بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۰۰:۴۸

آیا شرکت‌های هواپیمایی با نرخ کنونی دلار، در وضعیت زیان‌دهی قرار دارند؟

آیا شرکت‌های هواپیمایی با نرخ کنونی دلار، در وضعیت زیان‌دهی قرار دارند؟
شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران وابسته به وزارت راه و شهرسازی هزینه نشست و برخاست و ناوبری و پارکینگ و روشنایی و... فرودگاه‌ها را متناسب با افزایش نرخ تسعیر ارز بیش از ۹۰ درصد افزایش داده و صورت‌حساب برای شرکت‌ها صادر کرده است.
کد خبر : ۲۹۴۳۸۴
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس‌نیوز، تقریباً ۷۰ درصد از هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی به دلار وابسته است و از ابتدای تیرماه که نرخ تسعیر ارز حدود ۴۲ هزار تومان بود، تاکنون که ارز نیما از چرخه خارج شده و قیمت دلار در بازار آزاد به بیش از ۹۰ هزار تومان رسیده، شرکت‌های هواپیمایی با فشارهای جدی ناشی از افزایش نرخ دلار روبرو شده‌اند.

اگرچه طبق قوانین موجود، شرکت‌های هواپیمایی این حق را دارند که هر ساعت صندلی هواپیما را تا ۴۰ دلار عرضه کنند، اما در حال حاضر نرخ عرضه هر ساعت صندلی به ۳۳ دلار کاهش یافته است. همچنین وزارت راه و شهرسازی دولت چهارم نیز به مانند دولت سیزدهم، با همکاری مجلس، خواهان کنترل و کاهش نرخ بلیت هواپیما است.

شرکت‌های هواپیمایی بیان می‌کنند که نرخ تسعیر ارز در ابتدای تیرماه ۱۴۰۳ حدود ۴۲ هزار تومان بود و در بهمن به ۶۷ هزار و ۱۱۳ تومان رسید. در واقع، بهای تسعیر ارز در زمان کوتاهی بیش از ۶۰ درصد افزایش یافته است.

در حال حاضر، نرخ ارز در بازار آزاد به بیش از ۹۰ هزار تومان رسیده و با توجه به اینکه بیش از ۶۷ درصد هزینه هر ساعت صندلی پرواز به صورت ارزی است، به وضوح مشخص است که هرگونه افزایش در تسعیر نرخ ارز بر هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی تأثیر می‌گذارد. برای مثال، شرکت‌های تعمیرکننده هواپیما و ارائه‌دهنده خدمات چک، صورت‌حساب‌های خود را به صورت دلاری و بر مبنای نرخ بازار آزاد محاسبه و به شرکت‌های هواپیمایی ارسال می‌کنند.

بر اساس اطلاعات ایرلاین‌ها، شرکت فارسکو در قرارداد شماره ۲۰۰۱۳۰/۱۰/۳۲۵۳۶ مورخ سوم آذر ۱۴۰۳، نرخ برابری تسویه ارزی صورتحساب C-Check هواپیمای MD را بر مبنای نرخ بازار آزاد تعیین کرده است. همچنین هزینه اقلام مصرفی کترینگ و دیگر هزینه‌های خرید داخلی شرکت‌ها از فروردین تا بهمن به‌طور میانگین بیش از ۹۰ درصد افزایش یافته است.

علاوه بر این، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، تحت نظر وزارت راه و شهرسازی، هزینه‌های مربوط به نشست و برخاست، ناوبری، پارکینگ و روشنایی فرودگاه‌ها را متناسب با افزایش نرخ تسعیر ارز بیش از ۹۰ درصد افزایش داده و صورت‌حساب برای شرکت‌ها صادر کرده است.

خرید قطعات و تجهیزات مورد نیاز شرکت‌ها از طریق سامانه جامع تجارت با نرخ بازار توافقی بیش از ۶۷ هزار تومان تخصیص یافته که این مسأله هزینه‌ها را با توجه به هزینه‌های جانبی به بیش از ۷۰ درصد نسبت به تیرماه افزایش می‌دهد.

همچنین، هزینه اجاره اماکن واگذار شده به شرکت‌های هواپیمایی که تنها به منظور ارائه خدمات استفاده می‌شود، بین ۱۰۰ تا ۳۵۰۰ درصد افزایش یافته است. در ضمن، عوارض ایمنی پروازهای داخلی دریافتی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری نیز در سال جاری به سه برابر افزایش یافته است. بر اساس توضیحات شرکت‌های هواپیمایی، قیمت بلیت هواپیما به ازای هر ساعت صندلی ۴۰ دلار است و با توجه به تغییر نرخ تسعیر ارز، هر ساعت صندلی از یک میلیون و ۶۸۰ هزار تومان به دو میلیون و ۶۸۰ هزار تومان رسیده است.

در نتیجه، برای حفظ پایداری صنعت هوایی و جلوگیری از زمین‌گیر شدن هواپیماهای فعال کشور و همچنین پاسخ به تقاضای سفرهای هوایی مسافران و ایجاد تعادل بین هزینه‌ها و درآمدهای شرکت‌ها، افزایش قیمت بلیت هواپیما ضروری است. با این حال، شرکت‌های هواپیمایی با در نظر گرفتن وضعیت اجتماعی و اقتصادی کشور و سایر ملاحظات، نرخ هر ساعت صندلی خود را ۳۳ دلار عرضه می‌کنند.

 

انتهای پیام/

اشتراک گذاری :
گزارش خطا
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: