بانکداری شرکتی تومن؛ یکپارچهسازی خدمات بانکی

سید هادی علوی، مدیرعامل شرکت تومن، در گفتوگو با بورس نیوز، درباره هدف حضور در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه اظهار کرد: هدف همه شرکتهایی که در نمایشگاه حضور دارند این است که از محصولات خود رونمایی کنند. ما نیز در این نمایشگاه به منظور معرفی چند محصول جدید حاضر شدیم. همچنین زیرساختهایی که برای صنایع مختلف، شرکتهای بورسی، شرکتهای تجاری و بازرگانی ایجاد کردهایم را معرفی کنیم.
وی با اشاره به چالشهای اقتصادی فراگیر که همه کسبوکارها با آن مواجه هستند، افزود: اگر از مشکلات عمومی اقتصادی بگذریم، مهمترین چالش این است که صنعت فینتک در ایران هنوز به بلوغ نرسیده و فعالان این حوزه تجربه کافی ندارند. نهادهای تنظیمگر نیز هنوز دانش و تجربه لازم را در این زمینه به دست نیاوردهاند.
مدیرعامل شرکت "تومن" ادامه داد: فضای غیرشفاف این حوزه که گاهی موجب محدودیت در توسعه میشود، بزرگترین مانع رشد است.
علوی خاطرنشان کرد: ما گاهی مشکلاتی را شناسایی میکنیم، راهحل آنها ارائه میدهیم، اما در مرحله اجرا به چالشهای تنظیمگری برخورد میکنیم که این مسئله محدودیتهای زیادی را به وجود میآورد.
وی در این باره بیان کرد: ما با نهادهای قانونگذار، از جمله بانک مرکزی، در ارتباط هستیم و هر مسئلهای را که شناسایی کنیم، مرحلهبهمرحله به بانک مرکزی اطلاع میدهیم.
مدیرعامل شرکت تومن، همچنین گفت: دو سال پیش، متوجه شدیم که در معاملات اقتصاد دیجیتال، خریدار و فروشنده یکدیگر را نمیشناسند و اعتماد در این فضا به دلیل نبود زیرساخت مناسب، با مشکلات جدی مواجه بود که موجب بروز کلاهبرداری میشود.
علوی تصریح کرد: برای رفع این مشکل، پلتفرم "تومن" را راهاندازی کردیم و موضوع را به بانک مرکزی اطلاع دادیم. این اطلاعرسانی بهطور مستمر انجام میشود، اما زمانی که محصولات بزرگتر میشوند، به دلیل نبود بستر قانونی مناسب گاهی دچار محدودیتهای جدید نیز میشویم.
علوی با اشاره به کوچک بودن صنعت فینتک در ایران ادامه داد: این حوزه هنوز بسیار کوچک است، اما فرصتهای خلاقانه بینهایتی در آن وجود دارد و بازاری بکر محسوب میشود. شرکت تومن نیز هنوز تنها بخش کوچکی از این بازار را فعال کرده، اما تصمیم داریم در سال جاری در زمینه توسعه محصولات بهویژه بانکداری شرکتی اقدامات جدی انجام دهیم.
وی تاکید کرد: ما برنامههایی برای توسعه خدمات بانکی مشتریان داریم. در سایر خدمات اقتصاد دیجیتال مانند حملونقل و خردهفروشی و ... کاربران ایرانی از نظر رفتارهای مصرفی چندان با کاربران خارجی تفاوتی ندارند.
مدیرعامل شرکت تومن با اشاره به نیاز کسبوکارها در حوزه بانکداری گفت: ما متوجه شدیم که شرکتها برای مدیریت مالی خود نیاز دارند که با شعب مختلف، بانکهای گوناگون، اینترنت بانکهای متعدد و سایر خدمات مالی روبهرو شوند. برای این منظور ۱۹ بانک مختلف را در یک پلتفرم واحد جمع آوری و آن را با نرمافزارهایی مانند حسابداری و فروش یکپارچه کردیم. به این ترتیب، شرکتها نیازی به مراجعه به بانکها یا شعب بانکها نخواهند داشت.
علوی بیان کرد: از طریق داشبورد اختصاصی تومن، کاربران میتوانند انتقال وجه، پیگیری موجودی، بررسی اسناد مالی و تعهدات بانکی را پیگیری کنند. هدف ما این است که یک سامانه جامع مالی برای کسبوکارها ایجاد کنیم تا تمامی خدمات پرداخت و بانکی در یک پلتفرم یکپارچه و کاربردی در اختیار کسب و کارها قرار گیرد.
وی با اشاره به نیاز جدی به امنیت اطلاعات عنوان کرد: در سال گذشته، بسیاری از شرکتها با حملات سایبری مواجه شدند. به همین دلیل، ما سرمایهگذاری قابلتوجهی در حوزه امنیت و زیرساخت انجام دادیم.
مدیرعامل شرکت تومن افزود: شرکتهای فعال در حوزه مالی، برای دریافت مجوزهای امنیتی در کشور، باید استانداردهای سختگیرانهای را رعایت کنند که روند دریافت این مجوزها نیز بسیار طولانی است. ما به این استانداردها بسنده نکردیم؛ بلکه بررسی کردیم که در سطح بینالمللی، چه معیارهایی برای زیرساخت و امنیت وجود دارد. بر همین اساس، موفق شدیم ۸۰ درصد از استانداردهای لازم را کسب کنیم. امیدوار هستیم که تا نیمه تابستان سال جاری، شرکت تومن در سطح استانداردهای مؤسسات مالی بینالمللی فعالیت کند.





