زیان انباشته خودروسازان به مرز ۳۰۵ هزار میلیارد تومان رسید!

به گزارش بورسنیوز، به نقل از مهر، تحلیل صورتهای مالی تلفیقی سه خودروساز بزرگ کشور، یعنی ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو، که در سامانه کدال منتشر شده است، نشان میدهد که مجموع زیان انباشته این شرکتها تا پایان سال ۱۴۰۳ به بیش از ۳۰۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. این رقم نسبت به پایان سال ۱۴۰۲ که حدود ۲۵۰.۳ هزار میلیارد تومان بود، افزایش ۲۲ درصدی و ۵۵.۲ هزار میلیارد تومانی را نشان میدهد و نشاندهنده استمرار چالشهای ساختاری در صنعت خودرو است.
کاهش زیان عملیاتی به لطف سوددهی ایرانخودرو
از سوی دیگر، زیان عملیاتی تجمیعی این سه خودروساز از ۲۷.۷ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ به ۲۳.۶ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳ کاهش یافته است. این کاهش عمدتاً ناشی از عملکرد مثبت ایرانخودرو است که برای نخستین بار پس از سالها، موفق به ثبت سود عملیاتی ۴.۶ هزار میلیارد تومانی شده است.
زیان انباشته ۱۳۰ همتی ایرانخودرو
زیان انباشته ایرانخودرو از ۱۲۲.۸ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۴۰۲ به ۱۳۰.۴ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۴۰۳ افزایش یافته است که نشاندهنده رشد ۶ درصدی میباشد. همچنین، سود عملیاتی ایرانخودرو با رشدی قابل توجه به ۴.۶ هزار میلیارد تومان رسیده است.
زیان انباشته ۱۳۸ همتی سایپا
سایپا نیز زیان انباشته خود را از ۱۰۲.۷ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۴۰۲ به ۱۳۸.۷ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۴۰۳ افزایش داده که حاکی از رشد ۳۵ درصدی است. زیان عملیاتی سایپا نیز با افزایش چشمگیری از ۸.۴ هزار میلیارد تومان به ۱۸.۱ هزار میلیارد تومان رسیده که رشد ۱۱۵ درصدی را نشان میدهد.
زیان انباشته ۳۶ همتی پارسخودرو
زیان انباشته پارسخودرو از ۲۴.۸ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۴۰۲ به ۳۶.۴ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۴۰۳ افزایش یافته که رشد ۴۶.۸ درصدی را به همراه داشته است. زیان عملیاتی این شرکت نیز از ۷.۸ هزار میلیارد تومان به ۱۰.۱ هزار میلیارد تومان رسیده که رشد ۲۹.۵ درصدی را نشان میدهد.
تحلیلگران عمده دلایل افزایش زیان انباشته و عملیاتی در سایپا و پارسخودرو را به تغییرات مکرر مدیریتی در این شرکتها مرتبط میدانند. این تغییرات منجر به بیثباتی مدیریتی، کاهش انسجام سازمانی، توقف یا تغییر مسیر برنامههای راهبردی و کاهش انگیزه کارکنان شده است. همچنین، بلاتکلیفی در فرآیند واگذاری سایپا به بخش خصوصی، باعث افزایش نااطمینانی و کاهش اثربخشی مدیریت شده است.
اگرچه ایرانخودرو موفق به بازگشت به سود عملیاتی شده، اما زیان انباشته این شرکت همچنان در حال افزایش است. در کنار زیانهای سنگین سایپا و پارسخودرو، این وضعیت صنعت خودروی کشور را با چالشهای جدی مواجه کرده است. ایجاد اصلاحات ساختاری، مدیریت پایدار و تعیین تکلیف فرآیند واگذاریها از جمله مواردی است که برای بازگرداندن ثبات به این صنعت ضرورت دارد.
انتهای پیام/
این خبر توسط هوش مصنوعی بورس نیوز تهیه شده است.



