بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۶
چهارشنبه‌های داغ: حراج پسته در بازار بورس، فقط کیلویی ۲۰ میلیون تومان؛

هشدار به سهامداران: پسته های شب عیدتان را از بورس نخرید!

هشدار به سهامداران: پسته های شب عیدتان را از بورس نخرید!
ممکن است افراد مختلفی از طریق واسطه‌ها و یا کانال‌های فضای مجازی، به شما سیگنال و زمان خرید برخی سهام را بدهند، اما هیچگاه زمان فروش را به شما نمی‌گویند چرا که در غیر اینصورت خودشان قادر به فروش سهام و شناسایی سود نخواهند بود. شاید هم، سیگنال خرید را درست در هنگام فروش سهام خود، صادر نمایند. 
کد خبر : ۲۷۸۶۴۹

هشدار به سهامداران : پسته های شب عیدتان را از بورس نخرید

به گزارش بورس نیوز، در هفته‌های گذشته بار‌ها از اهمیت لزوم ارتقای سطح تحلیلی سرمایه گذاران و سهامداران فعال در بازار سرمایه صحبت کرده ایم. علی رغم استقبال فوق العاده و دلگرم کننده بسیاری از خوانندگان مجموعه گزارش‌های چهارشنبه‌های داغ، برخی از سرمایه گذاران و مخاطبان این رسانه (اغلب سهامداران شرکت‌های بررسی شده) با بیان ادعا‌هایی عجیب، مدعی خلاف واقع بودن برخی گزارشات و یا جهت گیری‌های عامدانه در راستای تخریب شرکت‌های مورد گزارش، شده اند.

ضروری است از این طریق اعلام کنیم، علی رغم احترام به نظرات تمامی مخاطبان این رسانه، کلیه مستندات ارائه شده در مجموعه گزارش‌های چهارشنبه‌های داغ، بر اساس مستندات موجود در صورت‌های مالی منتشر شده شرکت‌ها و اطلاعات قابل استخراج از سامانه‌های رسمی بازار سرمایه می‌باشد و نه بر اساس شنیده ها، شایعات و آرزو‌های ذهنی مدیران و برخی سفته بازان بازار سرمایه.
باور کنید با توجه به بررسی تعداد بالای شرکت‌ها در هفته‌های گذشته، اگر مطلب یا مطالبی بر خلاف واقعیت منتشر می‌شد، تاکنون این رسانه با تکذیبیه‌های فراوان و پرونده‌های قضایی بسیاری روبرو بود. چرا که بسیاری از این گزارش ها، برنامه ریزی‌های تعداد کثیری از مدیران، سرمایه گذاران پرقدرت و سفته بازان معلوم الحال را با چالش‌هایی سنگین مواجه کرده و به یکی از نماد‌های شفافیت در فضای تحلیلی بازار سرمایه کشور تبدیل گردیده است.

لازم به یادآوری است علی رغم آنکه نگارندگان این مجموعه گزارشات، سوابقی درخشان در فضای تحلیلی و مدیریت در نهاد‌های مالی معتبر بازار سرمایه دارند، اما هیچ گاه تحلیل‌ها و استدلال‌های خود را عاری از اشتباه نمی‌دانند.

در این راستا خواهشمندیم، تا مخاطبانی که نظراتی مخالف با مفاد گزارش‌ها و این تحلیل‌ها دارند، با ارائه مستنداتی قابل ارجاع (و نه آرزو‌هایی مخملی نظیر برج‌های ۵۲ طبقه ساخته نشده، مجتمع‌های مسکونی ۲.۰۰۰ واحدی در حال مطالعه، افزایش نرخ‌های محتمل و بیش از ۳۰۰ درصدی محصولات و ...)، ما را در برطرف نمودن ضعف‌های تحلیلی مان یاری نمایند.

در گزارش این هفته چهارشنبه‌های داغ قصد داریم تا با بررسی یکی از شرکت‌های فعال در بازار پایه، با چگونگی و سرعت از دست رفتن سرمایه سرمایه گذاران کم اطلاع و تحت تاثیر فضای مجازی، آشنا شویم.

تاکنون به این فکر کرده اید که چرا در بلند مدت، تعداد افراد زیان دیده و متضرر در بازار‌های بورس داخلی و بین المللی چند ده برابر تعداد افرادی با عملکردی سودده می‌باشد. تاکنون برایتان سوال پیش نیامده که چرا برخی از ادمین‌های کانال‌های بورسی (نظیر محسن پلنگ، افشین فشفشه و ...) تمامی موقعیت‌های سرمایه گذاری مطلوب و نام سهام شرکت‌هایی با بیشترین پتانسیل سودآوری را به طور کاملا رایگان و بدون کوچکترین چشم داشتی در اختیار سهامداران می‌گذارند؟

سوال اینجاست که اگر شما نیز به عنوان یک تاجر و یا ابرتحلیلگر در بازار‌های مالی، از روش‌های خاصی در یافتن موقعیت‌های سرمایه گذاری بهره‌مند بودید، آن روش را به همه یاد می‌دادید و یا آن را به عنوان ابزاری گران بها از بقیه پنهان می‌کردید؟ آیا، روش‌هایی را که همه بدانند، برگ برنده محسوب می‌گردد؟

احتمالا شما نیز با نگارنده بر این اعتقادید که حجم بالایی از اطلاعات مربوط به خرید سهام طلایی و سیگنال‌های جادویی در کانال‌ها و فضا‌های مجازی، تنها بابت از خودگذشتگی فراوان و حس نوع دوستی مدیران آن‌ها نیست و احتمالا این افراد با تبلیغات گسترده، اهداف مهمتری را دنبال می‌کنند؛ بنابراین همواره به یاد داشته باشید:

" ممکن است افراد مختلفی از طریق واسطه‌ها و یا کانال‌های فضای مجازی، به شما سیگنال و زمان خرید برخی سهام را بدهند، اما هیچگاه زمان فروش را به شما نمی‌گویند چرا که در غیر اینصورت خودشان قادر به فروش سهام و شناسایی سود نخواهند بود. شاید هم، سیگنال خرید را درست در هنگام فروش سهام خود، صادر نمایند. "

یکی از شرکت‌هایی که در سال گذشته با سیگنال‌های بسیار از سوی برخی کانال‌های تلگرامی و تالار‌های گفتگوی بورسی، سرمایه تعداد زیادی از سهامداران را از بین برد، "شرکت کشت و صنعت آبشیرین" می‌باشد.

در گزارش چهارشنبه‌های داغ این هفته قصد داریم تا با بررسی شرایط این شرکت، سهامداران پرریسک این روز‌های بازار سرمایه را از تبعات خرید‌های بی تحلیل آگاه نماییم.

ریزشی ۶۵ درصدی در کمتر از ۸ ماه:

شاید رشد بیش از ۴۰۰ درصدی قیمت سهام شرکت کشت و صنعت آبشرین " آبین" در ۵ ماهه نخست سال ۱۴۰۱، برای برخی سهامداران این شرکت خاطرات خوشی را به همراه داشته باشد، اما بی تردید افت بیش از ۶۵ درصدی ارزش سهام این شرکت در ۸ ماه اخیر، خاطرات تلخی را برای سهامداران این روز‌های شرکت به جا گذاشته است.

هشدار به سهامداران : پسته های شب عیدتان را از بورس نخرید

شاید باورش برای شما هم دشوار باشد که چگونه ارزش شرکتی به کوچکی شرکت آبشیرین با تولید نهایتا ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار کیلو پسته و تحقق سود‌های ناچیز، به بیش از ۲.۰۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. (البته دیگر این اتفاقات در بازار پایه فرابورس و شرکت‌های کوچک چندان عجیب به نظر نمی‌رسد).

اما بیایید کمی بیشتر بررسی کنیم تا ببینیم سرمایه گذاران آن روز‌های سهام این شرکت، چگونه ارزش شرکت را بیش از ۲.۰۰۰ میلیارد تومان تشخیص و آن را خریداری نمودند.

شرایط سودآوری:

متاسفانه شرکتی که تا اردیبهشت ماه سال جاری، ارزش‌های در حدود ۲.۰۰۰ میلیارد تومانی را هم به ثبت رسانده بود در ۹ ماهه نخست سال مالی ۱۴۰۲، موفق به تحقق ۱۶ میلیارد ریال زیان گردیده است.

