بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۲۸

سناریو تازه برای انتقال سایپا

سناریو تازه برای انتقال سایپا
آنچه در حال وقوع است، نه یک واگذاری واقعی، بلکه مهندسی مدیریت بدون انتقال مالکیت و بدون پرداخت پول است؛ سناریویی مشابه آنچه پیش‌تر در ایران‌خودرو با نقش‌آفرینی شرکت کروز تجربه شد.
کد خبر : ۲۹۷۲۶۹
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس‌نیوز، به نقل از مشرق، در حالی که خصوصی‌سازی شرکت سایپا از سوی دولت به عنوان قدمی در جهت اصلاح صنعت خودرو معرفی شده، بررسی‌های عمیق‌تر نشان می‌دهد آنچه در حال حاضر در حال وقوع است، نه یک واگذاری حقیقی، بلکه مهندسی مدیریت بدون انتقال مالکیت و بدون پرداخت وجه است؛ سناریویی مشابه آنچه پیش‌تر در ایران‌خودرو با نقش‌آفرینی شرکت کروز تجربه شد.

طبق اطلاعات موجود، شرکت کرمان‌موتور که حدود ۹ درصد از سهام سایپا را در اختیار دارد، به همراه دو سهام‌دار عمده دیگر یعنی ایدرو (۱۶.۵ درصد) و صندوق بازنشستگی فولاد (۱۵.۵ درصد) به‌همراه چند سهامدار خرد دیگر، ائتلافی معادل بیش از ۴۲ درصد را تشکیل می‌دهند. 

بنابراین، ائتلاف کرمان‌موتور به سادگی می‌تواند بدون نیاز به پرداخت هزینه برای خرید بلوک مدیریتی و بدون شرکت در هیچ مزایده رسمی، با تکیه بر آرای مجمع عمومی، ترکیب هیئت‌مدیره را تغییر داده و مدیریت سایپا را در اختیار بگیرد.

منتقدان این روند اعتقاد دارند که در این فرآیند هیچ مبلغی به حساب دولت یا شرکت سایپا واریز نشده و نه درآمدی برای خزانه ایجاد شده و نه سرمایه‌گذاری جدیدی در شرکت صورت گرفته است. به عبارتی، برخلاف اهداف اصلی خصوصی‌سازی که همواره بر شفافیت، رقابت و جذب منابع جدید تأکید دارد، با یک مهندسی ساده و حمایت غیررسمی افراد تصمیم‌گیر، قدرت مدیریتی به یک بازیگر خاص واگذار می‌شود، بدون آنکه مالکیت واقعی جابه‌جا شده باشد.

برخی از کارشناسان صنعت خودرو این اتفاق را تکرار مسیری می‌دانند که پیش‌تر در ایران‌خودرو رخ داد و اکنون کرمان‌موتور در تلاش است همان مسیر را در سایپا تکرار کند. 

این در حالی است که هنوز نتایج خصوصی‌سازی ایران‌خودرو مشخص نیست و هیچ ارزیابی جامع یا رسمی درباره عملکرد این نوع واگذاری‌های مدیریتی منتشر نشده است. 

کارشناسان هشدار می‌دهند که این نوع واگذاری نه‌تنها با اهداف اصلی خصوصی‌سازی مغایرت دارد، بلکه می‌تواند به تقویت انحصار در صنعت خودرو، حذف تدریجی رقابت و بی‌اثر شدن اصلاحات ساختاری منجر شود. در واقع، اگر قرار باشد مدیریت شرکت‌های بزرگ دولتی فقط با آرایش داخلی میان نهادهای شبه‌دولتی و بدون ورود سرمایه‌گذار واقعی تغییر کند، نه تنها هیچ مشکلی از این صنعت حل نخواهد شد، بلکه مسیر پاسخ‌گویی و کارآمدی بیش از پیش مبهم خواهد شد.

 

 

انتهای پیام/

اشتراک گذاری :
گزارش خطا
ارسال نظر