بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰
به لطف افزایش نرخ‌ها و افزایش فروش، گزارش‌های خوبی برای صنعت روانکار به ثبت رسیده است که این صنعت را برای سهام‌داران قابل‌توجه کرده است. صنعتی که ۴ شرکت از آن در بازار سرمایه حضور دارند و از این تعداد ۳ شرکت عملکرد خوبی داشتند و تنها یک شرکت که "شسپا" باشد، عملکرد ضعیفی داشته است.
کد خبر : ۲۷۸۵۷۵

بورس‌نیوز:

در گزارش زیر سری به صنعت روانکار زده شده و به بررسی میزان درآمد، مقدار فروش و نرخ فروش اصلی‌ترین محصول شرکت‌های فعال در این صنعت پرداخته شده است. شرکت‌های بورسی صنعت روانکار عبارت‌اند از: نفت بهران، نفت سپاهان، نفت ایرانول و نفت پارس که باتوجه‌به گزارش دی‌ماه آن‌ها بررسی صورت‌گرفته است.

روانکار‌ها در دسته‌بندی صنایع به زیرمجموعه صنعت فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای در بورس تعلق دارند. روانکار‌ها موادی هستند که برای کاهش میزان اصطکاک بین سطوح متحرک و ثابت استفاده می‌شوند. روانکار‌ها را در نگاه کلی می‌توان به دو دسته کلی خودرو و صنعتی تقسیم کرد. روانکار‌های صنعتی نیز به سه دسته عمده روغن‌های صنعتی، گریس‌ها و روانکار‌های ویژه دیگر مثل روانکار‌های فلزکاری و … تقسیم می‌شوند. 

البته روانکار‌ها را می‌توان از نظر نوع حالت فیزیکی نیز دسته‌بندی کرد. روانکار‌ها از نظر حالت به چهار دسته روان‌کننده‌های گازی، روان‌کننده‌های مایع، گریس‌ها و روان‌کننده‌های جامد تقسیم می‌شوند.

شرکت‌های روانکار بورسی

شرکت نفت سپاهان سرمایه ثبت شده ۵ هزار و ۶۰۰ میلیاردتومانی و ارزش بازار ۲۶ هزار و ۳۲۵ میلیاردتومان

شرکت نفت بهران سرمایه ثبت شده یک هزار و ۱۹۵ میلیاردتومانی و ارزش بازار ۲۴ هزار و ۸۳۲ میلیاردتومان

شرکت نفت پارس سرمایه ثبت شده ۲ هزار میلیاردتومانی و ارزش بازار ۱۶ هزار و ۱۸۰ میلیاردتومان

شرکت نفت ایرانول سرمایه ثبت شده ۲۰۰ میلیاردتومانی و ارزش بازار ۱۴ هزار و ۷۴۰ میلیاردتومان

درآمد تجمیعی از ابتدای سال مالی

در گزارش فعالیت ماهانه منتهی به دی‌ماه سال جاری که مهر تأییدی بر عملکرد ۱۰ ماهه این شرکت‌ها است دیده میشود که شرکت نفت بهران از محصول اصلی خود که روغن موتور بنزینی است به درآمد ۵ هزار و ۲۳۲ میلیارد تومانی رسیده است و نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۴۶ درصد رشد داشته است همچنین شرکت نفت پارس که درآمدزا‌ترین محصول آن روغن موتور بنزینی است توانست یک هزار و ۸۳۲ میلیارد تومان درآمد داشته باشد که بیانگر رشد ۴۰ درصدی نسبت به ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۱ است.

شرکت نفت ایرانول در این دوره ۱۰ ماهه از فروش محصول روغن موتور دیزلی، یک هزار و ۸۲۵ میلیارد تومان درآمد کسب کرد که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۱۴ درصد افزایش داشته است. در نهایت شرکت نفت سپاهان از درآمدزا‌ترین محصول خود که روغن پایه صادراتی است تنها توانست ۴ هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد که نشاندهنده کاهش ۱۷ درصدی آن نسبت ۱۰ ماهه قبل است.