علی رغم عدم انتشار ریز درآمد‌های شرکت در گزارش ۹ ماهه، تقلیل محسوس درآمد‌های شرکت و مفاد موجود در گزارش ۶ ماهه حسابرسی شده، حاکی از کاهش چشمگیر فروش محصولات تولیدی نظیر پسته در سال مالی ۱۴۰۲ در مقایسه با سال مالی قبل می‌باشد.

هشدار به سهامداران : پسته های شب عیدتان را از بورس نخرید

همانگونه که در صورت‌های مالی ۶ ماهه شرکت نیز مشهود است، فارغ از عدم فروش پسته در شش ماهه نخست سال مالی ۱۴۰۲، میزان تولید پسته نیز، افتی محسوس و بیش از ۵۵ درصدی را به ثبت رسانده است.

اما دلایل افت چشمگیر کاهش تولید و فروش پسته در سال مالی ۱۴۰۲ چه می‌باشد؟ آیا افت چشمگیر تولیدات و فروش شرکت، تکرار شونده و از ریسک‌های جدی سهامداران در سال‌های آتی نیز خواهد بود؟

به نظر می‌رسد بزرگترین معضل و شاید جدی‌ترین ریسک شرکت در سال جاری و سال‌های آتی موضوع آب مورد نیاز باغداری و تولید محصولات می‌باشد.

آب: 

احتمالا در سال‌های اخیر، به دفعات هشدار‌های جدی کارشناسان در خصوص جدی‌تر شدن بحران کم آبی و تنش‌های آبی شنیده اید. ضعف مدیریت در نهاد‌های تصمیم گیرنده و متولی امور کشاورزی کشور، استفاده بیش از حد از سفره‌های آب‌های زیرزمینی و ضعف‌های مفرط علمی و سرمایه گذاری در خصوص اصلاح وضعیت کنونی، منجر به شرایط اسفناکی شده که نه تنها زندگی بسیاری از شهروندان شهر‌های مختلف را تحت الشعاع قرار داده بلکه باعث اختلالاتی جدی در عملکرد صنایع داخلی نیز گردیده است.

در هفته‌های گذشته در خصوص نقش آب در عدم بهره برداری و یا احداث واحد‌های پتروشیمی واقع در استان فارس صحبت کردیم، اما اینبار نوبت به شرکت‌های فعال در حوزه کشاورزی رسیده است.

متاسفانه اراضی شرکت آبشرین کشت و صنعت آبشیرین، عمدتا در دشت کاشان و درگیر با تنش‌های شدید آبی می‌باشد.

هشدار به سهامداران : پسته های شب عیدتان را از بورس نخرید

میزان بارندگی در حدود ۱۳۷ میلی متر (در حدود یک ششم نرم جهانی) و حداکثر میزان تبخیر ۶۵۷ میلی متر (در حدود ۳ برابر نرم جهانی). 


البته معضل آب تنها مربوط به روستای آب شیرین کاشان نیست و این شهر سال هاست که درگیر کم آبی و بحران‌های آبی می‌باشد.

هشدار به سهامداران : پسته های شب عیدتان را از بورس نخرید

اما ماجرا از چه قرار است؟

بر اساس صورت‌های مالی و گزارش فعالیت‌های هیات مدیره، منابع آبی شرکت کشت و صنعت آبشیرین به ۴ حلقه چاه و ۵ رشته قنات محدود می‌گردد.

همانگونه که عنوان شد به دلیل کاهش چشمگیر منابع آبی استان اصفهان در سال‌های اخیر، شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان در سال ۱۴۰۱، اقدام به کاهش آب انتقالی از چهار حلقه آب مورد استفاده، می‌نماید. 

متاسفانه بر اساس حکم کمیسیون رسیدگی به اعتراض و طرح دعاوی شرکت آبشیرین، اقدام این شرکت نیز نتوانست مانع از کاهش آب دریافتی باغات این شرکت گردد.

هشدار به سهامداران : پسته های شب عیدتان را از بورس نخرید

علی رغم آنکه به نظر می رسد، شرکت اقدامات لازم در خصوص تجدید نظر در دیوان عدالت اداری را دنبال می کند، با این حال، بسیار بعید است، مشکلات کم آبی باغات شرکت مربوط به سال گذشته و سال جاری باشد و شاید با شدیدتر شدن بحران آبی و کاهش ادامه دار بارش باران در کشور، شاهد کاهش مجدد آب تخصیص داده به این شرکت در سال های آتی نیز باشیم. 
به عبارتی، کاهش آب دریافتی شرکت آنهم با مقادیر نامحسوس منجر به کاهش چشمگیر تولید محصولات می گردد چه برسد به کاهش جدی آب تخصیصی به باغات شرکت.

هشدار به سهامداران : پسته های شب عیدتان را از بورس نخرید

همانگونه که ملاحظه می‌گردد، بر اساس ادعای شرکت، عدم تغییر جدی در آب دریافتی، خشک شدن و کاهش غریب به نیمی از باغات و پسته تولیدی، رویدادی دست نیافتنی نیست.

اکنون شما بگویید، در صورت کاهش ۵۰ درصدی پسته تولیدی شرکت (در حدود ۷۰.۰۰۰ کیلوگرم)، سود شرکت چه مقدار می‌باشد و آیا سود‌های ناچیز سال جاری و شاید سال‌های آتی، ارزش در حدود ۲.۰۰۰ میلیارد تومانی شرکت در اردیبهشت سال ۱۴۰۲ و یا حتی ارزش بیش از ۶۱۰ میلیارد تومانی این شرکت را توجیه می‌کند؟

 

 

بورس‌نیوز، رسانه تخصصی بازارسرمایه در راستای شفافیت هرچه بیشتر و روشن‌شدن مسیر سرمایه‌گذاری سهامداران، آمادگی درج پاسخ افراد و نهادهای ذکر شده در مطلب را دارد. 

 

 

 

 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کلاس درسی برای مدیران، نوابغ و اساتید مالی شاغل در ارکان بازار
چهارشنبه‌های داغ: وقتی بعضی کارشناسان جزء، مدیر شوند، اوضاع از این بهتر نمی شود؛

کلاس درسی برای مدیران، نوابغ و اساتید مالی شاغل در ارکان بازار

حالا شیشه خورده‌های
چهارشنبه‌های داغ: سخن زیاد، عمل هیچ! / راز موفقیت و پیشرفت مدیران کشور

حالا شیشه خورده‌های "کساپا" را جمع کنید

ارسال نظر
نظرات بینندگان
سهامدار خرد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۳
نقل قول نوشته اصلی توسط بهرام نامدار نمایش پست ها
نیک می دانم این شاخص با هدف فریب افکار عمومی ( داخلی و خارجی ) طراحی شد ...

فرمول شاخص کل به گونه ای طراحی شد که همیشه و ابدی صعودی باشد ...

مثال ساده ای عرض کنم و بعد از سهامداران درخواست مهمی دارم .


.................................

می توانم صدها مثال بزنم ( اگر بیشتر دقت کنیم : فاجعه ی شاخص جعلی کل را داریم )

مثال : پسهند

سود تقسیمی پسهند می رود در دل شاخص کل و همچنین در دل شکربن

سود تقسیمی شکربن هم می رود در دل شاخص کل و وپترو

سود تقسیمی وپترو مجددا می رود در دل شاخص کل و مالک آن یعنی تاپیکو

سود تقسیمی تاپیکو هم مجددا می رود در دل شاخص و شستا

سود تقسیمی شستا هم مجددا در شاخص کل اثری بزرگ دارد ....

سود تقسیمی پسهند ۵ بار بر شاخص کل اثر مثبت گذاشت !

...................................


یعنی شاخص کل اعداد ۲ میلیون و ۳ میلیون را خواهد دید ، اما اکثریت سهام سقف های قبل را نخواهند دید ....

درخواست بنده که می تواند درخواست شما و عموم سهامداران باشد ، درخواست حذف شاخص کل از بورس تهران است ...

پیج ها و صفحه های مجازی و کانالهای تلگرامی انبوه سهامداران می تواند این خواسته را بازنشر کند و مطالبه کند ....

