بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۹
چرا همه دوست دارند در مجلس به مردم خدمت کنند؟ ۳.۹۰۰ میلیارد تومان بودجه مجلس انقلابی در سال ۱۴۰۳

دولت حامی مستضعفان، مالیات مردم مستضعف را در کجا هزینه می کند؟!

دولت حامی مستضعفان، مالیات مردم مستضعف را در کجا هزینه می کند؟!
ظاهرا قرار است، معنای ریاضت اقتصادی را، تنها مردم درک کنند و همچنان خبری از کاهش درآمد نهاد‌ها و افراد نزدیک به حلقه حاکمیت، ولو به مبلغی ناچیز نیست.   در سالی که دولت از مالیات حقوق ۱۴ میلیون تومانی ماهانه (معادل روزی نیم کیلو گوشت گوسفندی) یک کارگر هم نمی‌گذرد، بودجه نهاد منتسب به رئیس جمهور و همراهانش، افزایشی ۹۰ درصدی خواهد داشت.
کد خبر : ۲۸۰۴۲۷

به گزارش بورس نیوز، بی تردید یکی از اصلی‌ترین گزارشاتی که نقشه راه سالانه و سمت و سوی سیاست‌های حکمرانان کشور را آشکار می‌نماید، لوایح بودجه سالانه کشور می‌باشد. از نظر نگارندگان خواندن و آنالیز بودجه سالانه کشور، نه تنها نمایی کلی از شرایط سالانه را برای هر فعال سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ترسیم می‌کند بلکه چشم اندازی واقع بینانه‌تر در خصوص آینده کشور آشکار می‌سازد. 

به طور مثال، تحلیل بودجه سالانه کشور تنها منحصر به برآورد احتمال تحقق درآمدها، محاسبه کسری بودجه و پیش بینی نرخ تورم سالانه نمی‌باشد و بررسی نحوه تخصیص، افزایش و کاهش بودجه سرفصل‌های نظامی، مذهبی، آموزشی، درمانی و ...، زوایای جدیدی از نوع نگرش و اولویت‌های حکومت و دولتمردان را هویدا می‌کند.

به عنوان نمونه، وقتی افزایش چشمگیر و در حدود ۳۱.۰۰۰ میلیارد تومانی بودجه فرماندهی کل انتظامی در مقایسه با سال گذشته و یا بودجه‌های هنگفت وزارت دفاع، ستاد مشترک ارتش و سپاه پاسداران را در کنار بودجه وزارت علوم قرار دهید، میزان تمایلات دولت برای تقویت بنیه دفاعی به جای بنیه علمی کشور بیش از پیش آشکار گردد.

در گزارش هفته گذشته عنوان کردیم که بخش عمده‌ای از درآمد‌های دولت در سال ۱۴۰۳، وابسته به درآمد‌های مالیاتی اخذ شده از مشاغل، کارمندان و کارگران بی نوا (مالیات بر حقوق و دستمزد، مالیات بر ارزش افزوده و ...) می‌باشد؛ بنابراین دانستن آنکه دولت جناب رئیسی، درآمد‌های مالیاتی دریافتی از اقشار ضعیف و کم بهره را چگونه هزینه می‌کند، خالی از لطف نیست.

به عبارتی می‌خواهیم با بررسی چند نمونه از هزینه‌هایی که دولت هیچگاه حاضر به کاهش آن‌ها نیست، چشم انداز روشن تری از نحوه بودجه بندی و مصرف منابع مالیاتی مردم داشته باشیم. 

احتمالا یکی از سوالاتی که هر ساله در ذهن بسیاری از شما خوانندگان محترم به وجود می‌آید این است که چگونه با بدتر شدن هر ساله اقتصاد کشور، دولت درآمد‌های خود را به واسطه اخذ مالیات‌های بیشتر از مردم و مشاغل افزایش می‌دهد، ولی هیچگاه حاضر نیست تنها بخشی از بودجه و پول‌های یامفتی که به نهاد‌های بی تاثیر و یا کم تاثیر می‌دهد را کاهش دهد؟

ظاهرا قرار است، معنای ریاضت اقتصادی را، تنها مردم درک کنند و همچنان خبری از کاهش درآمد نهاد‌ها و افراد نزدیک به حلقه حاکمیت، ولو به مبلغی ناچیز نیست.

 

ببنیم دولت حامی مستضعفان، پول مالیات مستضعفان را به چه نهاد‌ها و افرادی می‌دهد:

حامیان اصلی مستضعفان از همه بیشتر بهره می‌برد؟

در سالی که دولت از مالیات حقوق ۱۴ میلیون تومانی ماهانه (معادل روزی نیم کیلو گوشت گوسفندی) یک کارگر هم نمی‌گذرد، بودجه نهاد منتسب به رئیس جمهور و همراهانش، افزایشی ۹۰ درصدی خواهد داشت.

۹۰ درصد افزایش هزینه‌های نهاد ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۳؟

باور کنید با توجه به عملکرد ضعیف و تاسف بار دولت در سال گذشته، هر شخص عاقلی، به کاهش بودجه و هزینه‌های این نهاد رای می‌دهد و نه افزایش ۹۰ درصدی؟

دولت حامی مستضعفان، مالیات مردم مستضعف را در کجا هزینه می کند!

همانگونه که در جدول فوق نیز مشاهده می‌گردد، هزینه‌های ۳.۲۷۳ میلیارد تومانی نهاد ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۲، با جهشی خیره کننده و ۸۷ درصدی در سال ۱۴۰۳ به مبلغ ۶.۱۱۵ میلیارد تومان افزایش یافته است.

 

اما افزایش ۲.۹۰۰ میلیارد تومانی هزینه‌های نهاد ریاست جمهوری بابت چیست؟

 بر اساس جدول ارائه شده در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، از مبلغ ۲.۹۰۰ میلیارد تومانی افزایش هزینه‌های نهاد ریاست جمهوری، ۱.۲۵۰ میلیارد تومان مربوط به بودجه معاونت اجرایی رئیس جمهور می‌باشد که در سال پیش چنین سرفصلی وجود نداشته است.

 

۱.۲۵۰ میلیارد تومان بودجه برای معاونت اجرایی رئیس جمهور؟

اینکه معاونت اجرایی رئیس جمهور قرار است چه اقدامی برای بهبود کشور انجام دهد که بابتش ۱.۲۵۰ میلیارد تومان از مالیات کارگران و کارمندان را به او اختصاص داده اند، سوالی است که تنها می‌توان از شخص رئیس جمهور پرسید.

اصلا اگر چنین سمت، با چنین بودجه‌ای تا به این حد برای مدیریت کشور با اهمیت بوده است، چگونه در سرفصل‌های بودجه سال پیش نبوده؟ یعنی یکی از دلایل عملکرد ضعیف و تاسف بار دولت در سال گذشته، نبود جایگاه جدید معاونت اجرایی رئیس جمهور بوده است؟

دولت حامی مستضعفان، مالیات مردم مستضعف را در کجا هزینه می کند!

۵۴۰ میلیارد تومان افزایش هزینه‌های مرکز امور حقوقی بین الملل – دعاوی حقوقی؟

از دیگر نکات جالب توجه افزایش هزینه‌های نهاد ریاست جمهوری در بودجه سال ۱۴۰۳، ارتقاء ۵۴۰ میلیارد تومانی هزینه‌های مرکز امور و دعاوی حقوقی می‌باشد.

اولا که تا جایی که به یاد داریم سیاست‌های چند سال گذشته کشور، تکیه بر توانایی‌های داخلی تا مشارکت بین المللی بوده است و از طرفی، حداقل به خاطر نداریم کشورمان در چند سال گذشته در پرونده حقوقی تاثیرگذاری، برنده شده باشد. 

اینکه این ۵۴۰ میلیارد تومان مالیات مردم قرار است، صرف کدام پرونده‌های حقوقی و علیه چه کشور‌هایی شود، سوالیست که حداقل جوابش در لایحه بودجه دیده نمی‌شود.

 

۵۵ میلیارد تومان برای هیات عالی گزینش؟ مگر شخصی هم باقی مانده که گزینشش کنید؟

بسیاری از ما فکر می‌کردیم که حداقل با یک دست شدن حاکمیت، دولت و مجلس، دیگر خبری از گزینش نباشد. اصلا شخصی غیر و متفرقه مانده که به خاطر گزینشش، در لایحه بودجه امسال ۵۵ میلیارد تومان هزینه برای هیات عالی گزینش در نهاد ریاست جمهوری در نظر گرفته اید؟

دولت حامی مستضعفان، مالیات مردم مستضعف را در کجا هزینه می کند!

 

به سازمان ملی بهره وری ایران چرا پول می‌دادیم و چرا دیگر نمی‌دهیم:

یکی از چند ده نهاد و سازمانی که ماهیت وجودیشان در سال‌های گذشته زیر سوال بوده است، سازمان ملی بهره وری ایران می‌باشد.

سازمانی که ظاهرا، فلسفه وجودی اش راهبری حرکت ملی بهره وری و ارتقای مستمر بهره وری می‌باشد. به عبارتی شما عزیزان هر اندازه ارتقای مستمر بهره وری که در صنایع و محصولات کشور، احساس می‌کنید، مدیون چنین نهاد معظمی می‌باشد.

دولت حامی مستضعفان، مالیات مردم مستضعف را در کجا هزینه می کند!

اما ظاهرا دیگر قرار نیست با سرعت قبل، شاهد رشد مستمر بهره وری در کشور باشیم چرا که دولت تصمیم گرفته در سال ۱۴۰۳، بودجه ۳۰ میلیارد تومانی این سازمان را قطع کند.

دولت حامی مستضعفان، مالیات مردم مستضعف را در کجا هزینه می کند!

 

چرا همه دوست دارند به مجلس بروند؟

آخرین باری که مجلس شورای اسلامی با اتخاذ تصمیمی شجاعانه در مخالفت با اقدامات ضعیف دولت، قانونی را برای بهبود سطح زندگی مردم کشور تصویب کرده است، به یاد دارید؟

آخرین باری که نمایندگان مجلس با تصویب قوانینی، موجب کاهش مشکلات مردم شده باشند را به یاد دارید؟

آیا تاکنون دیده اید نمایندگان مجلس در ایران از حق خود برای استیضاح روسای جمهور ضعیف در ادوار مختلف استفاده کرده باشند؟ 

آیا مجلسی همراه‌تر و همسو‌تر از مجلس کنونی با تصمیمات دولت به یاد دارید؟ شومن‌های تلویزیونی را در سمت‌های مختلف تائید می‌کنند. لوایح بودجه را به راحتی تصویب می‌کنند. از استیضاح وزیران نالایق دوری و تمامی قوانینی که آرامش زندگی مردم جامعه را از بین می‌برند را به راحتی تصویب می‌کنند. 

 

آیا چنین مجلس انقلابی، شایسته تجلیل و افزایش بودجه سالانه نیست؟

حق با شماست ما هم معتقدیم که نه تنها این مجلس انقلابی شایسته تجلیل است بلکه می‌بایست بودجه‌ای کلان در اختیارش بگذاریم تا دیگر به فکر گرفتن ماشین‌های شاسی بلند از شرکت‌های مونتاژ کار داخلی نیفتند.

دولت حامی مستضعفان، مالیات مردم مستضعف را در کجا هزینه می کند!

 

۳.۹۰۰میلیارد تومان بودجه برای مجلس:

در شرایطی که تجهیز زیر ساخت‌های آب و فاضلاب اهواز در خوزستان و اتمام مشکلات چندین ساله مردم این منطقه به بودجه‌ای در حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد، نمایندگان انقلابی مجلس بودجه سالانه ۳.۹۰۰ میلیارد تومانی در اختیار دارند.

دولت حامی مستضعفان، مالیات مردم مستضعف را در کجا هزینه می کند!

 

آیا شما راضی هستید مالیات‌های پرداختی تان صرف چنین هزینه‌هایی شود؟

 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
لطفا سیگار خود را ترک نکنید
سوژه هفته: نگاهی به بودجه ۱۴۰۳: ببینید، بخندید و گریه کنید؛

لطفا سیگار خود را ترک نکنید

شما عملکرد آقای عشقی را قضاوت کنید
سوژه هفته: چند خطی در نکوهش امیدواران به رفتن عشقی: مگر در این کشور کسی آمده که از قبلی بهتر باشد؟

شما عملکرد آقای عشقی را قضاوت کنید

ارسال نظر