بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۱
کد خبر : ۳۰۰۶۰
سال‌ها تدريس در دانشگاه لندن و حضور در مراكز علمي اين كشور از سلمان صفوي چهره‌اي را به نمايش گذاشته كه بيشتر او را يك فرد روشنفكر مي‌دانند اگر چه خود بيشتر تمايل دارد در حوزه روابط بين‌الملل صاحب نظر باشد.

سلمان صفوي كه به واسطه برادري فرمانده سابق سپاه و هم به خاطر حضور در فضاي سياسي ايران(كانديداتوري در انتخابات مجلس هشتم) از شهرت خاص برخوردار است قرابت بيشتري با افكار اصلاح‌طلبان دارد. در انتخابات مجلس هشتم هم بيشتر احزاب اصلاح‌طلب از جمله حزب اعتماد ملي از او حمايت كردند.

رئيس آكادمي مطالعات لندن كه اكنون در ايران به سر مي‌برد در گفت‌وگوي اختصاصي با ايلنا تاكيد مي‌كند كه براي تاثير‌گذاري در عرصه بين الملل بايد هر چه سريعتر مناقشات داخلي پايان يابد.

بخش اول اين گفت‌وگو با محوريت اولويت‌هاي ديپلماسي ايران در ذيل مي‌آيد:

سيد سلمان صفوي در پاسخ به سوالي در خصوص احتمال اجماع عليه پرونده هسته‌اي ايران در جامعه بين‌المللي با بيان اينكه جامعه بين‌الملل را بايد به دو بخش دولت‌ها و ملت‌ها تقسيم كرد، گفت: ملت‌ها در جامعه بين‌الملل با ايران هستند و بر اين اعتقادند كه فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران صلح‌آميز است و معتقدند اگرهم فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران صلح‌آميز نباشد چرا با كشورهاي ديگر نظير آمريكا، انگليس و روسيه كه هزاران سلاح هسته‌اي دارند، برخورد نمي‌شود؟

وي با تاكيد بر اينكه ملت‌هاي جهان متوجه سياست‌هاي دوگانه غرب و حتي سازمان ملل نسبت به ايران هستند، گفت: در رابطه با دولت‌ها بايد به مغالطه غربي‌ها توجه داشت و آن اين است كه آنها خود را مركز جهان مي‌دانند يعني اگرچه فرانسه، آمريكا و انگليس داراي وزن مهمي در جامعه بين‌الملل هستند، ولي تمام جامعه بين‌الملل به آنها منحصر نمي‌شود.

اجماع بين‌المللي تاكنون نتوانسته عليه ايران شكل بگيرد

رئيس آكادمي مطالعات ايراني لندن با بيان اينكه بر اساس وزن قدرت‌ها و با يك نگاه عيني و واقع‌بينانه اين كشورها داراي وزن خاصي در جامعه بين‌الملل هستند، خاطر نشان كرد: اكثر كشورهاي غيرمتعهد حامي ايران هستند و از اين رو اجماع بين‌المللي تاكنون نتوانسته عليه ايران شكل بگيرد. اما سياست آنها (غربي‌ها) اين است كه بتوانند اين اجماع را درست كنند و نشان دهند كه ايران آماده مصالحه نيست.

وي افزود: ايران به‌عنوان عضو NPT حقوق حقه‌اي دارد و ايران اهل مصالحه، گفت‌وگو و ديپلماسي است اما در صورتي كه حقوق مشروع‌اش حفظ شود.

پيشنهاد مبادله اورانيوم فريب‌كاري دنياي غرب است

رئيس مركز بين‌المللي مطالعات صلح در خصوص مبادله اورانيوم گفت: پيشنهاد مبادله اورانيوم واقعا فريب‌كاري دنياي غرب است و اين بحث به خاطر مناقشاتي كه در داخل ايران ايجاد شده و نيز فضاي خاصي كه در ايران و روابط بين ملت، دولت و پارلمان ايجاد شده، غربي‌ها فكر كردند كه ايران ضعيف شده است و مي‌تواند سياست‌هاي خود رادر حوزه‌ هسته‌اي تحميل كند.البته مشخص است كه اگر دولتي ضعيف شد در حوزه روابط بين‌الملل قدرت چانه‌زني و گفت‌وگوهاي ديپلماتيك ضعيف مي‌شود.

صفوي با بيان اينكه مبادله اورانيوم غني شده يك كلاهبرداري آشكار است، تاكيد كرد: اگراين معامله مي‌خواست صورت بگيرد، صورت معامله يك معامله سياسي است نه يك معامله فني و حقوقي و من شخصا مخالف مبادله اورانيوم ايران با غربي‌ها و روسيه هستم و اگر هم بخواهد صورت بگيرد يك معامله سياسي است و بايد منوط به اين باشد كه تمام قطعنامه‌هاي كه عليه ايران صادر شده است، لغو شده و غربي‌ها و كشور روسيه به تعهدات خودشان در زمينه سرمايه‌گذاري در ايران و لغو همه تحريم‌ها كه در طول اين مدت عليه ما صادر كردند، عمل كنند.

وي ادامه داد: غربي‌ها فكر كردند با يك عده كودك در ايران روبه‌رو هستند در حالي كه در ايران عقلاي زيادي دارد و به درستي هم جلوي اين كلاهبرداري بين‌المللي ايستاده‌اند.راكتور پزشكي تهران نيازمند ميله‌هاي هسته‌اي است و اين جزو حقوق ماست كه اين ميله‌ها را خريداري و تحويل بگيريم و هيچ نيازي به مبادله نيست.

اين كارشناس ارشد روابط بين‌الملل به پيشنهاد اخير برخي كشورها مبني بر خريد راديوايزوتوپ‌ از بازار گفت: پيشنهاد اخير غربي‌ها مبني بر خريد راديوايزوتوپ‌ها از بازار هم يك كلاهبرداري جديد است معني اين پيشنهاد اين است كه ما راكتور تهران را تعطيل كنيم و اين قابل عمل نيست چون ما كشوري هستيم كه به دنبال استدلال هستيم.

وي با بيان اينكه اين‌گونه پيشنهادها،پيشنهادهاي غيرمنصفانه و غيرعادلانه است كه هيچ‌كس در ايران نمي‌تواند آن را بپذيرد، افزود: مسائل بين‌المللي مسائلي فراجناحي است و اگر هم عده‌اي در داخل با هم اختلاف دارند هيچ دولتي نمي‌تواند به اين پيشنهادهاي ذلت‌آميز تن بدهد.

بازيگران جديد در عرصه بين‌الملل

صفوي با اشاره به بازيگران جديد در عرصه بين‌الملل گفت: ااكنون در مقابل فشارهايي كه آمريكا، انگليس و فرانسه به ايران مي‌آورند و به دنبال تحريم مجدد عليه ايران هستند برخي بازيگران جديد وارد صحنه شدند كه مايل به گفت‌وگوميان طرفين هستند مانند قطر، تركيه، برزيل و ژاپن كه نقش ميانجي را ايفا مي‌كند.

عده‌اي در ايران دل به اين بسته‌اند كه با تكيه بر روسيه مي‌توانند جلوي غرب بايستند

وي با بيان اينكه متاسفانه روسيه امتحان بدي پس داد، گفت: روسيه در طول اين مدت كارهاي مختلفي عليه منافع ملي انجام داد اولا موشك‌هاي s 300 را علي‌رغم اين‌كه در سال 2005 با ما قراردادي را منعقد كرده بود به ايران تحويل نداد و در داخل حاكميت اين كشور به خاطر تحويل موشك‌هاي s 300 به ايران اختلاف‌هاي جدي وجود دارد.

رئيس آكادمي مطالعات ايراني لندن با بيان اينكه روس‌ها علي‌رغم تعهداتشان و ميلياردها پولي كه از ايران تحويل گرفتند تاكنون نيروگاه بوشهر را به ما تحويل نداده‌اند، تاكيد كرد: متاسفانه عده‌اي در ايران دل به اين بستند كه با تكيه بر روسيه مي‌توانند جلوي غرب بايستند وقايع اخير در ايران و به خصوص مبادله اورانيوم كه روسيه با فرانسه و آمريكا يك جبهه شده است نشان مي‌دهد كه روس‌ها منافشان با منافع غربي‌ها گره خورده است و اين آقايان در ايران بايد بيدار شوند كه با تكيه به روسيه جلوي غرب نمي‌توانند بايستند ما با تكيه بر خودمان مي‌توانيم جلوي غرب بايستيم زيرا روسيه منافع كلانش در ارتباط با غرب بيش از ايران است.

وي با بيان اينكه در گروه 1+5 چين به دنبال منافع ايران نيست، اظهار داشت: دوستان ما در ايران بايد متوجه باشند كه چين اكنون سر مسائل تايوان با آمريكا اختلاف دارد چون آمريكا اسلحه به تايوان مي‌فروشد و اين مساله مخالف منافع ملي چيني‌هاست.

اين كارشناس ارشد روابط بين‌الملل در خصوص تحريم‌هايي فلج‌كننده نيز گفت: اين تحريم‌ها يك مساله جديدي نيست و 30 سال است غرب تحريم‌هايي را عليه ايران مطرح مي‌كند .ما تقريبا از سال اول انقلاب با تحريم يكجانبه آمريكا روبه‌رو شديم بعداَ هم اروپايي‌ها هم تحريم‌هاي اعلام نشده‌اي عليه ما انجام دادند يعني ما هميشه در طول اين 30 سال نتوانستيم به تكنولوژي‌هاي پيشرفته دست يابيم حتي در زمينه قطعات يدكي هميشه با تحريم روبه‌رو بوديم.

وي تصريح كرد: علي‌رغم اين تحريم‌ها ما در حوزه‌هاي حساس به پيشرفت‌هاي چشم‌گيري نايل شديم مانند ناوشكن جماران كه يكي از ناوهاي پيشرفته است و به دست ايراني‌ها ساخته شد. ما عليرغم تحريم‌ها توانسته‌ايم سامانه دفاعي خود را تقويت كنيم و قدرت موشكي خود را ارتقا بخشيم و اكنون در دنيا روي قدرت موشكي ما حساب مي‌كنند.

تحريم‌ها اثرگذار است وكاغذ پاره هم نيست

صفوي تاكيد كرد: تحريم‌ها اثرگذار است و كاغذ پاره هم نيست اما تعيين‌كننده نيست و معتقدم اين تحريم‌ها موجب تغيير سياست‌ها و رفتار ايران نسبت به مساله هسته‌اي و سياست‌هاي امريكا نخواهد شد.

رئيس مركز بين‌المللي مطالعات صلح در بخش ديگري از اين گفت‌وگو در پاسخ به سوالي در خصوص اولويت‌هاي ديپلماسي ايران و اينكه ايران چه بايد بكند كه به‌عنوان پل صلح در خاورميانه و آسياي مركزي شناخته شود‏، به مولفه‌هايي نظير ايجاد اعتماد‌سازي با دولت‌هاي خليج فارس و مصر، توافق با قدرت‌هاي خارجي براساس منافع مشترك، گسترش روابط سازنده و صلح‌آميز با ملت‌ها و نخبگان منطقه، حضور فعال و كارشناسان در فضاي رسانه اي، بكارگيري ديپلماسي عمومي از طريق حضور فعال و مدبرانه دانشگاهيان و نخبگان، خردگرايي و دوري از جنجال‌سازي و نيز ايجاد لابي‌هاي خردمندانه و موثر در كشورهاي پرنفوذ جهان و منطقه اشاره كرد و گفت: اولويت مهم در حوزه ديپلماتيك بايد اين باشد كه روي افكار عمومي جهان بايد كار كرده و جلب سياست‌هاي صلح‌آميز و عادلانه خود بكنيم و نگذاريم كه افكار عمومي جهان را امپرياليسم خبري شكل دهد.

نبايد به العالم و پرس تي وي دل ببنديم

وي در همين خصوص خاطرنشان كرد: اگر ما به “العام” و ”پرس تي وي” دل بسته ايم كه مي‌توانيم با استفاده از آنها روي افكار عمومي جهان تاثير گذار باشيم ره به جايي نمي‌بريم نفوذ العام، و پرس تي وي به اندازه نفوذ سي ان ان و فرانس پرس نيست ما اگر افكار عمومي ملت‌هاي جهان را داشته باشيم اجماع دولت‌ها هيچ اثري بر ما نخواهد داشت.

صفوي خاطرنشان كرد: در اين دهكده جهاني اگر همه دولت‌ها متحد باشند ولي افكار عمومي جهان را نداشته باشتد خيلي از كارها را نمي‌توانند انجام دهند ما بايد با پروژه ايران هراسي به نحوه عملي مبارزه كنيم.

بايد اعتماد كشورهاي منطقه را جلب كنيم

وي با اشاره به كشورهاي خليج فارس گفت: ما بايد اعتماد كشورهاي خليج فارس را جلب كنيم و در عمل نشان دهيم كه قصد تعرض به اين كشورها را نداريم.

رئيس آكادمي مطالعات ايراني لندن با بيان اينكه متاسفانه در طول اين 30 سال بدبيني‌هاي زيادي عليه ايران ايجاد شده است گفت: برخي زمان‌ها ما كارهايي را انجام داديم كه به آنها (كشورهاي منطقه) بهانه داديم ما بايد تلاش كنيم كه بين ايران و كشورهاي خليج فارس اعتماد‌سازي صورت گيرد و اگر اين كشورها اعتمادشان به ما جلب شود و قراردادهاي امنيتي، استراتژيك و اقتصادي با ما ببندند مي توانيم يك امنيت منطقه‌اي را در خليج فارس شكل داده و در منطقه تاثير گذار باشيم.