پایان فریبی به نام شاخص کل ، به نفع همه ی سهامداران است ....
مهران
شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۴
ببخشید من درست متوجه نشدم میشه بیشتر توضیح بدید؟
سود تقسیمی برای عدم تاثیر بر شاخص در روز بعد از بازگشایی سهم از قیمت سهم برداشته میشه. چجوری میتونه 5 برابر تاثیر داشته باشه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۳
با سپاس از گزارشات شفاف سازی چهارشنبه های داغ. اخیرا در پی ریزش قیمت سهمهای بنیادی، برای بنده و تعداد زیادی از افرادی که چندین سال در بازار بورس فعال هستند و سرمایه شخصی خودشان را بجای به کار انداختن در دلالی و بازارهای موازی به بورس آورده اند سوال است: چرا سهمهای بنیادی و سودده با پی بر ای زیر 5 و حتی در بعضی از شرکت های بورسی که زیر 3 هستند اینچنین ریزش قیمتی داشته اند و علیرغم گزارشات فصلی خوب و عالی بصورت روزانه درجا میزنند و هیچ نهاد ناظر در سازمان بورس و ... پیگیر این موضوع نیست؟! ولی سهمهای ضررده با زیان انباشته نجومی اینچنین صعودی و تا چندین برابر قیمت واقعیشان هر روز با صف خرید همراه میشوند! از ابتدای نیمه دوم سال (1402) سهامداری در شرکت های بنیادی و سودده به غیر از افت قیمت 30 تا 40 درصدی با وجود شاخص تورم بالای 45 درصدی هیچگونه عایدی برای سهامداران حقیقی نداشته! ولی شرکت های مورد اشاره در گزارشات چهارشنبه های داغ که بعضا با پی بر ای بالای 50 قیمتشان چندین برابر میشود هیچ برخوردی نمیشود؟ واقعا نباید ساز و کاری برای اینگونه شرکت های پروژه ای توسط سازمان بورس اندیشیده شود؟ یا فقط شرکت های بنیادی در بازار بورس زیر ذره بین نهادهای نظارتی هستند که در صعود قیمت 20 درصدی، نماد شرکت را متوقف نموده و توضیحات از ناشر و اخطار به سهامداران داده میشود! سازمان بورس خود مسبب تخلفات و وضعیت فعلی شرکت های اینچنینی هستند. سازمان بورسی که با قوانین من درآوردی زمینه تخلفات گسترده در شرکت های کاغذی را بوجود می آورد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸
تبریک به دولت 13 بابت فتح قله بی ارزشترین پول جهان. رتبه اول بی ارزشترین پول بین تمام کشورهای دنیا نشون میده که قطار پیشرفت سرعتش چنان زیاد بوده که ترمز بریده و مستقیم به ته دره سقوط کرده حال هی بیا بگو قطار در حال پیشرفته .توهم بسه بیدار شید .دلالی رو جمع کنید تولید و بورسو رونق بدید شاید فرجی بشه.
مهران
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۹
من در مورد تاثیر چند باره سود شرکت ها بر شاخص شک دارم.
ولی چیزی که مشخصه اینه که شما شاخص سال 92 که تا حدود 200 هزار رفت رو با شاخص الان که حدود 2 میلیون هست مقایسه کنید رشد 10 برابری رو نشون میده.
ولی در این بین فارس (بزرگترین شرکت فعلی بورس) شستا (چهارمین شرکت بزرگ بورس ) و بسیاری از شرکت های بزرگ دیگر به بورس تهران اضافه شدن. بخشی از عدد 2 میلیونی شاخص ناشی از این شرکت هاست، یعنی اگر شاخص رو بر اساس شرکت هایی که در همان سال 92 در بورس وجود داشتن مقایسه کنید عدد واقعی تر خواهد بود (شاید حدود 1 تا 1.5 میلیون)
ضمن اینکه بخش زیادی از این رشد مربوط به شرکت های بسیار بزرگ هست که سهامداران درصدی هنوز تا 90 درصد مالکیت روی اونها دارن
پس باید شاخص هم وزن رو مقایسه کنید. که تا حدی واقعی تر بشه.