رشد چشمگیر فروش خودروهای برقی؛ چالش تقاضای نفت در چین

به گزارش بورسنیوز، سایت خبری-تحلیلی اویل پرایس که در زمینه انرژی فعالیت میکند و تحلیلهای آن بیشتر بر نفت، گاز، انرژیهای جایگزین و تحولات ژئوپلیتیکی متمرکز است، در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد: در یک سال گذشته، تقاضای نفت در چین کاهش یافته است. مصرف سوختهای جادهای مانند بنزین و گازوئیل حتی از سطح دو سال پیش که چین از قرنطینه کووید خارج شده بود، کمتر شده است. این کاهش مصرف نهتنها به دلیل تقاضای انباشتهشده در سال ۲۰۲۳ است، بلکه به فروش بالای خودروهای برقی و کامیونهای برقی و خودروهای سنگین گازسوز (LNG) نیز مرتبط میباشد.
با وجود این کاهش در مصرف سوختهای جادهای، چین همچنان به عنوان بزرگترین واردکننده نفت خام جهان، نقش مهمی در تعیین روند تقاضای جهانی نفت و قیمتها ایفا میکند. رشد اقتصادی چین در سال جاری بالاتر از هدف ۵ درصد بوده اما این رشد در مقایسه با سه ماه نخست سال ۲۰۲۵ کندتر شده است. صادرات این کشور نیز با وجود جنگ تجاری و تعرفههای آمریکا، در سطح ثابتی باقی مانده است.
بر اساس تحلیلی که «Energy Intelligence» بر پایه دادههای اداره ملی آمار و گمرک چین انجام داده، پیشبینی میشود که رشد تقاضای نفت چین در سال ۲۰۲۵ مشابه سال گذشته و کمی بیش از ۱۰۰ هزار بشکه در روز باشد. تقاضای بنزین و گازوئیل در چین در ماه مه نسبت به آوریل تغییر چندانی نداشته و تقاضای بنزین ۹ درصد و گازوئیل ۶ درصد کاهش یافته است. این کاهش عمدتاً به فروش بالای خودروهای برقی نسبت داده میشود. شرکت تحقیقاتی «Rho Motion» اذعان کرده که فروش خودروهای برقی در چین در نیمه اول سال با ۳۲ درصد افزایش به ۵.۵ میلیون دستگاه رسیده است.
با توجه به مصرف ضعیف سوختهای جادهای، پیشبینی میشود تقاضای نفت چین در سال جاری فقط ۱۲۰ هزار بشکه در روز رشد کند که تفاوت کمی با رشد ۱۱۰ هزار بشکهای سال گذشته دارد. در مقابل، پیشبینی میشود تقاضای نفت هند در سال ۲۰۲۵ به ۱۸۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد.
شرکتهای انرژی دولتی چین نیز به این واقعیت پی بردهاند که خودروهای برقی و انرژیهای نوین تقاضا برای سوختهای جادهای را کاهش دادهاند. موسسه تحقیقات اقتصادی و فناوری چین پیشبینی کرده که رشد اقتصادی و تقاضای محصولات پتروشیمی، تقاضای نفت را ۱.۱ درصد افزایش خواهد داد اما مصرف سوختهای جادهای به اوج خود رسیده است.
آژانس بینالمللی انرژی (IEA) نیز مشابه شرکت ملی نفت چین معتقد است که تقاضای سوخت در چین به یک سطح ثابت رسیده است. در حال حاضر، هند به عنوان بزرگترین محرک رشد تقاضای نفت در جهان از چین پیشی گرفته است. چین در دو دهه اخیر بر رشد تقاضای نفت تسلط داشت اما اکنون هند جایگزین آن شده است.
در کنار این تحولات، سیاستهای چین مبنی بر ذخیرهسازی نفت خام، خرید نفت ارزان توسط پالایشگاهها و درخواست از شرکتهای دولتی برای افزایش ذخایر، باعث افزایش موجودی نفت خام در این کشور شده است. با این حال، مصرف ضعیف بنزین و گازوئیل موجب کاهش رشد کلی تقاضا در بزرگترین واردکننده نفت خام جهان شده است.
انتهای پیام/