بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۵
گزارش تحلیلی صبا فولاد خلیج فارس
فولاد پس از نفت خام دومین ماده پرمصرف در کشور‌های مختلف جهان است. کاربرد بی‌شمار آن در صنایعی نظیر ساختمان، خودروسازی، تولید قطعات، لوازم خانگی و... غیرقابل انکار است.
کد خبر : ۲۷۸۷۱۶

به گزارش بورس نیوز، فولاد پس از نفت خام دومین ماده پرمصرف در کشور‌های مختلف جهان است. کاربرد بی‌شمار آن در صنایعی نظیر ساختمان، خودروسازی، تولید قطعات، لوازم خانگی و... غیرقابل انکار است. این صنایع از فولاد به عنوان ماده اولیه استفاده می‌کنند. رشد اقتصادی جهان با رشد مصرف فولاد ارتباط مستقیم دارد. برای تولید فولاد از دو روش کوره بلند اکسیژن پایه و کوره الکتریکی (شامل قوس الکتریکی و کوره القایی) استفاده می‌شود. تفاوت این دو روش در نوع ماده اولیه مورد استفاده آن‌هاست، در روش کوره بلند از سنگ‌آهن، ذغال سنگ و آهن قراضه استفاده می‌شود، در روش کوره الکتریکی با استفاده از آهن قراضه و برق تولید صورت می‌گیرد. در دنیا بیشتر فولاد تولیدی از طریق روش کوره بلند تولید می‌شود. 

وضعیت صنعت فولاد در جهان

تولید فولاد خام در دنیا رشد سریعی داشته است. در جدول زیر تولید فولاد خام در دنیا از سال ۱۹۵۰ تا ۲۰۲۲ را مشاهده می‌کنید.

گزارش تحلیلی صبا فولاد خلیج فارس

میانگین نرخ رشد سالانه نیز در جدول ذیل نشان داده شده است.

گزارش تحلیلی صبا فولاد خلیج فارس

نمودار میزان تولید فولاد خام جهانی به‌شکل زیر نشان داده شده است:

گزارش تحلیلی صبا فولاد خلیج فارس

کشور‌های چین، هند و ژاپن بزرگترین تولیدکنندگان فولاد در دنیا هستند و حدود ۶۴ درصد فولاد دنیا را تولید می‌کنند. در جدول ذیل وضعیت میزان تولید کشور‌ها در دو سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به میلیون تن آورده شده است.

گزارش تحلیلی صبا فولاد خلیج فارس

پیش‌بینی انجمن جهانی فولاد از میزان تولید و مصرف فولاد در سال ۲۰۲۳ به ترتیب ۲,۰۱۹ و ۲,۰۲۸ میلیون تن است که نشان‌دهنده کسری حدود ۹ میلیون تنی است. این میزان کسری در سال‌های آتی نیز در همین حدود برآورد شده است. برترین تولید کنندگان فولاد جهان شرکت China Baowu Group و شرکت ArcelorMittal است. 

صنعت فولاد در ایران

ایران از منظر تولید فولاد رتبه دهم جهانی و از منظر تولید آهن اسفنجی رتبه دوم در دنیا را دارد. ایران با تولید نزدیک ۳۱ میلیون تن فولاد در سال ۲۰۲۲ رتبه یک منطقه را از آن خود کرده است. بزرگ‌ترین تولید کنندگان فولاد کشور، شرکت‌های فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان و فولاد خوزستان هستند. طرح‌های در دست اجرا نیز حدود ۲۷ میلیون تن است که تا سال ۱۴۰۴، میزان ۱۶ میلیون تن آن قابل تحقق می‌باشد. برای دستیابی به هدف تولید ۵۵ میلیون تن تا سال ۱۴۰۴، رشد سالانه ۶.۴ درصدی برای ظرفیت نیروگاهی مورد نیاز است. مصرف فولاد کشور نیز در سال ۱۴۰۱، از ۲۳ میلیون تن عبور کرد. بیش از ۷۰ درصد مقاصد صادراتی ایران به ترتیب چین، اندونزی و غنا است. 

فرایند تولید فولاد و آهن اسفنجی 

فرایند تولید فولاد به دو صورت کوره بلند و قوس الکتریکی در شکل زیر نشان داده شده است:

گزارش تحلیلی صبا فولاد خلیج فارس

فرایند تولید آهن اسفنجی در شکل زیر نشان داده شده است. تکنولوژی تولید بریکت گرم آهن اسفنجی، اغلب به روش میدرکس بوده و پس از واحد فولادسازی، آهن بریکت گرم به کوره قوس الکتریکی منتقل می‌شود. بریکت اسفنجی در مقایسه با آهن اسفنجی حجم، اشتعال‌پذیری، اکسیداسیون کم‌تر و استحکام بیشتری دارد.

