بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۰۰:۳۷

رئیس کل بیمه مرکزی: با نگهداری حق بیمه مخالفیم

رئیس کل بیمه مرکزی: با نگهداری حق بیمه مخالفیم
رئیس کل بیمه مرکزی با اعلام مخالفت این نهاد ناظر با رسوب حق بیمه است، اعلام کرد: از آنجا که افزایش رضایت و اعتماد مردم به صنعت بیمه وظیفه اصلی بیمه مرکزی است و رسوب حق بیمه نزد واسطه‌های بیمه‌ای به شدت به آن آسیب می‌زند، با اصلاح آیین‌نامه سرمایه‌گذاری رسوب حق بیمه را پیگیری می کند.
کد خبر : ۲۹۴۳۹۳
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس‌نیوز، پرویز خوشکلام خسروشاهی با انتشار یادداشتی در کانال تلگرامی خود بیان کرد: یکی از مشکلات مهم صنعت بیمه در سال‌های اخیر، موضوع رسوب حق بیمه‌های دریافتی از بیمه‌شدگان در کارگزاری‌های آنلاین، که به استارت‌آپ‌ها یا پلتفرم‌ها معروف هستند، بوده است. این موضوع انتقادات زیادی را از سوی شبکه واسطه‌گری متعارف و خرد بیمه به دنبال داشته است.

وی افزود: اعتراض آنها به این موضوع مربوط به این است که کارگزاری‌های آنلاین با استفاده از سرمایه‌گذاری حق بیمه‌های رسوبی، قادر به ارائه تخفیف به مصرف‌کنندگان شده و همچنین با پیشنهاد کارمزدهای بالا به نمایندگان خرد بیمه، از آنها به عنوان بازاریاب استفاده می‌کنند و در نتیجه سهم خود را از بازار واسطه‌گری بیمه به سرعت افزایش می‌دهند. در حالی که چنین امکانی برای شبکه متعارف و خرد فروش بیمه وجود ندارد.

رئیس کل بیمه مرکزی با طرح این پرسش که «اما اصل ماجرا چیست؟» ادامه داد: اصل ماجرا این است که برخی از شرکت‌های بیمه با هدف جذب تهاجمی پرتفو، برای برخی واسطه‌های بیمه‌ای که توانایی جذب سطح بالایی از پرتفوی بیمه‌ای را در مدت زمان کم دارند، امکان رسوب حق بیمه را فراهم می‌کنند. در سال‌های اخیر نیز با ظهور کارگزاری‌های آنلاین، این موضوع تشدید شده است.

خسروشاهی در ادامه به تحقیقی که در بیمه مرکزی انجام شده است، اشاره کرده و گفت: در این تحقیق، ۱۰ واسطه بیمه‌ای بدهکار به هر یک از شرکت‌های بیمه تا تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ شناسایی شد که بر اساس آن، ۶۷ درصد از کل بدهی این واسطه‌ها به نمایندگان بیمه، ۲ درصد به کارگزاران متعارف و ۱۴ درصد به کارگزاری‌های آنلاین خودروسازها و ۱۷ درصد به سایر کارگزاری‌های آنلاین اختصاص داشت.

وی یادآور شد: مجموع بدهی این ۱۰ واسطه بیمه‌ای به شرکت‌های بیمه بخش عمده‌ای از کل بدهی‌های واسطه‌های بیمه‌ای را تشکیل می‌دهد.

خسروشاهی افزود: تفاوت اصلی کارگزاری‌های آنلاین با واسطه‌های بیمه‌ای متعارف در این است که کارگزاری‌های آنلاین با ارائه تخفیف در بازار بیمه‌های خرد، جذب سطح بالایی از پرتفوی بیمه‌ای را انجام می‌دهند، در حالی که واسطه‌های متعارف و بزرگ از طریق ارائه تخفیف‌های قابل توجه در بازار پرتفوهای بزرگ اقدام می‌کنند.

وی تصریح کرد: تخفیف‌هایی که کارگزاری‌های آنلاین ارائه می‌دهند، بازار بیمه‌های خرد، به ویژه بیمه‌های خودرو، را به شدت تحت تاثیر قرار داده و تهدید می‌کند. لذا فعالیت‌های کارگزاری‌های آنلاین همواره مورد اعتراض واسطه‌های بیمه‌ای متعارف و خرد بوده است.

رئیس کل بیمه مرکزی ادامه داد: با توجه به اینکه کانون این بحث، رسوب حق بیمه‌ها در نزد واسطه‌های بیمه‌ای است، سوال کلیدی این است که آیا رسوب حق بیمه نزد آنها درست است یا نه؟ پاسخ به این سوال منفی است، اما دلایل این پاسخ از دیدگاه نهاد ناظر بیمه و واسطه‌های بیمه‌ای متفاوت است.

وی بیان کرد: نهاد ناظر بیمه به دلیل اینکه رسوب حق بیمه نقدشوندگی ذخایر فنی شرکت‌های بیمه را به شدت کاهش می‌دهد، با این موضوع مخالف است. در نتیجه، نهاد ناظر به دنبال اصلاح آیین‌نامه سرمایه‌گذاری برای مدیریت این موضوع است.

خسروشاهی یادآور شد: واسطه‌های بیمه‌ای متعارف و خرد نیز به دلیل تهدید اعتبار و رقابت‌پذیری خود در بازار بیمه‌های خرد با رسوب حق بیمه مخالفند. در حالی که اقدام نهاد ناظر برای کنترل رسوب حق بیمه می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند، اما تدابیر دیگری نیز برای مدیریت این چالش لازم است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اخیراً انجمن صنفی کارفرمایی کارگزاران رسمی بیمه، که مخالف رسوب حق بیمه است، پیشنهادی ارائه کرده که با اصلاحات و جلب همکاری ذینفعان، می‌تواند بهبود وضعیت موجود را تسهیل کند.

 

 

انتهای پیام/

اشتراک گذاری :
گزارش خطا
ارسال نظر