اجرای تعرفههای جدید بر روی قطعات خودرو آغاز شد

به گزارش بورسنیوز، دور جدید تعرفههای واردات خودرو که از روز شنبه آغاز شده است، بر روی قطعات میتواند تحولات و چالشهای بیشتری را برای صنعت خودرو به همراه داشته باشد. از ساعت ۱۲:۰۱ بامداد بهوقت شرق آمریکا، اکثر قطعات وارداتی خودرو مشمول مالیات ۲۵ درصدی شدهاند.
تعرفههای قبلی تنها شامل خودروهای کامل وارداتی بود و خودروهای مونتاژ شده در آمریکا را تحت تأثیر قرار نمیداد. اما اکنون هیچ یک از ۱۰ میلیون خودروی تولید شده در آمریکا در سال گذشته بدون استفاده از قطعات وارداتی ساخته نشدهاند. این تعرفهها میتوانند هزینههای جدیدی به ارزش دهها میلیارد دلار به صنعت خودرو تحمیل کنند که در نهایت بر دوش خریداران و مالکان آمریکایی خواهد افتاد. جاناتان اسموک، اقتصاددان ارشد شرکت Cox Automotive، در یک وبینار بیان کرد: «از نظر من، تعرفه بر قطعات تأثیر منفیتری بر اقتصاد کل دارد نسبت به تعرفه بر خودروهای وارداتی.»
بر اساس تخمینهای دولت آمریکا، بیش از ۵۰٪ محتوای خودروهایی که در کارخانههای آمریکا مونتاژ میشوند، وارداتی است. با این حال، این تعرفهها بهطور یکسان بر همه قطعات وارداتی اعمال نمیشود. بهعنوان مثال، قطعاتی که از کانادا یا مکزیک وارد میشوند و در تولید آنها به کارگران حداقل ۱۶ دلار در ساعت دستمزد پرداخت شده است، مطابق با توافق USMCA محسوب میشوند و از تعرفه معاف خواهند بود. در نتیجه، بیشتر قطعات کانادایی معاف هستند، اما سهم کمی از قطعات مکزیکی مشمول معافیت خواهند بود.
طبق اعلام کاخ سفید، خودروسازانی که در آمریکا فعالیت میکنند، میتوانند بخشی از این تعرفهها را بهطور موقت جبران کنند. در سال اول، تا ۳.۷۵ درصد از قیمت خودرو بهعنوان تخفیف در قبال تعرفهها بازپرداخت خواهد شد؛ این رقم در سال دوم به ۲.۵ درصد کاهش یافته و در سال سوم حذف خواهد شد. اما حتی با این تخفیفها، هزینه اضافی بر هر خودرو بهطور متوسط ۴۰۰۰ دلار خواهد بود، بر اساس تحلیل دادههای تجاری دولت.
تأثیر این تغییرات بر خریداران خودرو ممکن است در کوتاهمدت محسوس نباشد. مری بارا، مدیرعامل جنرالموتورز، به بورسنیوز گفت که تعرفهها امسال بین ۴ تا ۵ میلیارد دلار هزینه به شرکت او تحمیل خواهد کرد، اما انتظار ندارد قیمت خودروها در آینده نزدیک تغییر کند. جیم فارلی، مدیرعامل فورد، نیز اعلام کرد که برنامه تخفیف «قیمت کارمندی» شرکت را تا ۴ ژوئیه تمدید خواهند کرد. با این حال، افزایش قیمت در دیگر حوزهها مانند تعمیرات و خدمات به وضوح حس خواهد شد. اسموک تصریح کرد: «این تعرفهها تورم را در زمینه تعمیر و نگهداری خودرو و حتی بیمه افزایش میدهند و این فقط خریداران خودروهای وارداتی را تحت تأثیر قرار نمیدهد، بلکه همه آمریکاییها را شامل میشود.»
بر اساس تغییرات جدید، هر خودرویی که ۸۵ درصد قطعات آن مطابق USMCA باشد، از تعرفه معاف خواهد بود. اما طبق بررسی فرانک دوبوا، استاد بازنشسته دانشگاه آمریکن، تقریباً هیچ خودرویی به این سطح از انطباق نمیرسد. دلیل آن این است که خودروسازان آمریکای شمالی سالهاست که این منطقه را بهعنوان یک بازار یکپارچه میدانند و قطعات را بارها میان آمریکا، کانادا و مکزیک جابهجا میکنند بدون اینکه با تعرفههای قبلی روبرو شوند.
تشخیص اینکه کدام بخش واقعاً «داخلی» محسوب میشود، نیز دشوار است. دوبوا خاطرنشان میکند که حتی روغن و ضدیخ خودرو نیز میتواند منشأ بحثبرانگیز داشته باشد. در حالی که ۱۹.۲ میلیارد دلار از قطعات وارداتی از کانادا معاف شدهاند، ۸۲.۵ میلیارد دلار قطعات وارداتی از مکزیک عمدتاً مشمول تعرفه خواهند شد، زیرا بسیاری از آنها الزامات USMCA را ندارند. اگر این تعرفهها سال گذشته هم اعمال میشدند، مجموع هزینههای آن به حدود ۶۰ میلیارد دلار میرسید. با تخفیفهایی که هفته گذشته اعلام شد، این رقم ممکن بود تا ۴۰ میلیارد دلار کاهش یابد. اسموک گفت: «این بازپرداختها صرفاً وضعیت بد را کمی کمتر بد میکنند.»
انتهای پیام/



