افزایش تعرفه گاز برای مشترکان پرمصرف ضروری است!

به گزارش بورس نیوز، بهترین راه حل برای مدیریت مصرف ناکارآمد در بخش خانگی، تمرکز بر اصلاح رفتار مشترکان پرمصرف با حذف یارانه انرژی برای افرادی است که از الگوی بهینه خارج میشوند. دریافت قیمت صادراتی انرژی از این مشترکان میتواند به کنترل مصرف غیر بهینه و خارج از الگو کمک کند. همچنین فاز نهایی تعرفهگذاری پلکانی برای پرمصرفها به اجرا در خواهد آمد.
انرژی در عصر حاضر از اهمیت ویژهای برخوردار است و روز به روز نیاز به آن در جامعه افزایش مییابد. ما از کشورهایی هستیم که بیشترین یارانه انرژی را پرداخت میکنیم و در عین حال در زمره پرمصرفترین کشورها قرار داریم. کارشناسان دلایل متعددی را برای مصرف بالای انرژی در کشور ما مطرح میکنند، از جمله استفاده از وسایل ناکارآمد و نبود فرهنگ صحیح مصرف. متاسفانه، یک تصور نادرست در میان عموم وجود دارد که ما دارای منابع انرژی فراوانی هستیم و نیازی به مدیریت مصرف احساس نمیشود.
کارشناسان به قیمت به عنوان یکی از عوامل کلیدی در پرمصرفی انرژی اشاره میکنند. تولید گاز و برق با هزینه بالا و ارائه آن به مشترکان با قیمتهای یارانهای، موجب عدم توجه به مدیریت مصرف میشود. در شرایط کنونی به دلیل عدم امکان دریافت هزینه واقعی از مشترکان، باید به سمت روش تعرفهگذاری پلکانی برویم. در این روش، مشترکانی که در چارچوب الگو از انرژی استفاده میکنند، مشمول پرداخت اضافی نخواهند شد و با افزایش مصرف، هزینههای بیشتری را پرداخت خواهند کرد.
اعطای یارانه به پرمصرفها به معنای تشویق به مصرف بالاست و این موضوع مشکلات جدی برای اقتصاد کشور ایجاد کرده است. یکی از بهترین راهکارها برای مدیریت مصرف انرژی، استفاده از تعرفهگذاری پلکانی است که در آن، مشترکان در چارچوب الگو از یارانه و مشوقهای مختلف بهرهمند میشوند، در حالی که پرمصرفها باید هزینه واقعی انرژی را پرداخت کنند. با آزادسازی قیمت انرژی برای مشترکان پرمصرف، شاهد اصلاحات مهمی خواهیم بود که به کنترل مصرف منجر میشود.
فضلالله رنجبر، نماینده مجلس شورای اسلامی، در گفتوگو با بورسنیوز به ناترازی گاز و برق اشاره کرد و گفت: "تعرفهگذاری پلکانی یکی از بهترین روشها برای تعیین بهای گاز و برق خانوارهاست." وی افزود: "این روش میتواند به مدیریت مصرف انرژی کمک کند و باید در سال جدید به سمت اجرای آن حرکت کنیم." او همچنین بر لزوم جلوگیری از مصارف غیرضرور و هدررفت منابع انرژی تأکید کرد و گفت: "اسراف هیچ توجیهی ندارد و باید مشترکان را به سمت مدیریت مصرف هدایت کرد."
رنجبر ادامه داد: "با افزایش پلکانی قیمتها، مشترکان متوجه خواهند شد که مصارف بالا و غیرمنطقی مشمول هزینههای اضافی خواهد شد و این امر به مدیریت مصرف کمک خواهد کرد." این نماینده همچنین بر اهمیت فرهنگسازی در زمینه مدیریت مصرف تأکید کرد و افزود: "باید از ظرفیتهای موجود در آموزش و پرورش و دانشگاهها برای ترویج فرهنگ صحیح مصرف استفاده کنیم."
در نهایت، رنجبر خاطرنشان کرد که عدم مدیریت مصرف میتواند ضربات جدی به اقتصاد ملی وارد کند و سیاستهای جدی در این زمینه ضروری است. تعرفهگذاری پلکانی میتواند به بهینهسازی مصرف در بخش خانگی کمک کند و هدف آن رفتاردهی به پرمصرفهاست.
انتهای پیام/
بهترین راه حل برای آن، پرداخت سهمیه مستقیم سوخت و انرژی به مردم و سپس آزادسازی قیمت بر اساس عرضه و تقاضا است. اینکار به سود همه مردم و دولت است و بسیاری از معضلات اقتصادی و زیست محیطی کشور را حل میکند. همچنین، تنها مردم ایران میتواننده از این منابع و یارانه ها بهره مند شوند
با پرداخت سهمیه و یارانه( سوخت، انرژی، آب و ..) به کارت بانکی افراد ، میتوان قیمت حاملهای انرژی را به تدریج آزادسازی سازی کرد و با سهمیه صرفه جویی شده توسط افراد، هزینه های رفت و آمد و قبوض انرژی و برخی هزینه ها را پرداخت کرد. که انگیزه بالایی برای صرفه جویی همه حاملهای انرژی و بنزین و منابع را به همراه دارد.
البته لازمه این اصلاحات اقتصادی، اعتماد بین مردم و دولت هست.
تا زمانیکه قیمت سوخت و انرژی دستوری است، هیچگاه مصرف بهینه و استفاده فراگیر از انرژی پاک ( خورشیدی، بادی و ..) و سرمایه گزاری در وسایل نقلیه عمومی و تولید خودروهای بهتر اتفاق نخواهد افتاد ، نه توسط دولت و نه مردم ، و این موضوع تنها با واقعی سازی قیمت انرژی ( قیمت بین المللی و شناور وابسته به عرضه و تقاضا ) و پلکانی بودن آن ، قابل انجام است و هر کاری که اصلاح قیمت را شامل نشود ، عوامفریبی است. اگر این اصلاحات انجام نشود در آینده ای نزدیک ، قحطی و خاموشی بسیار شدیدتر خواهد شد و کشور را به سمت شرایط بسیار وخیم تر و فروپاشی می برد.
منابعی که متعلق به نسلهای آینده هم هست و از طرفی، مصرف آن باعث آلودگی و آسیب زیاد به محیط زیست و سلامت مردم و اقتصاد میشه، نباید رایگان در نظر بگیریم، اتفاقا خیلی هم قیمتش بالاست. بهتر نیست بجای سوزاندن اسرافگرایانه آنها در خودرو های تک سرنشین و دیگر مصارف غیر بهینه انرژی ، پول آنرا صرف ایجاد اشتغال و درآمد بالا و تقویت حمل و نقل عمومی برای مردم کنیم؟