وي ديگر اولويت ديپلماسي ايران را اولويت هسته‌اي دانست و گفت: پرونده هسته‌اي پرونده مفتوحي است و اين پرونده نيازمند اين است كه از عقول همه كارشناسان ديپلماتيك با تجربه كشور استفاده كنيم چون اين مساله (پرونده هسته اي) مساله ملي است و ما بايد به آن به ديد ملي نگاه كرده و از قدرت تخصصي و كارشناسي همه نيروها استفاده كنيم.

صفوي با تاكيد بر اينكه در حوزه سياست خارجي نبايد بحث‌هاي جناحي صورت گيرد، خاطرنشان كرد: ديپلماسي نياز به دانش و تجربه دارد و بايد پيچيدگي‌هاي ديپلماتيك را دريابيم و متوجه باشيم كه مسائل ديپلماتيك مسائل ساده‌اي نيستند و بازيگران مختلفي در اين حوزه فعاليت مي‌كنند و اين يك واقعيت است كه هيچ كس دوست استراتژيك ما نيست و هيچ دولت هم برادر ما نيست و ما بايد بتوانيم كه در اين ساختار جهاني اهداف ديپلماتيك خود را از طريق ايفاي يك گفتمان سازنده وبازيگران مختلف به پيش ببريم.

اين نويسنده و تحليلگر مسائل بين‌الملل خاطرنشان كرد: نگاه مابايد نگاه دراز مدت باشد و خيلي عجول نباشيم و بايك نگاه كلان و دراز مدت و با تكيه بر ديپلمات‌هاي باتجربه و دريافت پيچيدگي‌ها و تكيه بر ملت خود در عرصه بين‌الملل نقش موثري ايفا كنيم.

مناقشات داخلي تاثير بسزايي در وضعيت ما در عرصه بين الملل مي‌گذارد

وي با اشاره به حوادث پس از انتخابات گفت: اين مناقشات داخلي به ضرر منافع ملي است و تاثير بسزايي در وضعيت ما در حوزه سياست خارجي مي‌گذارد بايد وحدت ملي را تقويت بخشيم و بر تيكه بر وحدت ملي و پشتيباني اكثريت ملت ايران پروژه ملي هسته‌اي را به پيش ببريم و با عزت، حكمت و فهم صحيحي و درست آرايش صحنه روابط بين‌الملل را به پيش ببريم.

صفوي تاكيد كرد: معتقدم كه در كوتاه مدت ايران و غرب بر سر مساله هسته‌اي به مصالحه‌اي نمي‌رسند چون فاصله بين درخواست‌هاي ما و آنها زياداست حقوقي كه ما مي‌خواهيم يك حقوق حقه است و درخواست‌هاي آنان قابل عمل نيست.

رسانه‌هاي داخلي بايد چند صدايي را ترويج دهند

وي با تاكيد بر تقويت رسانه‌هاي داخلي براي مقابله با امپرياليسم خبري، گفت: ما بايد رسانه‌هاي داخلي و خارجي خود را تقويت كرده و رويكردها را در اين خصوص اصلاح كنيم. رسانه‌ها بايد چند صدايي بوده و حافظ منافع ملي باشند.

پارازيت انداختن براي مقابله با رسانه‌هاي خارجي استراتژي صحيح نيست

رئيس آكادمي مطالعات ايراني لندن با بيان اينكه شبكه‌هايي نظير العام و پرس تي وي براي انتقال صداي ايران به جهانيان كافي نيست گفت: در اروپا و آمريكا خيلي‌ها حتي مسلمانان هم پرس تي وي را نمي‌شناسند به همين دليل بايد در داخل كاري كنيم كه مردم به سراغ رسانه‌هاي بيگانه از جمله بي‌بي سي و صداي آمريكا تمايل پيدا نكنند و رسانه‌هاي داخلي ما بايد مطالب را به گونه‌اي ارائه كنند كه مردم به آنها اعتماد كنند.

وي در پايان تاكيد كرد: پارازيت انداختن براي مقابله با رسانه‌هاي خارجي استراتژي صحيح نيست استراتژي صحيح اين است كه رسانه‌هاي داخلي تقويت شود و صداي همه ملت ايران باشند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر