بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۶
گزارش تحلیلی شرکت شیشه قزوین
در اوایل اردیبهشت سال ۱۳۸۰ خبر احداث کارخانه تولید شیشه به روش فلوت در ایران توسط شرکت شیشه قزوین با مشارکت شرکت پیلکینگتون (Pilkington) اعلام و مطابق آن کار‌های مطالعاتی، طراحی و عملیات اجرائی احداث کارخانه در ۷۰ کیلومتری شهر قزوین در منطقه فارسجین در زمینی به مساحت ۲،۰۰۰،۰۰۰ مترمربع با زیر بنای صنعتی ۷۰،۰۰۰ مترمربع آغاز شد.
کد خبر : ۲۷۸۷۱۷


علی آقائی، محسن خانجانی 

به گزارش بورس نیوز، همگام با رشد روزافزون میزان مصرف شیشه تخت در ایران، پس از انجام مطالعات و مقدمات احداث کارخانجات شیشه توسط بانک صنعت و معدن، سرانجام کارخانه شیشه قزوین درسال۱۳۴۴ با سرمایه اولیه بالغ بر یک میلیارد ریال در زمینی به مساحت۲۶۰،۰۰۰ مترمربع با تخصیص زیربنای ۱۰۰،۰۰۰ مترمربع به مجموعه‌ای از سالن‌های تولید، انبارها، واحد‌های اداری، خدماتی و تعمیراتی در کیلومتر ۳ جاده قزوین- رشت راه اندازی شد.

در اوایل اردیبهشت سال ۱۳۸۰ خبر احداث کارخانه تولید شیشه به روش فلوت در ایران توسط شرکت شیشه قزوین با مشارکت شرکت پیلکینگتون (Pilkington) اعلام و مطابق آن کار‌های مطالعاتی، طراحی و عملیات اجرائی احداث کارخانه در ۷۰ کیلومتری شهر قزوین در منطقه فارسجین در زمینی به مساحت ۲،۰۰۰،۰۰۰ مترمربع با زیر بنای صنعتی ۷۰،۰۰۰ مترمربع آغاز گردید. عملیات اجرائی طرح در نیمه دوم سال ۱۳۸۸ پایان پذیرفت و تولید شیشه فلوت این شرکت رسماً آغاز شد. این کارخانه با بهره گیری از تکنولوژی شرکت پیلکینگتون قادر است شیشه فلوت را در طیفی از ضخامت‌های حداقل ۱/۸ تا حد اکثر ۱۲ میلیمتر با کیفیت بسیار بالا در حداکثر ابعاد ۳،۶۰۰*۶،۵۰۰ میلیمتر با ظرفیت ۱۸۰،۰۰۰ تن در سال تولید نماید. قرارداد بین دو شرکت شیشه قزوین و شرکت پیلکینگتون برای احداث دو خط تولید شیشه فلوت منعقد و عملیات اجرائی خط دوم نیز همزمان با مراحل پایانی خط اول آغاز شده است. کیفیت شیشه‌های تولیدی به دلیل یکنواختی ضخامت برای تولید انواع شیشه اتومبیل، آیینه و مصارف صنعتی دیگر بسیار مناسب است.

واحد صنایع جانبی شیشه قزوین در پاسخ به افزایش نیاز بازار به شیشه‌های ایمن و سلامت، لزوم کنترل اتلاف انرژی، تمایل جامعه به استفاده از شیشه‌های فرآوری شده و نیز دیدگاه راهبردی مدیران به مقوله گوناگونی مشاغل احداث شد. نیاز به استحکام، ایمنی و مقاومت در مقابل حرارت، مصرف کنندگان امروز را به استفاده از شیشه سکوریت سوق می‌دهد. در مراکز تجاری، ساختمان‌ها و صنایع خودرو سازی برای جلوگیری از شکست شیشه به قطعات بزرگ از شیشه سکوریت (دیر شکن و H.S.) استفاده می‌شود. به عبارت دیگر هنگامی که پارامتر‌هایی نظیر مقاومت مکانیکی و ایمنی اهمیت قابل ملاحظه‌ای داشته باشند، استفاده از شیشه سکوریت یک انتخاب هوشمندانه خواهد بود.

شرکت شیشه قزوین دارای پنج کوره تولیدی بوده که شامل شیشه فلوت، شیت و مشجر و سالن تولیدات صنایع جانبی شیشه (ایمنی، دوجدار و طلقی) می‌باشد. قابل ذکر است که کوره‌های ۲ و ۳ و ۴ بعلت فرسودگی بیش از حد ساختار آجری آن به ترتیب در سال‌های ۱۳۹۴، ۱۳۹۲ و ۱۳۸۹ متوقف گردیده‌اند. 

در ادامه مفروضات تحلیلی شرکت شیشه قزوین مشاهده می‌شود که به تشریح آنان پرداخته می‌شود.

گزارش تحلیلی شرکت شیشه قزوین

در جدول زیر کل مقدار تولید ۲۸ میلیون متر مربع در نظر گرفته شده که در مدت ۶ ماهه شرکت توانسته بیش از ۵۰ درصد این ظرفیت را محقق کند.

برای برآورد تولید هر نوع از شیشه‌ها نیز از نسبت تاریخی تولید هر نوع شیشه به کل تولید استفاده شده است. 

برای بحث قیمت گذاری شیشه‌ها بر اساس اخرین نرخ‌های فروش شرکت، نرخ فروش هر نوع شیشه به صورت دلاری در نظر گرفته شده است؛ که در جدول زیر قابیل مشاهده است.

گزارش تحلیلی شرکت شیشه قزوین

برای برآورد بهای مواد مستقیم مصرفی از یک نرخ تورم مواد اولیه که در مفروضات قابل مشاهده است استفاده شده و علاوه بر این فرض شده کل مبلغ مواد مستقیم به نسبت مقدار تولید نیز رشد کند. 

با توجه به مفروضات بیان‌شده صورت سود و زیان برآوردی شرکت شیشه قزوین به شرح جدول ذیل است:

گزارش تحلیلی شرکت شیشه قزوین

بنابراین شرکت شیشه قزوین در سال مالی منتهی به اسفند‌ماه ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ می‌تواند به ازای هر سهم ۶,۰۲۲ و ۶,۸۰۴ ریال سود محقق کند؛ بنابراین نسبت P/E بعد از مجمع شرکت، پایین‌تر از ۴ واحد خواهد بود.

 

 شرکت  سرمایه‌گذاری هامون  صبا

اشتراک گذاری :
ارسال نظر