پایان مبهم نمایشگاه قطعات خودرو تهران/خسارت میلیاردی با یک تصمیم جنجالی

به گزارش بورس نیوز، بعد از حواشی مختلف، بالاخره بیستمین نمایشگاه قطعات خودرو تهران به پایان رسید. نمایشگاهی که در نوع خود قابل تامل است. این نمایشگاه برخلاف سالهای گذشته توسط یک شرکت خصوصی خارج از خودروسازی برگزار شد.
هرچند که عدهای در یک تیتر کوتاه و عجیب از پایان درخشان این نمایشگاه خبر دادند ولی بررسی اسناد و اخبار حاکی از افول نسبی این نمایشگاه نسبت به دورههای قبل است که در ادامه به آن اشاره میشود:
تیر به خودی وزارت صمت
طبق روال همیشگی نمایشگاه قطعات خودرو تهران طی سالهای متمادی توسط مجری زیرمجموعه خودروسازی برگزار میشد. یک مجری آشنا به خودروسازی و قطعه سازی، متعلق به خودروسازی و دولت و با سابقه بیش از یک دهه تجربه در برگزاری نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو. این روند امسال با نامه نگاری سازمان توسعه تجارت از مجموعه شبه دولتی گرفته شد و به یک شرکت خصوصی واگذار گردید.
مجری بی تجربه در خودروسازی
وزارت صمت برگزاری بیستمین نمایشگاه قطعات خودرو تهران را در حالی به یک شرکت خصوصی واگذار کرد که این شرکت هیچ تجربهای در خصوص برگزاری نمایشگاه مرتبط با خودروسازی نداشته است.
فرآیند مبهم انتخاب مجری
سازمان توسعه تجارت در نامه محرمانه علت تعلیق مجری قبلی را بروز تخلفات متعدد عنوان نموده است. این در حالی است که سوالات مختلفی درباره نحوه انتخاب مجری جدید وجود دارد. نحوه فرایند، تایید صلاحیت و … از نکات قابل توجهی است که پاسخ آن برای افکار عمومی روشن نیست.
عدم استقبال چهرههای قدرتمند خودروسازی و قطعه سازی
برخلاف تبلیغات رسانهای مبنی بر استقبال پرشور از این نمایشگاه ولی خبرها و اطلاعات به دست آمده حاکی از آن است که برخی از چهرههای اصلی سالیان گذشته در این رویداد حضور نداشتند. از سایپا و ایران خودرو گرفته تا برخی قطعه سازان بزرگ.
زیان چند ده میلیاردی دولت
در اتفاقی عجیب تنها دو روز مانده به برگزاری نمایشگاه قطعات خودرو تهران، در نامه الحاقی فیمابین سازمان توسعه تجارت و مجری، میزان متراژ ارزی نمایشگاه از ۸۰۰۰ متر مربع به ۶۰۰۰ متر مربع کاهش مییابد که این اتفاق چند ده میلیارد تومان از درآمد دولت را از برگزاری این نمایشگاه کاهش داده است.
منبع: خط بازار