بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۶ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۶
یک کارشناس بورسی به علت ابهامات و عدم شفافیت عنوان کرد:

سرمایه گذاری را به تعویق اندازید

بازار سرمایه هنوز با ابهامات مختلفی مواجه است که نشأت گرفته از یکسری مسایل و تصمیمات اقتصادی و سیاسی است که همین امر در کوتاه مدت آینده نگری در بازار سرمایه را با ابهام مواجه کرده است.
کد خبر : ۲۸۹۱۵

بازار سرمایه هنوز در یک حالت انتظار به سر می برد و فعالان بازار بورس نمی دانند که آیا می توان چشم انداز روشنی برای سال آتی آن متصور بود یا خیر؟

حمزه کاظمی ،کارشناس و تحلیلگر کارگزاری مسکن در گفتگو با بورس نیوز گفت:بزرگترین مشکل بازار سرمایه در زمان فعلی ، ناشی از یکسری عوامل و تصمیمات اقتصادی در کشور است که هنوز چشم انداز روشنی را پیش چشمان سرمایه گذاران ترسیم نکرده است .

وی با اشاره سیستم کدال بورس اوراق بهادار بیان داشت : باید توجه داشت که همیشه تغییرات جدید با مخالفت های مقطعی خود همراه بوده و باید دید که چه زمانی گستردگی این سیستم برای عموم فراگیر خواهد شد ، اما بهر حال آنچه در مورد نقاط قوت سیستم های قبلی بازار سرمایه می توان گفت این نکته بود که این سیستم تمام جنبه های صورتهای مالی شرکتها را در بر می گرفت و حتی به جنبه های مختلف بهای تمام شده کالاها نیز می پرداخت که این امر در سیستم کدال هنوز میسر نیست و گستردگی و شفافیت کافی را در بر ندارد.

در ادامه این گفتگو وی در مورد چشم انداز آتی بورس اوراق بهادار بیان داشت: بازار سرمایه هنوز با ابهامات مختلفی مواجه است که نشأت گرفته از یکسری مسایل و تصمیمات اقتصادی و سیاسی است که همین امر در کوتاه مدت آینده نگری در بازار سرمایه را با ابهام مواجه کرده است.

وی با اشاره به اینکه کنترل این مسایل و تصمیمات در حوزه کلان اقتصاد کشور پی ریزی می شود گفت: هنوز یک حالت انتظار نسبت به آینده بازار سرمایه وجود دارد و ابهاماتی از این دست که طرح های در دست اجرای دولت و رکود اقتصاد جهانی چه نتایجی یر بازار سرمایه در بر خواهد داشت؟ به هر حال هنوز ریکاوری و بازگشت به حالت عادی و خروج از نوسانات قطعی نیست.

کاظمی با تاکید بر اینکه بزرگترین مشکل بورس در زمان فعلی، ناشی از یکسری عوامل و تصمیمات تاثیرگذار بر اقتصاد کشور است ، عنوان کرد: این عوامل به گونه ای است که از حیطه اختیار و کنترل فعالان بازار سرمایه خارج است که در این زمینه می توان به یکسری مسایل سیاسی و اقتصادی همچون نشست گروه 1+5 در هفته های آتی و همچنین بحث اجرای هدفمندسازی یارانه ها از سوی دولت اشاره کرد که قطعاً نتایج آنها از لحاظ روانی و اقتصادی بر بازار سرمایه تاثیر خواهد گذاشت.

در ادامه،این کارشناس فعال بازار سرمایه با اشاره به نحوه عملکرد سرمایه گذاری شرکت های سهامدار حقوقی در بازار سرمایه افزود: شرکتهایی همچون مهر اقتصاد و یا ساتا که از جمله شرکتهای حقوقی وابسته به نهادهای نظامی هستند، به دلیل عدم حمایت و پشتیبانی سرمایه گذاران آنها ، بعد از مدتی فعالیت در بازار سرمایه ، روند مثبتی را ادامه نمی دهند و با مشکلات عدیده ای مواجه می شوند.

وی افزود: از ابتدا ،حضور شرکتهای حقوقی وابسته به نهادهای نظامی دربازار سرمایه اشتباه بود زیرا دیده شده که در این زمینه نه تنها کمکی به بازار سرمایه و تقویت آن نکردند بلکه از هدف اصلی شان نیز دور شدند، در حالیکه این شرکتها به این دلیل وارد بورس شدند که بتوانند بازار سرمایه را تقویت کنند اما در عمل دیدیم که اتفاق دیگری رخ داد و آن اهداف مورد نظر عملی نشد.

وی با اشاره به عرضه سهام شرکتهای دولتی از طرف سازمان خصوصی سازی در سال جاری گفت: عملکرد سازمان خصوصی را باید با توجه به دو دیدگاه تحلیل کرد: دید گاه عرضه خرد سهام و دید گاه دوم ، عرضه بلوکی سهام؛ در آغاز عرضه خرد سهام شرکتها، سازمان خصوصی سازی چه به لحاظ قیمت ها و چه به لحاظ حمایت از آنها خوب عمل کرد اما در ادامه عرضه ها افزایش یافت که این مطلب منجر به عدم قیمت مناسب و کاهش ارزش واقعی سهام می شد که در این زمینه می توان بیمه البرز را نام برد. اما در عرضه بلوکی سهام ، سازمان خصوصی سازی تلاش می کند که به روشها و اقسام مختلف بلوک ها را بفروشد ، چراکه وظیفه اصلی آن نیز همین است که به هر حال در این مورد به موقعیت زمانی و شرایط بازار سرمایه با توجه به عرضه سهام ، توجهی نمی شد به هر حال سازمان خصوصی سازی چه در عرضه خرد سهام و چه در عرضه بلوکی سهام با توجه به عدم توجه به زمان سنجی و موقعیت بازار سرمایه دچار اشتباه شد .

این کارشناس بازار سرمایه ، بهترین سهام بورسی در سال 1388را بانک سینا دانست که علت آن روند با ثبات سودهی در سال جاری و پیش بینی ادامه همین روند در سال بعد می باشد ، همچنین در این زمینه بدترین سهام بورسی را در سال جاری شرکت مخابرات ایران و شرکت صنعت دریایی ایران معرفی کرد که عمده دلیل آنرا شدت ابهامات در صورت های مالی و فعالیت های آنها دانست.

وی در پایان این گفتگو با اشاره به لزوم حمایت بازار سرمایه از طرف دولت به سرمایه گذاران توصیه کرد : سهامداران خرد ، با توجه به ابهامات و نوسانات بازار سرمایه یا در حال حاضر از این بازار خارج شوند و یا سرمایه گذاری نکنند یا با یک دید بلند مدت، سهام خود را حفظ نموده و منتظر اتمام این نوسانات در بازار سرمایه باشند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر