بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۸
پترول میزان ریسک‌ سبد پرتفوی خود را کاهش داد؛

تزریق خون تازه به سبد پرتفوی پترول

تزریق خون تازه به سبد پرتفوی پترول
پترول در اسفندماه ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌های خود را بالغ‌بر ۱۷ هزار و ۸۴۴ میلیارد تومان شناسایی کرد که نسبت به بهای تمام‌شده سرمایه‌گذاری‌ها رشد ۴ درصدی را به همراه داشت.
کد خبر : ۲۷۹۴۹۷

بورس نیوز:

سرمایه گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس در گزارش فعالیت ماهانه منتهی به اسفندماه سال ۱۴۰۲ مجموع بهای تمام‌شده سرمایه‌گذاری خود را برابر با مبلغ ۶ هزار و ۴۳۹ میلیارد تومان ارائه کرد، بهای تمام‌شده "پترول" سرمایه‌گذاری از مجموع سرمایه‌گذاری مربوط به شرکت‌هایی است که در بازار سرمایه و خارج از بازار حضور دارند.

مجموع بهای تمام‌شده سرمایه‌گذاری‌های "پترول" در اسفندماه سال جاری، در مقایسه با ماه گذشته ۲ درصد رشد سرمایه‌گذاری را به همراه داشت، عمده‌ترین سرمایه‌گذاری که "پترول" انجام داد مربوط به شرکت‌هایی است که در خارج از بازار سرمایه حضور دارند و بهای تمام‌شده این سرمایه‌گذاری برابر با ۳ هزار و ۹۳۱ میلیارد تومان است. همچنین لازم به ذکر است که تا پایان اسفندماه میزان سرمایه‌گذاری پترول برابر با ۲ هزار و ۵۰۷ میلیارد تومان بوده است.

تزریق خون تازه به سبد پرتفوی پترول

در خصوص صورت وضعیت پرتفوی بورسی پترول گفتنی است که بخش «محصولات شیمیایی» بیشترین سرمایه‌گذاری را در اختیار دارد و این مبلغ سرمایه‌گذاری بالغ‌بر ۲ هزار و ۵۰۷ میلیارد تومان به ثبت رسیده و می‌توان گفت که تمام سرمایه‌گذاری صورت گرفته توسط پترول در این حوزه بوده است. ارزش بازار این بخش در اسفندماه به ۱۷ هزار و ۸۴۴ میلیارد تومان به ثبت رسید، "پترول” با سرمایه ثبت‌شده ۱۰ هزار میلیارد تومانی طی عملکرد ۱۰ ماهه، طی سال مالی منتهی به پایان اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ از محل سود سهام محقق‌شده درآمدی بالغ‌بر ۵۰۸ میلیارد تومان کسب کرد. 

بیشترین میزان بهای تمام‌شده "پترول" در اسفندماه معلق به بخش سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی است که در خارج از بازار سرمایه فعال هستند، همان‌طور که گفته شد مجموع بهای تمام‌شده در این بخش برابر با ۳ هزار و ۹۳۲ میلیارد تومان به ثبت رسید که نسبت به ماه گذشته تغییری را به دنبال نداشت و عمده‌ترین بهای تمام‌شده سرمایه‌گذاری نیز در حوزه مواد و محصولات شیمیایی عنوان شده است.

ارزش بازار پرتفوی شرکت‌های بورسی "پترول"

سرمایه گذاری توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس طی عملکرد ماهانه منتهی به اسفندماه سال جاری، ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌های خود را بالغ‌بر ۱۷ هزار و ۸۴۴ میلیارد تومان شناسایی کرد که نسبت به بهای تمام‌شده سرمایه‌گذاری‌ها رشد ۴ درصدی را به همراه داشت.

تزریق خون تازه به سبد پرتفوی پترول

بیشترین میزان ارزش بازار در صورت‌وضعیت پرتفوی شرکت‌های «بورسی» در اختیار شرکت «پتروشیمی لردگان» با ۴ هزار و ۳۶۲ میلیارد تومان بود و شرکت «صنایع پتروشیمی کرمانشاه» نیز پس از لردگان قرار داشت، میزان ارزش بازار این پتروشیمی برابر با ۳ هزار و ۸۹۸ میلیارد تومان به ثبت رسید.

تزریق خون تازه به سبد پرتفوی پترول

در پایان این گزارش لازم به ذکر است پترول بیشترین سهامی که از آبان ماه تا پایان اسفندماه ۱۴۰۲ به فروش رسانده مربوط به بورس، بورس انرژی، زاگرس و شیراز بوده است و در مقابل این واگذاری سهم‌ها، مشغول به خرید سهام پارس، نوری، بوعلی، شگویا و آریا شده است.

شرکت پترول با توجه به این موضوع که سهام شرکت‌ها قبلی سود تقسیمی بالایی نداشتند و جریان نقدینگی این شرکت را بهبود نمی‌داد تصمیم به جایگزینی سهم‌ها گرفت و مبلغ ۶۴۳ میلیارد تومان صرف خرید سهام گفته شده کرد. میزان بازدهی که از فروردین ماه تا ۲۱ اسفندماه ۱۴۰۲ داشته برابر با ۱۶.۲۳ درصد بوده است.

همچنین گفتنی است که شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس ۳ میلیارد سهم شرکت پتروشیمی صئف خلیج فارس را که معادل ۳۰ درصد از کل سهام شرکت مذکور را به صورت یکجا از طریق مزایده عمومی واگذار کرده است و پتروشیمی تندگویان با مبلغ ۴ هزار میلیارد تومان بنده مزایده شده است.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
ارسال نظر