر این خطِ کانال باز می‌گردد، سیگنال فروش قابل‌شناسایی است که می‌توان در تأیید آن از دیگر نشانه‌های تکنیکی استفاده کرد.

Alpha Line Minor: خطِ آلفای مینور خطی است که نسبت به خطِ آلفای ماجور یا اصلی دارای شیب بیشتری است و یا در بازۀ زمانی کوتاه‌تری بروی نمودارِ قیمتی شناسایی شده است. این خط اغلب می‌تواند با خطِ آلفای اصلی یا دیگر هشدار‌های بازگشتی سیگنالی دارای هم‌پوشانی قابل‌قبولی را صادر نماید.

سیگنال خرید و سیگنال فروش این فرایند در نمودار‌ها با علامت‌های پیکانِ صعودی و نزولی مشخص شده‌اند.

PSP _ Final Flag: اصلاحِ پرچم نهایی (Final Flag) به آخرین اصلاح از یک روندِ مشخص (روندِ قبلی) گفته می‌شود و اصطلاحِ PSP (Previous Swing Point) به کف یا سقفِ قبلی از این اصلاحِ گفته می‌شود که می‌تواند به‌عنوان یک سطحِ عرضه یا تقاضا یا سطحِ حمایتی یا مقاومتی ایفای نقش کرده و اغلب خطوطِ آلفا را می‌توان با مبدأ آن‌ها ترسیم نمود که در این صورت نامِ خطِ آلفا به Alpha PSP Line تغییر می‌کند.

Symmetrical Divergence (SYD): زمانی که یک خطِ روند شکسته می‌شود و پولبکِ ایجاد شده بروی آن فراتر از اوجِ قبلی تشکیل می‌شود؛ الگوی واگرایی قرینه‌ای (SYD) ایجاد می‌شود. به‌عنوان‌مثال در یک روندِ صعودی اگر پس از شکستِ خطِ روندِ صعودی، قیمت سقفِ جدید را دقیقاً در قالبِ پولبک به خطِ روندِ صعودیِ از پیش شکسته شده ایجاد نماید، این الگو به‌عنوان الگوی واگرایی قرینه‌ای می‌تواند یک سیگنالِ فروش، همراه با یک حدِ ضرر فشرده را صادر نماید. در روند‌های بســیار تندوُتیز پیش از بازگشتِ روند، اغلب شاهدِ ایجاد دو پولبک به خط روندِ خواهیم بود.

تحلیل تکنیکال

شکل ۷ نمونه‌ای از واگرایی قرینه‌ای در انتهای روند صعودی

نکته: در اغلب موارد در ترسیم خطوط روند یا خطوطِ کانال از قیمتِ بسته‌شدن پیوتِ دوم (Close Price) استفاده شده است.

علی عاطفی آقایان، تحلیلگر و معامله‌گر بازار‌های مالی

 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۹
طلا نزولهاش فرصت خرید هست اوزاع دنیا طلا را انتخاب کرده است ونفت باید زیر چهل دلار بیاید که باعث پیشرفت شود اوزاع نفت نزولی هست وتلاش برای قیمتهای بالی هشتاد بی فایده وزرر اعرین هست طلا تا سه هزارهم جا دارد شاید سال دیگر چنین روزهای قوی هست وفعلا چیزی نمیتواند ان را تهدید کند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۹
طلا نزولهاش فرصت خرید هست اوزاع دنیا طلا را انتخاب کرده است ونفت باید زیر چهل دلار بیاید که باعث پیشرفت شود اوزاع نفت نزولی هست وتلاش برای قیمتهای بالی هشتاد بی فایده وزرر اعرین هست طلا تا سه هزارهم جا دارد شاید سال دیگر چنین روزهای قوی هست وفعلا چیزی نمیتواند ان را تهدید کند