گزارش تحلیلی صبا فولاد خلیج فارس

معرفی صبا فولاد خلیج فارس

شرکت فولاد ایسار پارس در تاریخ ۰۲/۰۹/۱۳۸۳ به‌صورت (سهامی خاص) تاسیس و تحت شماره ۲۳۵۸۵۳ مورخ ۱۴/۰۹/۱۳۸۳ در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است. بر اساس تصمیمات مجامع عمومی فوق‌العاده مورخ ۳۱/۰۴/۱۳۸۸ و ۱۲/۱۱/۱۳۹۵ به‌ترتیب نام شرکت به صبا فولاد خلیج فارس و سال مالی شرکت از پایان اسفند هر سال به پایان آذرماه تغییر کرد. شرکت صبافولاد خلیج فارس تولیدکننده انحصاری بریکت گرم آهن اسفنجی در ایران است. صندوق بازنشستگی کشوری با ۷۰ درصد سهامدار عمده این شرکت است. این شرکت در سال جاری افزایش سرمایه ۸۰۹ درصدی از محل آورده نقدی با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی داشته است. ظرفیت اسمی شرکت ۱.۵ میلیون تن و ظرفیت عملی آن در حال حاضر ۱.۱ میلیون تن است که برنامه شرکت افزایش سطح تولید تا رسیدن به ظرفیت اسمی است. با انجام تعمیرات در زمستان سال ۱۴۰۱ شرکت امکان تولید نزدیک به ظرفیت اسمی را پیدا کرده و به‌تازگی رکود تولید ماهانه شکسته شده است. شرکت در بندرعباس واقع شده است که با توجه به نزدیکی به بندر شهید رجایی، مزیت خوبی برای کاهش هزینه واردات و صادرات دارد. 

مفروضات و صورت سود و زیان

تولیدات شرکت صبا فولاد خلیج فارس در بورس کالا به فروش می‌رسد. به‌طور متوسط نرخ پایه عرضه بریکت اسفنجی ۷ درصد بیشتر از نرخ آهن اسفنجی است. شرکت طرح توسعه ۱.۷ میلیون تنی بریکت را در دست اجرا دارد که هزینه آن ۸,۷۰۰ میلیارد تومان (شامل ۱۵۲ میلیون یورو) برآورد شده است. شرکت برای تامین هزینه طرح افزایش سرمایه از محل آورده نقدی با سلب حق تقدم را اجرا کرده است که هم‌اکنون پذیره‌نویسی افزایش سرمایه در حال انجام است و این پذیره‌نویسی تا ۱۳ آذرماه سال جاری ادامه دارد. با در نظر گرفتن روند رو به رشد تولید در شرکت صبا فولاد خلیج فارس و نیز به بهره‌برداری رسیدن طرح توسعه تا شهریور ۱۴۰۵، مفروضات تولید و فروش به‌صورت جدول ذیل برآورد شده است:

گزارش تحلیلی صبا فولاد خلیج فارس

با مفروضات بیان شده، صورت سود و زیان به‌صورت جدول زیر برآورد شده است:

گزارش تحلیلی صبا فولاد خلیج فارس

در پایان با توجه به قیمت روز سهم و قیمت پذیره‌نویسی و درصد تقسیم سود ۹۰ درصدی (مطابق با سیاست تقسیم سود حداکثری سهامدار عمده) نسبت P/E سهم و پذیره‌نویسی قبل از مجمع و بعد از مجمع به‌صورت جدول ذیل محاسبه شده است. با توجه به روند رو به رشد تولید در شرکت صبافولاد خلیج فارس و با توجه به طرح توسعه ۱.۷ میلیون تن بریکت آهن اسفنجی در سال‌های آتی، در صورت موفقیت آمیز بودن طرح افزایش سرمایه و به بهره‌برداری رسیدن طرح توسعه می‌توان گفت شرکت در پذیره‌نویسی با دید بلندمدت گزینه جذابی برای بررسی‌های بیشتر و سرمایه‌گذاری احتمالی است.

گزارش تحلیلی صبا فولاد خلیج فارس

 

 شرکت  سرمایه‌گذاری هامون  صبا

اشتراک گذاری :
ارسال نظر