بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۱ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۰:۰۴

استارت افزایش نرخ ماشین با پرچمداری مدیران خودرو ؛ چرا این شرکت می‌تواند ۲۰ درصد گران کند اما ایران‌خودرو نه؟

استارت افزایش نرخ ماشین با پرچمداری مدیران خودرو ؛ چرا این شرکت می‌تواند ۲۰ درصد گران کند اما ایران‌خودرو نه؟
افزایش حدود 10 تا ۲۰ درصدی قیمت خودروهای مونتاژی در حالی اجرا می‌شود که مراجع نظارتی همین رشد را برای خودروسازان داخلی خط قرمز اعلام کرده‌اند.
کد خبر : ۲۹۸۴۱۰
نویسنده :
مینا علیزاده

 مدیران خودرو در تازه‌ترین لیست قیمت محصولات خود برای مرداد ۱۴۰۴، نرخ خودرو‌های برند‌های‌ام‌وی‌ام، فونیکس و اکستریم را به‌طور قابل اعتنایی افزایش داد.

این جهش قیمتی که در برخی مدل‌ها بیش از ۲۰۰ میلیون تومان و معادل ۱۰ تا ۲۰ درصد است، در حالی اجرا می‌شود که هنوز مشخص نیست آیا این افزایش با تأیید سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان یا شورای رقابت صورت گرفته است یا خیر؟

جزئیات افزایش قیمت برخی محصولات مدیران خودرو‌ام‌وی‌ام X۲۲ پرو دنده‌ای: قیمت قبلی ۹۶۵ میلیون تومان، قیمت جدید ۱ میلیارد و ۷۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، افزایش ۱۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان (معادل ۱۱.۹٪).‌ام‌وی‌ام X۳۳ کراس اتومات: قیمت قبلی ۱ میلیارد و ۲۷۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، قیمت جدید ۱ میلیارد و ۴۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، افزایش ۱۵۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان (معادل ۱۲.۱٪).
فونیکس تیگو ۷ پرو پرمیوم: قیمت قبلی ۱ میلیارد و ۹۰۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، قیمت جدید ۲ میلیارد و ۸۶ میلیون تومان، افزایش ۱۷۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان (معادل ۹.۴٪).
ابهامات قانونی و سوالات بازار

با زمزمه خروج شورای رقابت از فرآیند قیمت‌گذاری خودرو و واگذاری تعیین نرخ به شرکت‌های واردکننده و مونتاژکار تحت نظارت سازمان حمایت، این پرسش مطرح است که آیا افزایش فعلی مدیران خودرو مجوز رسمی از مراجع مذکور دارد یا خیر. ابهام زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم همین نهاد‌ها اخیراً با افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا موافقت نکردند، اما اکنون ظاهراً شرکت‌های خصوصی مونتاژکار می‌توانند افزایش‌های دو رقمی را به‌راحتی اعمال کنند!

این روند، هم در میان خریداران سردرگمی ایجاد کرده و هم می‌تواند به نابرابری سیاست قیمت‌گذاری بین خودروسازان دامن بزند. از این رو شفاف‌سازی سریع سازمان حمایت و شورای رقابت درباره چرایی و چگونگی این افزایش‌ها ضروری به نظر می‌رسد. آیا نهاد‌های رگولاتوری مزبور منافع مونتاژکاران و واردکنندگان خودرو را پیگیری می‌کنند و به فکر حفظ حیات شرکت‌های خودروساز داخلی که میلیون‌ها سهامدار از اقشار مختلف جامعه دارند، نیستند؟

مدیران خودرو قیمت‌های جدید را در هفته جاری به بازار مخابره می‌کند.

اشتراک گذاری :
گزارش خطا
ارسال نظر