بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۵
سیاست گروه ایران خودرو بر بورسی کردن شرکت‌های زیرمجموعه است/ افزایش سرمایه
نماینده ایران خودرو گفت: افزایش سرمایه ۵۰۰ درصدی از محل سود انباشته برای سرمایه گذاری سلیم است. در نهایت موضوع عرضه ایمن است که پیش بینی می‌شود این موضوع در سال جاری به مرحله نهایی برسد.
کد خبر : ۲۸۲۹۸۷
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، امیر چراغعلی، نماینده ایران خودرو در نشست خبری ویژه عرضه اولیه سهام شرکت سرمایه گذاری سلیم اظهار کرد: سیاست گروه ایران خودرو بر بورسی کردن شرکت‌های زیرمجموعه است. ایران خودرو، ۶۷ شرکت غیربورسی دارد که عرضه اولیه برخی از ان‌ها در دستور کار هیات مدیره قرار گرفته است.

وی افوزد: هدف از عرضه شرکت‌ها در بورس استفاده از ظرفیت‌های مالیاتی، تامین مالی، افزایش شفافیت و بهبود کنترل‌های داخلی است. اما در مجموعه سلیم به غیر از مواردی که اشاره شد، موضوع جنس سهامداری دلیل بسیار جدی برای ما بود که بخواهیم در سرعت بخشیدن و کیفیت دنبال کردن این هدف، متفاوت از سایر شرکت‌ها دنبال کنیم. موضوع اهمیت سلیم در پورتفوی آن است. شرکت‌هایی که سلیم در پورتفو دارد، در زنجیره ارزش گروه صنعتی ایران خودرو بسیار مهم بوده که توجه به این موضوع اهمیت شرکت را دو چندان می‌کند.

چراغعلی در این باره ادامه داد: ما باید فضای کسب و کار صنعت خودرو را باید مدنظر داشته باشیم. اگر در ۱۰ سال گذشته روند سرمایه گذاری را در گروه سرمایه گذاری سلیم در صنعت خودرو و قطعه سازی نگاه کنیم، می‌بینیم که در این ۱۰ سال عمده آن‌ها یا زیان می‌دهند یا در نقطه سر به سر به فروش می‌روند.

نماینده ایران خودرو در این نشست خاطرنشان کرد: با مدیریت حاکم بر مجموعه سلیم و حمایت‌های گروه صنعتی ایران خودرو ضمن سودآوری و افزایش ثروت، پروژه‌های خوبی است که درشرکت‌های گروه سرمایه گذاری سلیم انجام شده است. این کسب و کار‌ها به مراتب از شرکت‌هایی که در این صنعت حضور دارند، بهتر عمل کرده اند. 

وی توضیح داد: مجموعه سلیم در بازار خوشنام است و به عنوان یک بازیگر خوب در بازار شناخته می‌شود. سلیم سه حوزه اصلی برای فعالیت‌ها دارد. شرکتداری و سرمایه گذاری در شرکت‌های تابعه، سرمایه گذاری در خرید و فروش سهام پذیرفته شده در بورس و سرمایه گذاری در سایر دارایی‌های مالی.

وی با اشاره به سهامدار عمده "سلیم" بیان کرد: سهامدار عمده "سلیم"، ایران خودرو دیزل است. دو، سه بار سهامدار این مجموعه تغییر کرده است. با توجه به محدودیت‌ها و الزامات بانک مرکزی، ایران خودرو به عنوان سهامدار عمده تعیین شد. ایران خودرو دیزل ۵۲ درصد بازار تجاری کشور را در اختیار دارد. ۵۳ درصد دیگر در اختیار گروه صنعتی ایران خودرو است. یکی از اهداف تاسیس سلیم این بود که ما افزایش ثروت را مد نظر قرار دادیم. در تشکیل پورتفوی شرکت مراقبت از موضوع ریسک توجه جدی شده است. 

هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری سلیم را آقاپور معاون مالی گروه ایران خودرو و رئیس هیات مدیره، ابراهیمیان نایب رئیس و مدیرعامل "وساپا"، معماریان از فعالان بازار، و نظریان تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به مقایسه شرکت سرمایه گذاری سلیم با سایر شرکت‌های این گروه گفت: بالاترین بازدهی را مجموعه سلیم دارد. نسبت به شرکت‌های سرمایه گذاری بازدهی این سهم بازدهی مناسبی است. تقسیم سود‌هایی که این مجموعه انجام داده را مد نظر داشته باشیم. توانایی شرکت در پایداری سود ضمن تقسیم سود‌ها بود که این روند ادامه یافته است.

چراغعلی خاطرنشان کرد: استراترژی دارایی‌ها را ۹ همت را هدفگذاری کردیم. چه از محل سود انباشته و چه از محل افزایش سرمایه برای پروژه انجام خواهد شد. مهمترین موضوع دیگر، انتصاب افرادی است که در هیات مدیره شرکت‌ها مستقر هستند. ملاک ما انجام پروژه ها، سودآوری و استقرار کنترل‌های داخلی است که در کمیته انتصابات با جدیت انجام خواهد شد. 

نماینده ایران خودرو عنوان کرد: پذیرش شرکت‌های گروه سرمایه گذاری سلیم مانند ایمن و طعنیان را دنبال می‌کنیم و اصلاح ساختار سرمایه و اصلاح ساختار مالی سلیم و ایمن را در دستور کار داریم.

وی گفت: نکته دیگر موضوع پروژه هاست. ایران خودرو پروژه‌هایی را در سرمایه گذاری سلیم دنبال می‌کند که از نظر ریسک بازار مطمئن، مباحث تکنولوژیکی، قوانین و مقررات در کمینه‌ترین حالت باشد تا بتواند در سرمایه گذاری که انجام می‌دهد و رسیدن به بازدهی و برگشت آن به سرعت اقدام کند.

چراغعلی ادامه داد: برای حمایت از سهم پیش بینی‌های لازم شده است. به عنوان یک سرفصل سرمایه گذاری جدی به آن نگاه شده است. منابعی را در شرکت‌های سرمایه گذاری دیگر گروه صنعتی ایران خودرو برنامه ریزی شده که در روز مچین اگر فروشنده‌ای باشد دنبال می‌کنند. ۲۷ درصد سرمایه متعلق به مجموعه دیزل است و برنامه داریم که این میزان را به ۳۴ درصد برسانیم.

نماینده ایران خودرو گفت: نکته دیگر افزایش سرمایه ۵۰۰ درصدی از محل سود انباشته برای سرمایه گذاری سلیم است. در نهایت موضوع عرضه ایمن است که پیش بینی می‌شود این موضوع در سال جاری به مرحله نهایی برسد.

اشتراک گذاری :
برچسب ها :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.