بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۸ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۰
بر اساس مطالعات انجام شده توسط دپارتمان کار ایالات متحده بر روی بازار کار این کشور با توجه به داده های بدست آمده از سال 2008 ، متداول ترین مشاغلی که زنان در آنها حضور دارند به این قرار است : منشی گری ، دستیار اداری ، پرستاری ، معلمی دبستان و مقاطع سالهای آغازین دبیرستان .
کد خبر : ۲۹۸۰۶

گروه بین الملل بورس نیوز ؛ امروز در کشورهای در حال مؤسسه و اقتصادهای نوظهور همانند اقتصادهای پیشرفته ، تعداد زنان شاغل بسیار بالا رفته است. با این وجود کماکان بسیاری از شغل های پردرآمد وجود دارد که زنان در آنها حضور کمرنگی دارند .

بر اساس مطالعات انجام شده توسط دپارتمان کار ایالات متحده بر روی بازار کار این کشور با توجه به داده های بدست آمده از سال 2008 ، متداول ترین مشاغلی که زنان در آنها حضور دارند به این قرار است : منشی گری ، دستیار اداری ، پرستاری ، معلمی دبستان و مقاطع سالهای آغازین دبیرستان .

با توجه به این آمار ، مجله مشهور فوربس دست به مطالعه ای زده و 10 شغل را که زنان در آمریکا حضور چندانی را ندارند معرفی کرده است .

1- مردها مدیرعامل هستند !

با این که زنان مدارک دانشگاهی بالاتری در زمینه مدیریت طی سالهای اخیر کسب کرده اند ، اما کما کان حضور آنها در پست مدیرعاملی بسیار کمرنگ است .

بر طبق آمار بدست آمده از گزارشات وزارت کار تنها 24.3 درصد از مدیران عامل در ایالات متحده زن هستند و در میان پانصد شرکت برند این کشور نیز تنها سه درصد از سمت های مدیرعاملی به زنان رسیده است . شایان ذکر است حقوق ماهانه مدیران عامل در ایالات متحده به طور متوسط 99 هزار دلار است .

2- مهندسی نیز سخت است !

در میان جمعیت مهندسان فعال در آمریکا ، تنها 12 درصد از جمعیت های مربوط به این شغل در اختیار زنان است این در حالی است که متوسط حقوق سالانه مهندسان در آمریکا 91 هزار دلار است .

3- نه پرواز می کنند ، نه هواپیما تعمیر می کنند .

در آمد متوسط خلبانان و مهندسان پرواز در طول سال 73 هزار دلار است .

با این وجود نرخ حضور زنان در این شغل در ایالات متحده تنها 2.6 درصد است که بسیار پایین می باشد . این نرخ به اندازه ای است که می توان گفت خلبانی و مهندسی پرواز در تسخیر مردان است.

4- پرهیز از آتش :

مدیران عملیات اطفاء حریق پیشگیری از آسیب های صنعتی با متوسط درآمد سالانه 72 هزار دلار مشغول است که تنها 8.7 درصد حضور زنان را در خود می بیند. کار سخت اما پر درآمدی است که وضعیت زنان در آن اصلاً جالب نیست.

5- سفر روی ریل ممنوع:

یکی از مشاغل پردرآمد آمریکا مهندسی و اپراتوری قطار است ، بر اساس ماده های وزارت کار درآمد سالانه این شغل به بیش از 67 هزار دلار می رسد اما شاید به علت سختی شغل تنها 2.8 درصد از بیلت های موجود برای این شغل در اختیار زنان است .

6- برنامه بی برنامه !

برنامه نویسی شغلی است که از لحاظ مخاطرات شغلی نباید از پنج مورد قبلی بهتر باشد اما هنوز هم درآمد قابل توجهی دارد. درآمد سالانه برنامه نویسی 64 هزار دلار تخمین زده ی شود . این درحالی است که 24 درصد از بازار کار برنامه نویسی را زنان اشغال کرده اند .

7- مدیران بخش های پلیسی و کار آگاهی با توجه به وظیفه سخت خود ، پول خوبی هم به جیب می زنند.

متوسط درآمد این شغل بیش از 63 هزار دلار در سال است حضور زنان در این شغل نیز در حدود 14.7 درصد بوده است.

8- سیستم های پیشرفته ترسناک هستند:

تحلیل گران سیستم های شبکه ای و ارتباطات ماده ای می تواند در سال در آمدی به میزان 60 هزار دلار در سال کسب می کنند . شاید این سطح درآمد وسوسه انگیز باشد اما نه برای زنان چراکه نرخ حضور آنها را در این شغل تنها 23.7 درصد بوده است.

9- کمترمی سازند

آرشیتکت ها یا همان معماران حرفه ای ساختمان کمی کمتر از 60 هزار دلار به طور متوسط در سال درآمد کسب می کنند . حضور زنها در این شغل نسبت به سایر مشاغل معرفی شده بهتر اما کماکان بسیار پایین است. بر طبق اطلاعات وزارت کار ایالات متحده تنها 24.75 درصد از آرشیتکت های این کشور زن هستند .

10- راه های آهنی به جایی نمی رسند

همین شغل پر درآمدی که هنوز زنان در آن کمرنگ بوده راهنمای خطوط راه آهن و رییس بار اندازی راه آهن بوده است. فعالان در این شغل سالانه به میزان 56 هزار دلار کسب می کنند . در این میان تنها 4.7 درصد از وضعیت های این شغل در اختیار زنان است .

نویسنده : محمد نجفی - دبیر سرویس گروه بین الملل بورس نیوز

اشتراک گذاری :
ارسال نظر