بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۱
مسئولان بورس کالا تشریح کردند

چگونگی نحوه محاسبه شاخص بورس کالا

شاخص های قیمتی شرکت بورس کالای ایران پس از اعلام نظر قطعی سازمان بورس و اوراق بهادار و شورای عالی بورس در تمامی سطوح و تمامی کالاهای مورد معامله در بورس کالای ایران قابلیت محاسبه و انتشار دراد .
کد خبر : ۲۹۲۶۵

شاخص مفهوم چکیده ای است که برای اندازه گیری تغییر در یک مجموعه متغیر های مرتبط در طول زمان یا برای مقایسه سطوح کلی این متغیر ها در بین کشور ها یا نواحی مختلف به کار می رود .

به گزارش بورس نیوز به نقل از ورابط عمومی بورس کالا هدف از ارایه این شاخص ها بررسی میزان و جهت حرکت متغیر های اقتصادی و ارزیابی عملکرد بخش های مختلف اقتصاد است.در اکثر بازار های سرمایه دنیا از شاخص بورس برای اهداف کلی ارزیابی میزان و جهت حرکت بازار و همچنین اندازه گیری بازدهی بازار و تغییرات قیمت آن استفاده می شود .

شاخص ها در بورس کالایی نیز به عنوان یکی از مهمترین معیارهای سنجش عملکرد از اهمیت ویژه ای برخوردارند. شاخص های بورس کالا اطلاعات مفیدی را پیرامون وضعیت معاملات در بازار در اختیار تحلیل گران قرار می دهند .

به عبارت دیگر این شاخص ها وضعیت بازار را از لحاظ رکود و رونق نشان داده و از روند شاخص ها و ارتباط دادن به سایر متغیر های اقتصادی میتوان روند آینده بازار را پیش بینی کرد ؛ همچنین با استفاده از شاخص ها می توان تغییرات گروهی چند پدیده همانند روند رشد قیمت یا معاملات دو یا چند گروه کالا را باهم مقایسه کرد .

مدیریت مطالعات اقتصادی ، برنامه ریزی و آموزش شرکت بورس کالای ایران طراحی شاخص های قیمتی را از بهمن ماه سال 1386 آغاز نموده است . در گام نخست پس از بررسی نظرات افراد صاحبنظر در زمینه طراحی شاخص ها ، با یکی از افراد خبره در این خصوص قراردادی به عنوان مشاور منعقد گردید و تیم مطالعاتی کار خود را از بهمن ماه 1386 آغاز نمود .

در گام بعد پس از آماده شدن نسخه مقدماتی پروژه در خردادماه 1387 ، نظر خواهی ها و بررسی پروژه هم از منظر کارشناسان داخلی بورس کالای ایران و هم از نظر کارشناسان خارج از بورس کالا به شرح زیر به انجام رسید :

1- ارایه نتایج حاصل از طراحی و محاسبه شاخص ها ی قیمت بورس کالای ایران در جلسه مدیران و کارشناسان شرکت و اعمال اصلاحات لازم در این شاخص ها

2- ارسال نتایج حاصل از طراحی و محاسبه شاخص های قیمت برای صاحبنظران خارج از بورس اعم از دانشگاهی و کارشناسان مجرب بازار سرمایه و فعالان بورس کالای ایران ( کارگزاران و معامله گران ) و اعمال نقطه نظرات سازنده آنان در این شاخص ها

3- ارایه نتایج حاصل از پروژه به هیأت مدیره محترم شرکت بورس کالای ایران جهت تصمیم گیری در خصوص آن

4- پیشنهاد برخی تغییرات بر روی شاخص های محاسبه شده توسط هیأت مدیره بورس کالای ایران و اعمال این پیشنهادات توسط گروه بررسی شاخص ها در بورس کالای ایران

سپس نتایج حاصل از طراحی و محاسبه شاخصهای قیمتی به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال گردید که بدین ترتیب کمیته ای تحخصصی متشکل از 7 نفر تحت عنوان کمیته شاخص در سازمان بورس و اوراق بهادار تشکیل گردید:

* بررسی همبستگی بین شاخص های نقدی محاسبه شده در بورس کالا و قیمت نقدی کالاهای مورد نظر در بورس کالای لندن LME

* بررسی تطبیقی شاخص های گروه های گوناگون به صورت میانگین متحرک 5 و 10 روزه

* بررسی تطبیقی شاخص های گروه های گوناگون با دو نوع اعمال محدودیت متفاوت

* تصویب بکار بردن وزن ها بر اساس دو سال گذشته

* تصویب بازنگری سالانه وزن ها

* تصویب اعمال محدودیت ها برای ورود کالاها در شاخص بر اساس کالاهایی به صورت تجمعی نزولی حداقل 90 درصد ارزش معاملات گروه را دارا هستند .

* تصویب اینکه شاخص های مختلف گروه های کالا محاسبه شود اما تنها تعداد محدودی از آنها منتشر شود .

سپس با توجه به تصمیمات کمیته و انجام محاسبات تغییرات مد نظر آن طی 10 جلسه برگزار شده ، گزارشی تحت عنوان " گزارش شاخص های گروه های کالای ایران " به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال گردید .

به موازات برگزاری جلسات مربوط به کمیته شاخص ، مدیریت مطالعات اقتصادی ، برنامه ریزی و آموزش با همکاری مدیریت ICT شرکت نسبت به طراحی و آماده سازی نرم افزاد محاسبه شاخص نیز اقدام نمود که در حال حاضر نرم افزار مزبور در حال محاسبه آزمایشی شاخص جهت مشخص نمودن مشکلات نرم افزار و تصحیح و تکمیل آن با ارایه نسخه های جدید می باشد .

با توجه به موارد مطروحه فوق شاخص های قیمتی شرکت بورس کالای ایران پس از اعلام نظر قطعی سازمان بورس و اوراق بهادار و شورای عالی بورس در تمامی سطوح و تمامی کالاهای مورد معامله در بورس کالای ایران قابلیت محاسبه و انتشار دراد .

اشتراک گذاری :
ارسال نظر