بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۶
با تحلیل یک صنعت بدست آمد :

سرمایه گذاری تا اطلاع ثانوی ممنوع !

این موارد باعث تار شدن چشم انداز سرمایه گذاری در این گروه شده است و فعالان بازار نیز با تشخیص این موضوع این گروه را از پرتفوی خود تا اطلاع ثانوی حذف نموده اند.
کد خبر : ۲۸۰۶۲

صنعت سیمان ، آهک و گچ بورس شامل 29 شرکت می شود سیمان در چند سال اخیر تحولات زیادی را تجربه نموده است بطوریکه سیمان در سالهای نچندان دور به دلیل کمبود عرضه و تقاضای بالا با یک بازار سیاه مواجه بودکه باعث شده بود تا این کالا در سبد حمایتی دولت قرار گیرد .

هر چند با تمام این تدابیر بازار سیاه این کالا همچنان ادامه داشت اما با رکود بازار مسکن و کاهش تقاضا و از سوی دیگر افزایش مقدار تولید سیمان در کشور این کالا بصورت مرحله ای از سبد حمایتی خارج شد و در حال حاضر نیز با مازاد عرضه روبروست .

از همین رو بنظر می رسد این صنعت هیچ گاه قصد ندارد به تعادل برسد. با مقدمه ای که ذکر شد به بررسی وضعیت 29 شرکت بورسی این صنعت از ابتدای سال تاکنون می پردازیم.

همانطور که اشاره شد انباشت سیمان در کاخانجات کشور باعث شد که دولت این صنعت را التیام بخشد اما باید توجه داشت که صادارات سیمان نیز به لحاظ هزینه حمل و نقل برای تمامی شرکتهای این بخش مزیت محسوب نمی شود و تنها شرکتهای حاشیه ای از این موضوع منتفع می گردند. از سوی دیگر سیمان یکی از صنایع انرژی بر محسوب می شود که با توجه به اجرای طرح تحول اقتصادی این شرکتها نیز در صورت اجرای آن با چالش مواجه می شوند .

این موارد باعث تار شدن چشم انداز سرمایه گذاری در این گروه شده است و فعالان بازار نیز با تشخیص این موضوع این گروه را از پرتفوی خود تا اطلاع ثانوی حذف نموده اند.

در مجموع میانگین بازدهی این گروه در بورس از ابتدای سال جاری تاکنون 3.75 درصد بوده این در حالی است که میانگین بازدهی کل بورس در همین مدت 34.55 درصد گزارش شده است. این موضوع موید همان مطلبی است که در خصوص این گروه در بالا ذکر شد.

به گزارش بورس نیوز شرکتهای سیمان کرمان ، سیمان کردستان ، سیمان بهبهان به ترتیب با 75 ، 62 و 59 درصد بالاترین میزان بازدهی و شرکتهای سیمان بجنورد ، سیمان اردبیل و سیمان صوفیان به ترتیب با ( 0.49- ) ، ( 35- ) و ( 31- ) درصدبدترین عملکرد را از این حیث داشته اند .

در پایان خاطر نشان می شود بازدهی این صنعت در مدت مشابه سال گذشته بطور میانگین 21 درصد بوده است.

لازم بذکر است تعداد سهام معامله شده در این گروه از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 441.7 میلیون سهم بوده که این رقم در سال گذشته 468.8 میلیون سهم گزارش شده است .

اشتراک گذاری :
ارسال نظر