بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۸
ایرادات خطرآفرین سامانه خودنویس

خطر بیخ گوش مستأجران!

خطر بیخ گوش مستأجران!
با ایراداتی که این سامانه از آن برخوردار است، به راحتی می‌توان ملک دیگری را اجاره داد. متاسفانه احراز هویت در این سامانه وجود ندارد و با اطلاعات فیک (شماره شبا و شماره کارت) می‌توان اطلاعات خود را ثبت کرده و در کمال تاسف این داده‌ها پذیرفته می‌شوند!
کد خبر : ۲۸۰۳۰۵

به گزارش بورس‌نیوز، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، داوود بیگی‌نژاد، نایب رئیس اول اتحادیه مشاور املاک درخصوص سامانه خودنویس، بیان کرد: در ماده ۱۸ جهش تولید عنوان شده که دسترسی برای مردم ایجاد شود، اما متاسفانه با تأسیس این سامانه مستقل، عملاً دسترسی مشاوران املاک قطع شده و اکوسیستم خرید و فروش تغییر کرده است.


وی با اشاره به ایرادات فنی و قانونی سامانه خودنویس، گفت: با عنایت به احراز هویت از طریق تلفن همراه، در صورتی که کد رهگیری اولیه برای متعاملین پیامک می‌شود در اختیار مشاور املاک قرار نگیرد، امکان گرفتن کد رهگیری برای مشاور املاک دیگر میسر نیست؛ درصورتی که قانون‌گذار در صورت عدم دریافت کد رهگیری، تنبیهاتی را برای مشاور املاک در نظر گرفته است. در سامانه خودنویس، متعاملین قبل از خواندن قرارداد، تمامی موارد را پذیرفته‌اند و دیگر امکان رد و تغییر قرارداد را ندارند!


نایب رئیس اول اتحادیه مشاور املاک مطرح نمود: سیاست واحد در حوزه مسکن نداریم و مشاوران املاک باعث ایجاد تورم نشده‌اند. آن چیزی که مهم بوده اجرای درست قانون است.

همچنین فرهاد بیضایی، کارشناس مسکن با بیان اینکه در قرارداد‌های اجاره برای موجران و مستاجران، امنیت معامله حائز اهمیت است، افزود: با ایراداتی که این سامانه از آن برخوردار است، به راحتی می‌توان ملک دیگری را اجاره داد. متاسفانه احراز هویت در این سامانه وجود ندارد و با اطلاعات فیک (شماره شبا و شماره کارت) می‌توان اطلاعات خود را ثبت کرده و در کمال تاسف این داده‌ها پذیرفته می‌شوند.

در ادامه این کارشناس مسکن ضمن انتقاد به سامانه خودنویس خاطرنشان کرد: صراحتاً در سامانه خودنویس آمده که هیچ گونه مسئولیتی در قبال صحت اطلاعات ندارد. آیا در آینده میزان پرونده‌های قضایی بیشتر نمی‌شود؟ چه کسانی باید صحت سنجی اطلاعات وارد شده را بررسی کنند که متاسفانه به اجبار، به غیر رسمی شدن اسناد مالی دامن می‌زنیم.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر