بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۶
در حال حاضر این شرکتها با ایجاد تعدیلات و دست کاری شاخص ها جز ضرر و زیان ، کاری برای بازار سرمایه نمی کنند و موجب بر هم زدن تعادل این بازار می شوند .
کد خبر : ۲۹۱۳۹

بازار سرمایه به عنوان زیر بنای اقتصاد و سرمایه گذاری کشور چند صباحی است که با نوسانات و تغییرات درونی و بیرونی دست و پنجه نرم می کند و در این میان سرمایه گذاران خرد و کلان این بازار با حالتی نگران به دور نمای آن چشم دوخته اند .

مسلماً ادامه این وضعیت که ناشی از یکسری تصمیمات دولتی در حوزه سیاسی و اقتصادی کشور و همچنین برخی عوامل در حوزه بین الملل است ، نمی تواند به نفع پیشرفت و رونق بازار سرمایه باشد و بالطبع منجر به کند شدن چرخه تولید وصنعت کشور خواهد شد .

مومنی ، عضو هیأت مدیره و مدیر معاملات کارگزاری گلچین در گفتگو با بورس نیوز ضمن تأیید مطالب بالا گفت : شاید بتوان دلیل ریسک بالای بازار سرمایه را در نبود سرمایه گذار واقعی برای آن عنوان کرد اما آنچه در حال حاضر با آن مواجه هستیم ناشی از یکسری دستکاری ها و ایجاد نوسانات در قیمت های سهام است که عمدتاً از سوی شرکت ها و کارگزاریهای دولتی یا شبه دولتی اعمال می شوند .

وی افزود : البته این نوع رویکرد ها به بازار سرمایه ، شاید چند روزی نتیجه داده و اوضاع بورس را سامان دهد ولی ادامه و دوامی نخواهد داشت و دوباره شاخص های بورس را با افت قیمتها مواجه می کند .

مومنی تصریح کرد : البته باید برخی سیاست های بین المللی ، همچون تهدیدهای فزاینده دولت آمریکا علیه ایران و همچنین تهدید چین و روسیه به هم سویی با این سیاستها و یا برخی تحلیلات از اوضاع داخلی کشور ، در طی روز های اخیر را به دلایل افت بازار سرمایه اضافه کرد .

مومنی ضمن تأکید بر اینکه با دست کاری و تغییرات در قیمت ها نمی توان روند بازار سرمایه را مثبت و با دوام کرد ، گفت : با این قبیل کارها نمی توان ثبات و تعادل بازار سرمایه را برقرار کرد و همواره بازار سرمایه با نوسان مواجه خواهد بود.

وی با اشاره به بالا رفتن هزینه های تولید و صنعت کشور و بالطبع کاهش فروش و درآمد های آنها ، افزود : این عوامل یکی از دلایل اصلی برآورده نکردن انتظارات سرمایه گذاران از گزارشات ارایه شده عملکرد 9 ماهه شرکت های تولیدی و صنعتی است که باید اثر نوسانات قیمت های جهانی بر صنایعی همچون فولاد و مس و همچنین بحران های اقتصادی جهان را نیز بر این عوامل اضافه کرد .

مومنی در پایان این گفتگو ضمن تأثیر مستقیم سرمایه گذاران دولتی یا شبه دولتی بر بازار سرمایه گفت : در حال حاضر این شرکتها با ایجاد تعدیلات و دست کاری شاخص ها جز ضرر و زیان ، کاری برای بازار سرمایه نمی کنند و موجب بر هم زدن تعادل این بازار می شوند .

وی راه چاره را افزایش دامنه نوسان قیمت سهام ها و در نتیجه افزایش نقد شوندگی آن در بازار سرمایه دانست و اشاره کرد: این راهکار منجر به کاهش حد انتظار معاملات سهامداران و در نتیجه افزایش نقدشوندگی در دادو ستد ها خواهد شد.

گفتنی است وی چشم انداز بازار سرمایه کشور را در کوتاه مدت دچار نوسان و ریسک بالا دانست و روند مثبتی را برای آن پیش بینی نکرد اما در عین حال به رشد محدود این بازار در بلندمدت و در طی سال آینده با توجه به برخی عوامل همچون برگزاری مجامع عادی و فوق العاده و دیگر اتفاقات ، مثبت دانست و تأکید کرد : باید اجازه داد که بازار سرمایه تعادل خود را برقرار کند و از دخالت های غیر کارا و بی مورد در آن پرهیز کرد .

اشتراک گذاری :
ارسال نظر