نقشآفرینی کشتیرانی در رونقبخشی بنادر بزرگ کشور
به گزارش بورس نیوز، محمدرضا مدرسخیابانی، مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در یادداشتی که در ماهنامه بندر و دریا به چاپ رسیده است به نقش ناوگان ملی در رونقبخشی عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر بزرگ کشور و فعالسازی بندر راهبردی چابهار پرداخته است.
اهمیت صنعت کشتیرانی و توجه ویژه به ظرفیتهای حملونقل دریایی در دنیا و اثرگذاری آن بر تجارت جهانی، ظرف سالهای گذشته دوچندان شده و این اهمیت، خود را در آمار و ارقام تجارت در دنیا بروز و ظهور داده است؛ به نحوی که بر اساس آخرین آمارهای بینالمللی، بالغ بر ۸۵ درصد تجارت جهانی از مسیرهای دریایی انجام میشود و بسیاری از کشورهای دنیا که از مزیت نزدیکی به آبهای آزاد و بنادر برخوردارند، برنامههایی راهبردی را برای توسعه صنعت کشتیرانی و حملونقل دریایی تدوین و عملیاتی کرده و میکنند.
جمهوری اسلامی ایران نیز با دارا بودن بیش از ۸۰۰۰ کیلومتر مرز دریایی، از این حوزه غافل نشده و ظرف سنوات گذشته تلاش کرده با تدوین اسناد بالادستی و حرکت بر مبنای ابلاغیههای صادره از سوی بالاترین مقامات حاکمیتی، در مسیر رشد و توسعه صنعت دریایی گام بردارد.
«گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران» نیز به عنوان ناوگان ملی کشتیرانی کشور کوشیده با تدوین سند راهبردی ۵ ساله که به صورت سالانه و مستمر مورد بازنگری قرار میگیرد، در مسیر توسعه گام برداشته و علاوه بر نوسازی ناوگان و ورود شناورهای تازهنفس، با اتکای به ظرفیتهای گسترده سرمایههای انسانی دریانورد خود، زمینه را برای کسب سهم بیشتر از تجارت جهانی دنیا فراهم آورد.
بر این اساس، کارنامه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ظرف سالهای گذشته، حکایت از ثبت رکوردهای جابهجایی کالا به رغم شدیدترین تحریمهای بینالمللی علیه صنعت کشتیرانی ایران دارد و با حمل سالانه حدود ۳۰ میلیون تن کالا توانسته سهم قابل ملاحظهای را در واردات کالاهای مورد نیاز کارخانجات و خطوط تولیدی، نیز صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای هدف صادراتی به نام خود به ثبت برساند. از سوی دیگر، نقشآفرینی این شرکت در رونق عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر بزرگ کشور و فعالسازی بندر راهبردی چابهار نشان از نگاه توسعهای و راهبردی به توسعه فعالیتهای بندری دارد.
بر این اساس حضور جدی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بندر چابهار به عنوان یکی از مهمترین پروژههای این شرکت، هماکنون این بندر راهبردی را به دومین بندر کشور تبدیل کرده است.
مروری بر کارنامه عملکرد این شرکت در بندر چابهار حکایت از روند رو به رشد عملیات تخلیه و بارگیری دارد؛ به نحوی که از ابتدای سال جاری تاکنون، بالغ بر ۷۵ هزار تیاییو (TEU) عملیات تخلیه و بارگیری در این بندر انجام شده و پیشبینی بر آن است که این حجم از عملیات تا پایان سال ۱۴۰۴ از مرز ۱۳۰ هزار تیاییو (TEU) عبور کند؛ این در حالی است که گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد با مشارکت در سرمایهگذاریهای مورد نیاز از محل وجوه اداره شده، در مسیر استفاده حداکثری از ظرفیتهای این بندر اقیانوسی گام بردارد.
نکته حائز اهمیت در این میان، توجه ویژه به دریانوردان به عنوان سرمایههای اصلی بخش دریایی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است که ظرف سنوات گذشته همواره تلاش شده با ارائه آموزشهای بهروز و مطابق کنوانسیونهای بینالمللی، در مسیر افزایش سطح دانش و مهارتهای تخصصی این بخش از نیروی انسانی گام برداشته شود. این در حالی است که به مدد برنامهریزیهای انجامشده، تعداد دریانوردان خارجی در ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به صفر رسیده و سکان ناوگان در دست دریانوردان خبره ایرانی قرار گرفته که در تمام آبراهههای بینالمللی در حال ترددند و با افتخار پرچم جمهوری اسلامی ایران را برافراشته نگاه میدارند.
ضمن اینکه مطابق سرفصلهای آموزشی برنامهریزیشده، با جذب دانشجویان علاقهمند به شغل دریانوردی به صورت بورسیه از دانشگاههای حائز رتبه کشور، تلاش شده کمبود نیروی دریانورد در آینده که معضل جدی پیش روی شرکتهای کشتیرانی دنیا در سالهای آتی است، مدیریت و تداوم حضور دریانوردان خبره ایرانی روی ناوگان تضمین شود.
روز جهانی دریانوردی فرصت ارزشمندی است تا یک بار دیگر از تلاشهای ارزشمند دریانوردان ایرانی و کارکنان شاغل در بخشهای مختلف صنعت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قدردانی به عمل آید و خدمات ارزشمند، صادقانه و ملیگرایانه این بخش از اقتصاد کشور یادآوری شود.