بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۶
وی با بیان اینکه در حال حاضر فولادی ها 45 درصد حجم بازار بورس کالای ایران را در اختیار دارند، اظهار داشت : در حال حاضر حجم معاملات محصولات پتروشیمی 40 درصد است که با بازاریابی می توان این حجم را افزایش داد.
کد خبر : ۳۰۶۵۷

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران گفت : این شرکت پتانسیل افزایش حداقل دو برابری حجم و ارزش معاملات را در سال 89 دارد.


به گزارش بورس نیوز به نقل از (سنا)، "علی اکبر هاشمیان" درچهاردهمین گردهمایی ماهانه اعضای کانون کارگزارانحجم یکطرفه معاملات بورس کالای ایران در سال گذشته را 15 میلیون تن اعلام کرد و افزود : ارزش معاملات این شرکت در سال 88 به 9200 میلیارد تومان رسید که بورس کالا ظرفیتافزایشدو برابری حجم و ارزش معاملات را در سال 89 دارد.

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران اظهار داشت : به طورحتم با توسعه بازاریابی داخلی و خارجی از سوی کارگزاران، می توان به اهداف خود دست یابیم.

وی به رشد 5 درصدی مصرف فولاد و سیمان در سال 88 اشاره کرد و گفت : مصرف فولاد در سال گذشته 20 میلیون و 400 هزار تنبودهکه این مقدار نسبت به سال 87 حدود 2/2 میلیون تن افزایش یافته است.

هاشمیان با بیان اینکه فولاد و سیمان ابتدای رشد خود در کشور هستند،خاطر نشان کرد : 130 حرفه رشد خود را با توسعه تولید فولاد و سیمان در کشور آغاز خواهند کرد که این امر نوید دهنده سال پر رونقی در بورس کالای ایران است.


پتانسیل صادرات 16 میلیون تنی فرآورده های نفتی و پتروشیمی


وی به نقش کم رنگ بازاریابی در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت : کارگزاران باید در این بخش فعالیت خود را به خصوص در عرصه بین المللی افزایش دهند.

هاشمیان با بیان اینکه بورس کالای ایران پتانسیل صادرات 16 میلیون تنفرآورده های نفتی و پتروشیمی را دارد، افزود : آمارها نشان می دهد معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا در حال افزایش است به طوریکه پیش بینی می شود معاملات این محصولات از فلزات عبور کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فولادی ها 45 درصد حجم بازار بورس کالای ایران را در اختیار دارند، اظهار داشت : در حال حاضر حجم معاملات محصولات پتروشیمی 40 درصد است که با بازاریابی می توان این حجم را افزایش داد.

هاشمیان به تشریفات طولانی ورود کارگزاران خارجی در بازار سرمایه ایران اشاره کرد و گفت : کارگزاران می توانند در گام اول با انعقاد قراردادهای مشارکت عملی با آنان همکاری کنند تا پس از ارزیابی های لازم شرایط ورود این شرکت ها در بازار سرمایه فراهم شود.

وی تصریح کرد : شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعتراض خود را نسبت به بازاریابی و معرفی مشتریان به بورس کالای ایران اعلام کرده است که امیدواریم کارگزاران اقدامات لازم را برای افزایش فعالیت های خود در بخش بازاریابی انجام دهند.

هاشمیان همچنین حجم معاملات مس در بورس کالای ایران را 9 درصد، آلومینیوم را 4 درصد و معاملات آتی و سکه طلا را 2/2 درصد اعلام کرد.

افزایش عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا

هاشمیاناظهار داشت : خوشبختانه پس از برگزاری همايش"نقش بورس کالا در اصلاح ساختار اقتصاديبخش کشاورزي"، تولیدکنندگان محصولات خود را در بورس کالا عرضه میکنند.

ویبا بیان اینکهتعاونی های روستایی در حال عرضه 160 هزار تن جو در بورس کالا هستند، افزود: سازمان تعاون روستایی نیز آمادگی خود را برای عرضه 200 هزار تن از انواع محصولات کشاورزیدر این بورس اعلام کرده است.

مدیرعامل بورس کالا به عرضه ناموفق چهار میلیون تن گندم شرکت بازرگانی دولتی اشاره کرد و گفت : این شرکت گندم را با قیمت 375 تومان از کشاورزان خریداری کرده است اما کاهش قیمت جهانی این محصول به 275 تومان، باعث شد تا عرضه بازرگانی دولتی در بورس کالا با استقبال مواجه نشود.

وی اضافه کرد : سازمان تعاون روستایی نیز یک میلیون تن جو به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری کرده اما قیمت جهانی آن کاهش یافته است.

هاشمیان گفت : در شرایط کنونی، شرکت بازرگانی دولتی و سازمان تعاون روستایی تنها با مجوز دولت می توانند محصولات خود را بر اساس قیمت های جهانی در بازار به فروش برسانند.

وی اظهار داشت : بخش خصوصی نیز از امروز 130 هزار تن گندم را با قیمت 276 تومان در بورس کالا عرضه می کند.

معاملات نقدی سکه و نفت کوره در بورس کالا


مدیرعامل شرکت بورس کالا گفت : این شرکت همچنان در حال رایزنی برای اخذ مجوز معاملات نقدی سکه طلا از سوی بانک مرکزی است.

وی خاطر نشان کرد : امیدوارم بتوانیم در سال 89 معاملات نقدی سکه طلا را در بورس کالای ایران انجام دهیم.

هاشمیان از آمادگی بورس کالا برای ورود نفت کوره در این شرکت خبر داد و گفت: برای معامله نفت کوره در بورس کالا نیازمند موافقت دولت یا شرکت نفت هستیم که امیدواریم بتوانیم این محصول را در بورس کالا ساماندهی کنیم.

وی خاطر نشان کرد : معاملات ذرت و پلی اتیلن به زودی در قراردادهای آتی آغاز خواهد شد تا معاملات این قراردادها افزایش یابد.

تعیین تکلیف کارگزاران غیر فعال کشاورزی


هاشمیان خاطر نشان کرد : سازمان بورس و اوراق بهادار به زودی تکلیف 14 کارگزار غیرفعال رینگ کشاورزی را مشخص خواهد کرد.

مدیرعامل بورس کالا گفت: سازمان بورس تاکنون 57 شرکت کارگزاری در قالب 116 مجوز را به این شرکت معرفی کرده که هم اکنون ظرفیت تالار تکمیل است.

وی افزود: 30 کارگزار مجوز رینگ فلزات، 19 کارگزار مجوز رینگ کشاورزی، 33 کارگزار مجوز رینگ محصولات پتروشیمی و 32 کارگزار مجوز قراردادهای آتی را از سازمان بورس دریافت کرده اند.

هاشمیان تعداد عرضه کنندگان بورس کالای ایران را 148 شرکت در قالب 97 شرکت داخلی و 51 شرکت خارجی اعلام کرد و اظهار داشت : هم اکنون 44 کالای اصلی و 162 زیر گروه در این بورس مورد دادوستد قرار می گیرد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر