عدم توجه خودروها به چراغ قرمز در بازار دلار

به گزارش بورسنیوز، علیرغم تحولات متعدد در بازارهای گوناگون در دو ماه اخیر، بازار خودرو کمترین نوسانات را تجربه کرده است. در این مدت، قیمت دلار از ۹۲ هزار تومان به ۱۰۵ هزار تومان افزایش یافته و پس از آغاز مذاکرات، روند کاهشی به خود گرفت و اکنون به ۸۲ هزار تومان رسیده است.
روند مشابهی در بازارهای طلا و سکه نیز مشاهده شده است. اما در بازار خودرو، شرایط به طور متفاوتی رقم خورده است. علیرغم نوسانات قیمتی در بازههای کوتاه مدت، در سه ماه اخیر، قیمت خودرو در این بازار با هیجانات اندک و در برخی موارد برخلاف سایر بازارها، روند صعودی را تجربه کرده است. همانطور که نمودارهای پیوست این گزارش نشان میدهد، قیمت اکثر خودروهای دو شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا نوسانات ناهمگنی را تجربه کرده است. در فاصله زمانی اول اسفند ۱۴۰۳ تا ۸ اردیبهشت، برخی خودروها قیمتهای افزایشی و برخی دیگر کاهشی داشتند، به طوری که حتی در یک گروه، خودروهای مختلف رفتارهای متناقضی را نشان دادند؛ به عنوان مثال، چانگان CS۳۵ با ۸ درصد افت و CS۵۵ با ۲.۵ درصد افزایش قیمت مواجه شدند.
سوالاتی مطرح میشود که چرا سرعت تغییرات در بازار خودرو کاهش یافته و چرا این بازار روندی متفاوت از سایر بخشها را دنبال میکند؟ چرا این بازار که در زمان افزایش قیمت ارز روند صعودی را تجربه میکرد، در برابر کاهش قیمت ارز مقاومت نشان میدهد؟ برای پاسخ به این سوالات، نیاز است که به روندهای بازار خودرو در بیش از یک سال گذشته نگاهی بیندازیم. در این مدت، بازار خودرو یکی از کندترین روندهای قیمتی را تجربه کرده است. علیرغم افزایش قیمت ارز، این بازار به طور متناسب افزایش نیافته است. این وضعیت دو اثر به همراه دارد؛ اول اینکه بازار تحت تأثیر سیاستهای دولت در زمینه واردات و تحویل خودروهای ثبتنامی قرار داشته و این موضوع هرچند مانع از افزایش قیمتها نشده، ولی از جهش آن جلوگیری کرده است. دوم اینکه بازار خودرو در یک سال اخیر در رکود بوده و تقاضای هیجانی کاهش یافته و بیشتر معاملات به صورت مصرفی انجام شده است. در غیاب تقاضای سفتهبازی و دلالی، افزایش قیمت دلار تأثیر کمتری بر بازار خودرو گذاشته است.
با توجه به این شرایط، بازار خودرو به دلیل عدم وجود تقاضای هیجانی، در برابر کاهش قیمت ارز نیز واکنشی خاص نشان نداده و روند آرام خود را ادامه داده است. همچنین، در شرایطی که بازدهی بازارها بالا نیست، سرمایهگذاران تمایلی به ورود به این بازار نداشتهاند. در حال حاضر، بیشترین افزایش قیمت خودرو در هفتاد روز گذشته مربوط به سورن پلاس است که ۱۳ درصد رشد داشته، در حالی که این نرخ از سود بانکی نیز پایینتر است. این در حالی است که شاخص کل بورس تهران در این مدت نزدیک به ۱۵ درصد افزایش داشته است و بسیاری از خودروهای ایرانی افت قیمت را تجربه کردهاند.
نکته دیگر این است که خودرو نسبت به بسیاری از داراییهای دیگر مانند ارز و طلا و سکه از نقدشوندگی پایینی برخوردار است و سرمایه گذاران تمایلی به خریدهای کوتاهمدت در این بازار ندارند. بنابراین، علیرغم کاهش قیمت در بازارهای ارز و طلا و سکه، سرمایهها به سمت بازار خودرو حرکت نکرده و این بازار بیشتر در حالت انتظار و مشاهده قرار دارد.
بازار خودرو اکنون منتظر توافقات است. کارشناسان بر این باورند که در صورت توافق ایران با آمریکا و گشایشهای ارزی ناشی از بهبود صادرات نفت و کالاهای غیرنفتی، باید منتظر کاهش قیمت خودرو باشیم، که این کاهش بیشتر در خودروهای وارداتی و مونتاژی خواهد بود. همچنین، با ورود خودروهای ارزانتر به کشور و کاهش قیمت خودروهای چینی، قیمت خودروهای ایرانی نیز به طور طبیعی کاهش خواهد یافت. ورود برندهای معتبر بینالمللی و بهبود تولید خودرو در کشور نیز میتواند به تعدیل بیشتر بازار خودرو منجر شود. در صورت عدم توافق، رکود حاکم بر بازار میتواند به جهش قیمتی منجر شود.
انتهای پیام/



