بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۱
در هفته ای که گذشت در حوزه سیاست بین الملل اتفاقاتی همچون تشدید اختلاف بین سران کشورهای غربی بر سه مسئله تحریم ایران و نشست بی نتیجه شورای حکام در صد خبرهای این هفته قرار گرفت
کد خبر : ۳۰۲۷۸

در هفته ای که گذشت در حوزه سیاست بین الملل اتفاقاتی همچون تشدید اختلاف بین سران کشورهای غربی بر سه مسئله تحریم ایران و نشست بی نتیجه شورای حکام در صد خبرهای این هفته قرار گرفت البته در سیاست داخلی نیز همچنان آرامش حکمفرماست .

بنا بر گزارش بورس نیوز ؛ در حوزه اقتصاد بین الملل نیز در طی هفته ای که گذشت در مجموع بازارهای جهانی با رشد مواجه شدند هر چند انتشار خبری پیرامون افزایش صادرات چین در پایان هفته موجب نوسان منفی قیمت نفت و توقف رشد قیمت کالاهایی همچون فولاد ، مس و روی شد .

در بخش اقتصاد داخلی نیز بودجه 89 و حواشی پیرامون آن همچنان در صدر خبرهای اقتصادی قرار دارد و حتی اصولگریان نیز در مجلس به مخالفت با این بودجه پرداخته اند و به نظر چالشی بزرگ روی دولت قرار گرفته است .

روز سه شنبه رئیس جمهور با حضور در صحن علنی مجلس به حمایت از بودجه 89 و بخصوص پیشنهاد 40 هزار میلیارد تومانی برای احرای طرح تحول اقتصادی پرداخت که مجلس علی رغم دفاع رییس جمهور به این پیشنهاد رأی نداد . بدین ترتیب بنظر می رسد با دستکاری مجلس در بودجه اجرای طرح تحول در هاله ای از ابهام قرار گیرد . از سوی دیگر با سابقه ای که از دولت سراغ داریم این اقدام مجلسیان حتماً بی پاسخ نخواهد بود و باید منتظر تصمیم متقابل دولت بود . با این تفاسیر باید منتظر تحولات زیادی در هفته پایانی سال بر سر بودجه 89 باشیم که قطعاً پیش بینی بودجه شرکتها را تغییر داد .

اما در حوزه بورس در طول این هفته مسئولین این بخش نشست های خبری به منظور تشریح عملکرد خود برگزار کردند از جمله مهمترین آنها می توان به نشست خبری علی صالح آبادی رییس سازمان بورس و قالیباف مدیرعامل شرکت بورس اشاره کرد بورس در سال جاری عملکرد بسیار عملکرد بسیار خوبی داشته است که بطور حتم نقش این دو مدیر نیز در این مورد غیر قابل انکار است و جای تشکر دارد اما سخنان رییس بورس بی حاشیه نماند و رییس شورای رقابت یعنی جمشید پژویان خبر از شکایت از رییس سازمان بورس به دلیل اظهار نظر در خصوص قطعیت معامله بلوکی مخابرات داده است یک سایت خبری با اعلام این خبر از قول رییس شوارای رقابت گفته : هنوز قطعیت معامله بلوکی مخابرات تأیید نشده لذا از صالح آبادی به دلیل اظهار نظر در جمع خبرنگاران شکایت خواهد کرد .

خاطر نشان می شود کشمکش بر سر معامله عمده مخابرات به دلیل حجم بالای این سهم در بورس ، چالش مهمی را بوجود هخواهد آورد و بهتر است این مسائل با تنش کمتری پیگیری شود .

در مجموع تالار حافظ این هفته با رشد مواجه شد بطوریکه شاخص در 5 روز کاری این هفته با 225 واحد افزایش به 12446 واحد رسید . میانگین بازدهی بازار نیز در این هفته به 4.5 درصد رسید که سهم قند تربت جام ، بهسرام و پارس مینو از سایر نمادها در این بخش بیشتر بود .

گفتنی است در پایان این هفته بازدهی بازار از ابتدای سال تا کنون به رقم 51.3 درصد رسید که یک رکورد محسوب می شود و با روند موجود پیش بینی می کرد شاخص در هفته آتی نیز به رکود جدیدی در سال جاری دست یابد .

در پایان خاطر نشان می شود حجم معاملات تالار در این هفته به 652.681 میلیون سهم رسید همچنین ارزش معاملاتی نیز از 1441.9 میلیارد ريال گذشت . فولاد مبارکه ، سرمایه گذاری غدیر ، بیمه آسیا نمادهایی بودند که در این هفته بیشترین ارزش معاملاتی را بخود اختصاص دادند .

اشتراک گذاری :
ارسال نظر