مقدار فروش محصول اصلی در ۱۰ ماهه

روغن‌موتور بنزینی "شبهرن" در ۱۰ ماهه امسال در بازار داخل کشور بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر فروش داشته است که نسبت ۱۰ ماهه سال گذشته نزدیک به ۳۰ درصد افزایش داشته است و از طرفی دیگر روغن‌موتور بنزینی "شنفت" از ابتدای سال مالی تاکنون حدود ۳۶ میلیون لیتر فروش داشته است که رشد ۱۸ درصدی فروش این شرکت را نسبت به ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد.

از ابتدای سال مالی تا تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۳۰، "شرانل" توانست ۵۳ هزار و ۷۸۴ متر مکعب روغن موتور دیزلی را در بازار داخل کشور به فروش برساند که در مقاسیه با دوره مشابه سال گذشته ۱۲ درصد زیاد شده است. 

اما پیرو کاهش درآمد "شسپا" از روغن‌پایه در بازار خارج از کشور، به این امر پی می‌بریم که اصلی‌ترین دلیل این کم‌شدن، کاهش ۳۴ درصدی فروش محصول این شرکت نسبت به ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۱ است که در سال جاری تنها حدود ۱۱۵ تن روغن‌پایه فروخته است.

تمامی نرخ‌ها افزایشی بودند

با اینکه در دو مؤلفه قبلی شرکت نفت سپاهان عملکرد ضعیفی داشت و در رتبه آخر قرار می‌گرفت، این بار رتبه اول افزایش نرخ محصول اصلی را به خود اختصاص داده است که این به‌خودی‌خود نشان می‌دهد که اگر افزایش نرخ ۲۶ درصدی روغن پایه در بازار خارج از کشور وجود نداشت درآمد "شسپا" از میزان موجود هم کمتر میشد.

در دو شرکت نفت بهران و نفت پارس، نرخ فروش محصول روغن‌موتور بنزینی اختلاف اندکی با یکدیگر دارند و از طرفی هر دو نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش داشتند. البته گفتنی است که در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۱ "شبهرن" هر لیتر را ۵۱ هزار و ۹۲۹ تومان و "شنفت" هر لیتر را ۵۰ هزار و ۷۶۲ تومان در بازار داخل کشور به فروش رسانده اند.

در نهایت نوبت به قیمت فروش روغن‌موتور دیزلی نفت ایرانول می‌رسد که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته تنها یک درصد افزایش قیمت داشته است و می‌توان گفتن اگر این افزایش قیمت بیشتر بود می‌توانست درآمد بیشتری را ثبت کند.

جمع‌بندی:

بهترین عملکرد از جهت میزان درآمدی در صنعت روانکار متعلق به "شبهرن" بود.

بهترین عملکرد از جهت مقدار فروش در صنعت روانکار متعلق به "شبهرن" بود.

بیشترین افزایش نرخ محصول اصلی در صنعت روانکار متعلق به "شسپا" بود.

نزدیک‌ترین و بیشترین ثبات نرخ محصول اصلی در صنعت روانکار متعلق به "شرانل" بود.

مجموعاً بهترین عملکرد در صنعت روانکار متعلق به "شبهرن" بود.

مجموعاً بدترین عملکرد در صنعت روانکار متعلق به "شسپا" بود.

پایان

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
روند نوسانی کسب درآمد ماهانه نفت بهران
عملکرد ماهانه شرکت "شبهرن" در اردیبهشت‌ماه؛

روند نوسانی کسب درآمد ماهانه نفت بهران

سهم ۷۰ درصدی فروش صارداتی
بخوانیم از عملکرد شرکت نفت سپاهان؛

سهم ۷۰ درصدی فروش صارداتی "شسپا" در آبان ماه

کاهش درآمدهای
کاهش ۵ درصدی میزان درآمد‌های این روانکار؛

کاهش درآمدهای "شرانل" به سومین ماه خود رسید

ارسال نظر