بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۳
انتقادها به مدیران پیش از پوستین دوز متوجه است و فقط از مدیر جدید انتظار اصلاح امور است اما ظاهراً وی نیز قصد اصلاح روند فوق را ندارد و حتی با اقداماتی در پی تشدید آن است بطوریکه در روز یکشنبه 27 ماه سال جاری خبری از طریق روابط عمومی سایپا به رسانه ها ارسال شده با عنوان " سایپا هزینه حفاظت از گونه های مختلف آهو در سراسر ایران را بعهده خواهد گرفت " که بهت و حیرت تمام فعالان بازار سرمایه را به همراه داشت زیرا انجام چنین هزینه های گزافی که هیچ خروجی مثبتی برای شرکت ندارد وظیفه مدیر عامل آن نیست بلک سودآوری و رشد تولید جزو وظایف وی است
کد خبر : ۲۸۶۷۷

چندی پیش و پس از انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری بود که مدیر عامل اسبق شرکت خودروسازی سایپا مهرداد بذر پاش به عنوان معاون رییس جمهور معرفی شد و سکان هدایت این شرکت بزرگ پس از گمانه زنی های مختلف به پوستین دوز سپرده شد.


از همان ابتدا کارشناسان صنعت خودرو وحتی فعالان بازار سرمایه شبهاتی در این انتخاب می دیدند که در نظرات خود اعلام کردند و حتی وزیر صنایع و معادن هم تاحدی بر این شبهات واکنش نشان داد بطوریکه پوستین دوز را به عنوان عضو هیأت مدیره سایپا معرفی نکرد . امری که تا پیش از این در خودروسازان مرسوم نبوده است و در یک دوره منطقی توأما مدیر عامل و رییس هیأت مدیره ایران خودرو شد.

البته وزیر صنایع مدیر عامل پیشتر از مهرداد بذر پاش را ( قلعه بانی ) به عنوان رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گمارده بود که در سال جاری پس از کش و قوس های فراوان وی را نیز عزل و هدایت را به جایگزینی وی نشاند .

این عزل و نصب شائبه اختلافات بین محرابیان وزیر صنایع و معادن و یکی از نزدیکان رییس جمهور را بر سر زبانها انداخت و تبدیل به سوژه داغ رسانه ها شد بطوریکه برنامه ورزشی نود نیز به ابعاد این موضوع در باشگاه فرهنگی ورزشی سایپا پرداخت .

حال چند روزی است که دور جدید خبرهای خاص از سایپا بگوش می رسد بطوریکه  يك سایت خبری در خبر خود آورده است که واحد سازمان بازرسی کل کشور مستقر در شرکت خودروسازی سایپا به مجموعه گسترده ای از تخلفات در این شرکت برخورده است که مسئولیت آن متوجه مدیران سایپا می باشد نکته جالب تر اینکه سايت مذكور در ادامه خبر خود آورده 2 تن از اعضای هیأت مدیره سایپا که پایشان درمسایل اخیر گیر است به جای تقدیر تشکر از این این واحد بازرسی طی نامه ای به سازمان بازرسی کل کشور خواستار فراخوانی و برکناری شخص نامبرده شده اند .


این نمونه نیز می تواند یکی از همان تفریط های باشد که در ابتدای این خبر به آن اشاره شد. این سایت همچنین در خبر دیگری از مهره چینی یکی از نزدیکان رییس جمهور در سایپا خبر داده است.

پس از آن نیز سایت خبری جهان این خبر را منتشر کرد مدیران سایپا با کسر مقداری از حقوق کارکنان سایپا اقدام به سرمایه گذاری در بخش های مختلف نموده اند هر چند این اقدام برای افزایش توان کارکنان این شرکت صورت گرفت اما سرمایه گذاری بعمل آمده عملاً به ضرر کارکنان سایپا بوده است .

مقوله تأمین غذای کارکنان سایپا نیز از جمل هنرهای مدیریتی مدیران این شرکت بود که با توجه به تعداد بالای کارکنان فشار زیادی را بر سایپا وارد کرده به این لیست مسایلی همچون صرف هزینه های تبلیغاتی گزاف از کیسه شرکت را که مستقیماً از سود شرکت می کاهد را نیز اضافه کنید.

تا این مقدار از خبر بیشتر انتقادها به مدیران پیش از پوستین دوز متوجه است و فقط از مدیر جدید انتظار اصلاح امور است اما ظاهراً وی نیز قصد اصلاح روند فوق را ندارد و حتی با اقداماتی در پی تشدید آن است بطوریکه در روز یکشنبه 27 ماه سال جاری خبری از طریق روابط عمومی سایپا به رسانه ها ارسال شده با عنوان " سایپا هزینه حفاظت از گونه های مختلف آهو در سراسر ایران را بعهده خواهد گرفت " که بهت و حیرت تمام فعالان بازار سرمایه را به همراه داشت زیرا انجام چنین هزینه های گزافی که هیچ خروجی مثبتی برای شرکت ندارد وظیفه مدیر عامل آن نیست بلک سودآوری و رشد تولید جزو وظایف وی است البته سایپا در گذشته با پرداخت هزینه کلانی به عنوان حامی تیم های ملی نیز معرفی شدو نتیجه مثبتی هم نگرفت .


با این اوصاف بنظر می رسد فقط مهندس هدایت رییس جدید سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران می تواند هدایت ( فرمان ) این مجموعه را عظیم را بعهده بگیرد و حواشی آن را جمع کند تا سایپا از مأموریت اصلی خود خارج نشود و سرنوشتی همچون ایران خودرو گریبانگیر آن نگردد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر